Een pasgeboren baby heeft een roze kleur. Het kan zijn dat de handjes en voetjes in het begin nog blauw zien, maar die kleuren snel genoeg bij met name wanneer je kind goed warm wordt gehouden.
Het kan zijn dat je baby in de loop van de derde of vierde dag geel gaat zien. Dit is een natuurlijk proces en de verkleuring verdwijnt na enige tijd ook weer vanzelf, bij kinderen die borstvoeding krijgen kan dit soms enkele weken duren.

Waarom wordt een baby geel?
Voor de geboorte heeft het bloed van een baby een andere samenstelling dan na de geboorte. Tijdens de zwangerschap heeft een baby namelijk bloedcellen die extra veel zuurstof kunnen bevatten. Na de geboorte zijn deze bloedcellen niet meer nodig en ze zullen worden afgebroken. Door de afbraak van de bloedcellen komen stoffen (bilirubine) vrij die geel van kleur zijn en je kind daardoor geel kunnen kleuren.

Het kan ook te maken hebben met de resusfactor.
Mensen hebben resusnegatief of resuspositief bloed.
Nu is gebleken dat wanneer de vader positief is en de moeder negatief, het kind daarvan moeilijkheden kan ondervinden wanneer het de positieve factor van de vader heeft geërfd.
Lees daarover meer in de bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Naar mijn weten is een pasgeboren baby altijd paars van het zuurstoftekort en omdat het alle organen zich nog moeten ontwikkelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat de lever de afvalstoffen nog niet goed kan verwerken en de darmpjes op gang moeten gaan komen. Als de darmen gaan werken wordt het geel en dus de afvalstoffen afgevoerd. De ontlasting is dan ook gelig, daarna kleurt het huidje weer roze
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neonatale geelzucht ontstaat door een verhoogde bloedspiegel van bilirubine (een afbraakproduct van de rode bloedcellen). De lever is bij pasgeboren kinderen nog niet volgroeid en kan daardoor het teveel aan bilirubine niet verwijderen.
De verschijnselen van neonatale geelzucht zijn meestal mild en ontwikkelen zich in de eerste 3 à 6 dagen na de geboorte. De gelige verkleuring van de huid begint op het bovenlichaam en breidt zich langzaam uit naar de onderste ledematen, ook het oogwit en de slijmvliezen kleuren geel.
De meeste pasgeboren baby’s met neonatale geelzucht hoeven niet te worden behandeld, omdat het bilirubinegehalte in het bloed binnen een paar weken weer op een normaal peil is. Baby’s moeten regelmatig (borst)voeding krijgen, zodat het normale vloeistofgehalte in het lichaam snel kan herstellen. In bepaalde situaties, vooral bij ernstige vormen van neonatale geelzucht of wanneer de baby te vroeg geboren is, moet de aandoening worden behandeld met speciale lampen, die maken dat de bilirubine in het lichaam wordt afgebroken (lichttherapie).