jong/oud: verschil in bij elkaar blijven?

stel je ontmoet redelijk jong (en onervaren) al iemand die je helemaal geweldig vind - alles zit prima en het is een leuke relatie. als je hem/haar 10/15 jaar later had ontmoet waren jullie zeker getrouwd. denken jullie dat het jong-zijn een belemmering kan vormen voor het instand blijven van de relatie?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (6)

Het verschil met al jong een relatie krijgen en op oudere leeftijd is, dat als je jong bent je vaak nog zo veranderd, niet dat dit altijd problemen zal geven , zeker niet.

Als je ouder bent en begint aan een relatie, dan heb je al een deel van je leven achter de rug, voor sommige is dit een leven zonder partner, het kan dan lastig zijn om te wennen aan het delen van je leven met iemand.

Er zijn in beide gevallen voor- en na delen en het slagen van een relatie is hier niet aan af te meten, volgens mij.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verschilt naar het gedrag van de jonge/oude persoon.

Het is denk ik vooral een belemmering als je in een totaal andere levensfase zit, stel de persoon van 20 is net gaan studeren. en de oudere van 35 heeft als 10 jaar een vaste baan (dit is nogal een verschil).

Maar als bijvoorbeeld iemand van 35 & iemand van 50 hebt met beide een vaste baan en je hebt de gevoelens voor elkaar zou ik me daardoor niet tegen laten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja ik denk het wel omdat:

- Je als je jong bent nog erg veel veranderd. Vooral als je elkaar ontmoet in de tienerjaren of begin 20. Soms maakt dat voor de ander niet uit of is het juist positief. Vaak hoor je echter dat iemand een heel ander persoon is geworden dan degene waar hij/zij in eerste instantie verliefd op was geworden.

- Je als je ouder bent sneller gaat trouwen en evt. kinderen krijgt. Als je jong bent wacht je hier vaak nog jaren mee. En het klinkt heel lullig maar als je getrouwd bent en kinderen hebt dan zit je daar toch ook meer aan vast dan wanneer je een ongetrouwde 20er bent. Dan stap je makkelijker uit een relatie.

-Oudere mensen (40/50+) hebben denk ik ook vaak zo iets van : Ik ben dit nu helemaal gewend en als ik nu weg ga uit deze relatie moet ik weer helemaal op nieuw beginnen. Daarnaast zijn er ook meer twijfels of het nog wel gaat lukken om een nieuwe vriend/vriendin te vinden omdat er immers minder lang de tijd voor is.

-Oudere mensen zijn er meer 'klaar voor' om een relatie te beginnen. Ze hebben hun leven op orde en weten meestal precies wat ze willen in het leven. Als er in dit plaatje een relatie past en je ontmoet iemand waar je echt weg van bent dan wordt hier ook meer voor gevochten. Jongeren weten nog niet zo goed wat ze willen. Ze willen nog reizen, twijfelen over hun beroepskeuze, gaan nog uit en ontmoeten andere jongens/meiden. Er zijn veel meer beproevingen en dus twijfels.

Kort samengevat ja want:
-Je veranderd nog veel
-Je zit nergens aan vast
-Je bent nog jong en hebt nog alle tijd om iemand te vinden
-Er zijn nog veel beproevingen en dus twijfels
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat ligt eraan of je beiden klaar bent voor een vaste relatie.
Ik denk idd dat er nog weleens mensen uit elkaar gaan die b.v. op 20 jarige leeftijd hardstikke dol zijn op elkaar maar dat 1 van de twee toch nog denkt dat hij als hij alleen is meer uit het leven kan halen.
Of je wil nog reizen maken en de ander wil niet mee of nog hele andere dingen doen waar de partner niet veel in ziet.
Als je op oudere leeftijd elkaar ontmoet, weet je allebei al wel een beetje wat je wil en heb je je uitdagingen al wel een beetje gehad en kun je je mss makkelijker toegeven aan elkaar. Maar dit is eigenlijk wel heel erg afhankelijk hoe en wat voor personen je te maken hebt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn ervaring is dat ik op mijn 16de een jaar een relatie heb gehad, met iemand van 33 (deze persoon kende ik al). Dit is echter mis gelopen omdat het duidelijk was dat hij veel meer levenservaring als ik had (is een feit). Dit was dus echt een belemmering voor onze relatie, en zijn hiermee gestopt.

Nu ik 23 ben, heb ik al een tijdje een relatie met iemand van 36. Dit gaat erg goed, mede doordat ik zelf een stuk volwassener ben geworden, en meer levenservaring heb. Toch blijf je altijd wel wat kleine puntjes houden, die met de leeftijd te maken hebben.

Ik denk zelf dat het misschien wel een verschil is dat een relatie minder lang stand houdt als er een groter leeftijdsverschil tussen zit. Maar ik ben ervan overtuigt, hoe ouder je zelf word, hoe langer het stand houdt. Ligt natuurlijk ook aan elkaars karakter ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kan goed gaan als er een groot verschil is. maar meestal loopt het niet goed.

Stel dat iemand 30 is en die gaat met iemand van 50. Dat kan een tijd goed gaan, vooral als die van 50 heel erg energiek is.

Maar als diegene dan 70 word dan word het wel een beetje anders.

Het kan wel kijk maar naar maria van der hoeve.
Die man is nou dement. Maar zij lijkt er niet mee te zitten.

Ik zie een mooie energieke vrouw met een oude opa. Tja ikzelf zou het niet zien zitten

Dofa