Kan je familieleden aanspreken om op bezoek te gaan bij eenzame opa of is dat aan hun zelf?

Mijn opa is dementerend en de eenzaamheid is een duidelijk probleem voor hem, ik heb een planning gemaakt in google docs waar iedereen erop kan zetten wanneer hij / zij op bezoek gaat, zodat er niet teveel gaten vallen of dat hij teveel bezoek in het weekend krijgt. Nu kom ik erachter dat er eigenlijk haast niemand gaat. Nu weet ik dat het aan de mensen zelf is om te beslissen om te gaan,
maar soms vraag ik het en dan zeggen ze; Oh ja ik zal gauw een keer gaan, dus aansporing werkt wel, maar hoe kan ik dit nu het beste aanpakken, want soms vergeten mensen het ook gewoon en hebben ze even een duwtje nodig of is dat eigenlijk onzin?

13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heel herkenbaar! Ik heb het dus met mijn dementerende oma.. M'n moeder en ik zijn de enige die nog naar haar omkijken. De rest van de familie.. Pff.. Ik heb er alles aan gedaan.. Maar tevergeefs. Hoop dat het jou wel lukt, Annswers! Goeie vraag! ;) Vandaar een +je! Heel veel sterkte ermee!!

Het beste antwoord

het is aan hun zelf. zolang jij maar wel elke week gaat. dan weet je zeker dat je er niet te weinig bent geweest en heb je in ieder geval nergens spijt van als hij komt te overlijden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Volgens mij is dat aan hun zelf, het gaat ook over de planning & agenda van die anderen. Als ze helemaal vrij zijn, zijn het in mijn opzicht *egocentrische* mensen.

Toegevoegd na 25 seconden:
Of ze onthouden weinig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou mijn familie er wel op aanspreken je opa is er nu nog vaak is het geen onwil en heeft men echt een duwtje nodig
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt altijd dit voorleggen aan de familie. Tegenwoordig is iedereen "druk" en vergeten de sociale contacten. Het kan helpen de situatie van opa uit te leggen, maar het is aan hen of ze hem willen bezoeken of niet.
Andere mogelijkheid is stichting De Zonnebloem. Zij brengen eenzame ouderen een bezoek en doen leuke uitstapjes. Hierdoor kan hij ook weer in contact komen met lotgenoten en weer aanspraak hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zou een schema op internet kunnen maken waarop mensen kunnen intekenen, bijvoorbeeld op Google docs. Veel druk kun je niet leggen. Je kunt wel de situatie beschrijven en benadrukken dat opa erg blij is met bezoek en zonder bezoek eenzaam is. Met een schema wordt voor iedereen inzichtelijk hoe vaak hij bezoek krijgt en wie er gaat. Dit kan ook een stimulans zijn.

Toegevoegd na 37 minuten:
Sorry, ik was kennelijk vergeten dat je zelf ook al op het idee van Google Docs gekomen was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als iedereen hiertoe bereid is denk ik niet dat het een duwtje in de rug is.

het is een planning wat overzicht geeft, je weet wanneer er teveel mensen in 1 keer komen, en je weet wanneer je opa alleen zit.
scheelt heel veel heen en weer gebel, de familie kan het inplannen dus denk dat het geen 'moeten' is (gezien de aanvulling op je vraag) overleg is geen aanspreken toch?

kortom, persoonlijk denk ik dat het voor iedereen die hiertoe bereid is een prima oplossing kan zijn.

wat lief dat je dit voor je opa op de rit wil krijgen!
heel veel succes!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik vind het ook heel lief! :)
In principe kan je mensen niet dwingen iets te doen, maar je kan ze inderdaad wel een duwtje in de rug geven. Dit zou ik niet echt meer direct doen, dus zeggen van gaat er iemand naar opa, want dat heb je zo te zien al een paar keer geprobeerd. Ik zou het anders aanpakken nu. Ik zou zeggen dat opa zich best eenzaam voelt en dat jullie daar wat aan moeten doen. Laat hun dan met ideeën komen. Meer kan je eigenlijk niet doen, aangezien je het al geprobeerd hebt. Als ze niet gaan, dan vind ik het heel erg, en respectloos tegenover je opa. Je moest eens weten wat een klein bezoekje doet met iemand, je hele dag kan niet meer stuk. vooral iemand die al oud is. veel succes ermee!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1!