Moeilijke en persoonlijke vraag...

Nou, ik heb een zus, en gewoon een pa en ma. Dus we zijn een gezin van 4. Mijn zus die is het verkeerde pad op gegaan en gaat met vrienden om die drugs gebruiken. Daardoor gebruikt Ze zelf nu ook drugs. Ze slikt bolletjes ofzo en drinkt GHB. ze is al een keer opgenomen in het ziekenhuis vanwegen een overdosis en ze glipt hier en daar af en toe weg en dan komt ze na 3 dagen of meer weer terug en dan is helemaal van de kaart. Mijn ma en pa die beginnen het op te geven omdat het al zo vaak is gebeurd. ook ik heb vaak ruzie en zelfs gevochten met haar omdat ik zie hoeveel pijn ze mijn ouders doet. Ik zie haar nu na dit niet meer als mijn zus en wil haar serieus weg hebben. Ik wil ook niet meer normaal tegen haar doen. Mijn ma doet dat nog wel omdat ze niet weer van het begin af aan wil beginnen dat ze weer weg glipt. Alleen als ik niet normaal tegen haar doe komt er ruzie en dan zaai ik weer onrust bij mijn ouders. Ook hebben we afkikklinieken gebeld die niet wil helpen, we hebben crisisdienst gebeld die 1 keer komt en niks weet te doen. Ze is al 20 jaar en dus moet ze het vrijwillig doen. Ik heb al vaak gezegd dat als zij niet hier oprot ik het huis verlaat. (ik ben 17) wat moet ik doen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Antwoorden (5)

Ik denk dat je het beste in eerste instantie afzonderlijk met je vader en moeder hier over kunt praten.

Gezien de ernst van de situatie lijkt mij een vorm van gezinstherapie op z'n plaats. Met z'n vieren in gesprek onder begeleiding.

Waarschijnlijk is het idd het beste als je zus uit huis gaat. Maar dat is een beslissing welke ouders niet zo snel zullen maken.

Bolletjes en GHB wijzen nog richting party drugs. Niet op ernstige verslaving, zucht om geld en kans dat ze jullie besteeld.

Je huisarts kan je een doorverwijzing geven naar hulpinstanties bij jou in de buurt.
Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bolletjes en GHB kunnen wel degelijk verslavend zijn, we weten niet wat er precies in de bolletje's zit die zij gebruikt, maar kan ook verslavende drug zijn. Verslaafd aan GHB
Veel mensen scharen GHB niet onder de drugs die tot een verslaving kunnen leiden, maar dit is onterecht. GHB heeft weldegelijk een verslaven de werking. Een verslaving ontstaat niet na eenmalig gebruik, maar pas na een wat langere periode van regelmatig gebruik. Ontwenning kan zo hevig zijn dat dit leidt tot psychoses, ernstige agitatie, tachycardie, verhoogde bloeddruk, sedatie, verwardheid, ongecontroleerde spiersamentrekkingen, tremoren en een delirium (met hallucinaties). Dit kan al optreden na onthouding van 1 uur, en mogelijk tot ruim twee weken aanhouden. Om af te kicken van GHB gaat men meestal niet naar een afkickkliniek, maar men gaat eerder voor een detox naar een ziekenhuis, waar dit klinisch of poliklinisch gebeurt. http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/verslaving/24974-hoe-gevaarlijk-is-ghb.html En gezinstherapie met zijn 4-ren zit er dan voorlopig niet in. Eerst moet de gebruiker afkicken, en zelf in therapie. Later kan nog groupcounseling of gezinstherapie gestart worden.
Praat met je ouders, en stel voor dat zij je zus meenemen naar de huisarts, deze kan eventueel een doorverwijzing geven.

Ik kan je nu al (uit ervaring) op een briefje meegeven, dat de situatie thuis meer en meer onhoudbaar gaat worden, en dat je zus zich alleen maar 'slechter" gaat gedragen. Dit levert spanningen op tussen jullie allemaal als gezinsleden, en dit verergerd de situatie ernstig.

En als je zus zich straks zo ernstig verstoord gaat gedragen (psychose bijvoorbeeld), de situatie echt onleefbaar wordt, en je ouders melden dat, kan ze wel degelijk opgenomen worden, zonder dat ze het zelf echt wil.

Kijk hier eens http://www.cokevanjou.nl/ (voor alle drugsverslavingen, niet alleen coke) dit is een steunpunt en kenniscentrum voor partners, familie en vrienden van verslaafden. Daar kan je ook online een vraag (zoals deze) bij een ervaringsdeskundige neerleggen, die je binnen 24 uur vrijblijvend advies geeft, en ik beveel het je van harte aan.

Jij van huis, is geen oplossing, en ook niet nodig. Je zus moet geholpen worden, en het liefst in een omgeving die daar voor bedoelt is.

Heel veel sterkte ermee!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het enige wat je zus mist en zo graag wilt is de liefde krijgen van jullie ouders. Ze zit zodanig vast opgesloten dat ze geen enkele emotionele bewegingsvrijheid voelt. Dit is de reden waarom ze is gaan vluchten in de drug. Dus dit speelde al van ver VOOR de drugs.
Wat jij nu wilt is precies ditzelfde. Jij stoot haar af en dit bevestigd de emoties die je zus ervaart.
Ipv de strijd met haar aangaan, zou je eens kunnen proberen om de liefde er te laten zijn. Je zult zien hoeveel dit kan veranderen.

Een kind en de daden van een kind is slechts een afspiegeling van de opvoeding. Niet voor niets is het kind een 'product' van de ouders.
Als een kind te lang geen liefde ervaart en teveel wordt veroordeelt, dan zoekt het een andere uitvlucht. In geval van jou zus dus de drugs. Maar die problemen waren er al van voor die tijd!!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat kan, maar dat hoeft helemaal niet zo te zijn. Je kunt niet zulke conclusies trekken uit zo weinig informatie.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is aan de vraagsteller of hij hiervan iets herkend. Ik kaart het alleen aan als mogelijkheid.
Drugsgebruikers waaronder tieners hebben toch vaak een grote gemeenschappelijk factor. Die kan je negeren, of ermee werken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
gdanonym, je bent nogal overtuigd van het feit, dat je denkt te weten, dat de zus van de vragensteller liefde tekort komt. Dit is natuurlijk nooit! de énige reden waarom kinderen aan de drugs gaan, dat is onmogelijk. Ik spreek uit ervaring als ik zeg, dat er kinderen genoeg zijn die uit een zeer liefdevolle familie komen, en daarin niets, maar dan ook niets tekort komen. Zij komen door hele andere redenen in aanraking met drugs. Het advies wat je vervolgens geeft, om eens te proberen de liefde er te laten zijn, is totaal geen oplossing, en vaak hébben mensen dit al maanden, soms járen gedaan, voordat ze op het punt komen dat ze zien, dat niets meer werkt. Je kan namelijk nog zo liefdevol doen tegen een verslaafde, maar deze zal daar enkel misbruik van gaan maken, en is zeker niet de oplossing, helaas. Was het maar zo makkelijk! Je weet helemaal niet of het kind wel of niet liefde heeft ervaren of teveel veroordeeld is, dat verzin je er nu ter plekke bij, want de vragensteller heeft daar niets over gezegd, en jij kan dit niet zomaar suggereren. Misschien is het goed voor je om ook eens te kijken op www.cokevanjou.nl, dan leer je misschien wat meer over verslavingen en alles wat daarbij hoort, en kan je de volgende keer wel adequaat advies geven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
@Inkie, je houd een heel betoog, maar je vertelt niet over mogelijke andere redenen.
Die kan ik ook niet vinden op je link...
Ik denk ook dat jullie hulp moet zoeken, bijvoorbeeld via Bureau Jeugdzorg. Ook jij kan alleen met iemand erover gaan praten als dat je helpt. Als je het eng vindt om ergens alleen naartoe te gaan kun je bijvoorbeeld ook een keer bellen met Sensoor. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp heel goed dat jij je tekort gedaan voelt door je zus omdat zij de aandacht van jouw ouders in zijn geheel opeist en jou hierdoor opzij duwt. Ik zou je ouders gewoon vertellen dat jij je aan de kant geschoven voelt. Je kan niet verwachten dat hun hun dochter overleveren aan de leeuwen, je moeder heeft haar immers net als jou gedragen en gebaard en net als van jou blijft ze dus ook van je zus houden maar gezinstherapie lijkt mij hier inderdaad op zijn plaats. Je zus moet accepteren dat jullie met zijn tweeen zijn en dat ze geen enigskind is. Het is niet makkelijk van de drugs af te kicken, net als een rookverslaving. Afkicken kunnen je ouders haar niet verplichten omdat ze voor de wet volwassen is maar ik vind het wel goed dat je ouders de deur voor haar open houden. Dit geeft haar nog nog enigszins wat veiligheid en je ouders hebben nog controle over haar. Stel je voor dat je ouders doen wat jij wilt en haar het huis uit schoppen, dat zou de situatie alleen maar verergeren en gaat ze misschien dood door een overdosis omdat ze niet kan verkropppen dat haar familie haar heeft laten stikken? Zou je dat op je geweten willen hebben?
Jij woont nog volledig thuis, hebt je ouders elke dag voor jezelf, je zus heeft hun maar enkele dagen voor zichzelf. Ik begrijp je woede tegenover je zus wel maar vertel je ouders dat als hun niets aan de situatie willen veranderen, geen hulp inschakelen of iets dergelijke dat jij dat maar gaat doen. Dit is voor jou ook geen leuk leven zo en dat moeten je ouders en je zus maar eens gaan begrijpen....jij bent er ook nog!!! Heel veel sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik lees helemaal niks over het feit dat hij zich aan de kant geschoven voelt. Hij heeft een zus met een verslaving. Het gevoel wat hij hier omschrijft ken ik maar al te goed. (ervaringsdeskundige). Het heeft niets met zijn ego te maken. Het heeft alles te maken met de onhoudbare situatie thuis. Een verslaafde kan de boel zo vreselijk manipuleren, en laten escaleren, dat er niet mee geleefd kan worden. Zijn zus hoeft niet te accepteren dat ze met zijn tweeën zijn, zij leeft in haar eigen wereld en eigen ego. Haar ouders hebben niet echt controle over haar, zij doet waar ze zin in heeft. Ik vind het ontzettend knap, dat de ouders en de vragensteller dit zo lang volhouden. Er zijn genoeg familie's van verslaafden, die helemaal leeggezogen, bedrogen, gemanipuleerd en vernederend behandeld worden door verslaafden. Er zijn er dus ook genoeg, die de deur dichtgooien op een gegeven moment. Het gevolg hier is dan niet automatisch dat de verslaafe een overdosis gaat nemen, dat heeft ze namelijk al gedaan. De verslaafden of ex-verslaafden die in de opvang zitten, hebben over het algemeen een zeer slechte band, of helemaal geen band meer met hun familie. Dat is zeer zeker normaal, omdat er met een verslaafde namelijk niet te leven valt! Ouder kúnnen soms niet eens iets veranderen aan de situatie, ook willen ze dit wel. Een verslaafde doet waar hij/zij zin in heeft ten koste van álles, ook familie. Zijn zus hoeft niet te begrijpen dat hij geen leuk leven heeft. Een verslaafde geeft namelijk niet om het welzijn van de mensen om zich heen. Hier vind je wat info, over het leven met een verslaafde, en wat het allemaal met partners, familie en vrienden doet.
Misschien wordt dan duidelijk, dat het advies zoals jij dat geeft, niet echt van toepassing is, op de situatie. Lees de ervaringen en problemen van gezinnen op www.cokevanjou.nl
en voor nog meer infor op www.trimbos.nl