Wanneer weet je dat je van je pubertijd af bent?

Toegevoegd na 19 minuten:
Is dat bij meisjes en jongens gelijk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.9K

Het beste antwoord

Zo rond je 19e/20e ben je wel uitgepuberd.

Je merkt het doordat je stabieler wordt. Je zit niet meer zo met jezelf in de knoop. Verder heb je het gevoel dat je erbij hoort. In de pubertijd heb je vaak het gevoel dat je nergens bij hoort. Je bent immers geen kind meer, maar volwassenen zijn eigenlijk ook stom.

Maar ook heel veel fysieke ongemakken verdwijnen. Je transpireert niet meer zo veel, je groeit niet meer, je stem is stabiel en je hormonen zijn niet meer zo aan het stuiteren. Je bent gewoon volgroeid.

Toegevoegd na 18 minuten:
Meisjes zijn doorgaans sneller in de pubertijd en dus ook sneller uit de pubertijd. 10-18 jaar ongeveer.
Jongens beginnen doorgaans iets later en zijn dus ook iets later uit de pubertijd. Somt tot hun 21e wel.

Je kunt eigenlijk einde groeiperiode ook zien als einde pubertijd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Je bent van de puberteit af, als je het lichaam hebt gekregen van een volwassenen. De tijd daarvoor verschilt per sekse en per persoon!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dit soort vragen niet meer stelt ;) je weet het zelf als je "volwassen" bent