Heeft Pleasen iets met angst voor Afwijzing te maken?

Ik vraag me af waarom somminge mensen (vooral vrouwen) in de relatie Pleasen met hun gedrag heeft dat voornamelijk met angst voor afwijzing te maken? en wat kan je daar dan aan doen om je onzekerheid, zelfvertrouwen, gevoel van veiligheid en geaccepteerd worden terug te krijgen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Het zijn niet alleen vrouwen die pleasen, maar ook mannen, daar ken ik vele voorbeelden van, alhoewel vrouwen in de meerderheid zijn, enfin dat zei je al in je vraag.
En het is zo moeilijk omdat zomaar te veranderen, vaak gaat daar heel veel onzekerheid, verdriet en daardoor het ontstaan van een negatief zelfbeeld aan vooraf.
En een negatief zelfbeeld ontstaat niet zomaar, dat heeft toch te maken met heel veel verdrietige ervaringen.
Als je bijvoorbeeld bent opgegroeid met mensen om je heen die je zelden positief benaderen en altijd kritiek op je hebben kun je daar enorm last van krijgen.
Maar ook in een relatie waarin je steeds negatief benaderd wordt kan dit ontstaan.
Je wordt zo onzeker en je wilt zo graag aardig gevonden worden door die ander dat je maar door blijft gaan met die ander een tegemoet te komen, jezelf daarbij helemaal wegcijferend. Helaas gaat dat op den duur altijd tegen je werken.
Jezelf ervan bewust worden is de eerste goede stap, misschien wat hulp bij deze bewustwording kan helpen,het best professionele hulp.
Jouw "helper zal samen met jou proberen te ontdekken waaraan het ligt en je vervolgens leren om je grenzen aan te geven", want de ander speelt meestal in op de please-gedrag.
Maar belangrijkste is toch dat jezelf bij elke reactie nadenkt over waarom zeg of doe ik dit, wil ik dit echt zelf of doe ik dit alleen maar om aardig gevonden te worden.
Het is een lange weg en je vervalt makkelijk in het oude gedrag, maar blijf oefenen en dan zul je zien dat het gaat lukken. Blijf bij jezelf en onthou dat je niet hoeft te pleasen, je bent prima zoals je bent!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
mooie bijdrage +
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Graag gedaan, ik spreek uit ervaring helaas...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt er je kracht van gemaakt! Hieruit blijkt maar weer eens dat gedeelde ervaring goud waard is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Juist uit eigen ervaring kun je bepaalde situaties beter uitleggen +1

Andere antwoorden (5)

Jazeker is dat zo, of kan dat zo zijn... Ze zijn de zwakkeren dus kunnen niet winnen door krachtiger te zijn, daarom proberen ze te winnen door zwakker te zijn... En een uiting van (zogenaamde) zwakte is Pleasen...

Op een later tijdstip terugkomen op het please-gedrag en het erover hebben... Dan kun je het opengooien van beide kanten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je brengt 'pleasen' in je vraag als iets negatiefs.

Ik denk dat pleasen een belangrijk onderdeel is van een relatie. Juist het iets voor elkaar doen in plaats van enkel aan jezelf te denken is essentieel in een relatie. Dus daarom gebeurd dit ook.

Natuurlijk zijn er ook relaties waarin een van beide zichzelf volkomen wegcijfert. Ook dit hoeft niet negatief te zijn. Dat betekend niet dat er geen angst voor afwijzing kan zijn, maar niet dat pleasen dit altijd betekend.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk helemaal niet dat pleasen iets met angst en afwijzing heeft te maken.
Juist fijn, als je in een relatie het elkaar naar de zin wil maken.
Ken voorbeelden genoeg van sterke, onafhankelijke vrouwen met een gezond dosis zelfvertrouwen, die het hun partner graag naar de zin maken en anders om ook, mannen die graag zien dat hun vrouw het naar de zin heeft.
Dit heeft niets te maken met jezelf onderdanig maken aan de ander.

Doe je dit omdat je bang bent de ander te verliezen dan is er inderdaad een probleem, dan ben je jezelf aan het verliezen in een relatie, doe je je anders voor dan je werkelijk bent.
Dan zal je eens een goed gesprek aan moeten gaan met je partner en uitleggen hoe je je voelt, en ik denk dat de partner dan antwoord dat het helemaal niet nodig is om zo krampachtig bezig te zijn om het hem of haar naar de zin te maken. Daar zal je als partners samen aan moeten werken. degene die 'pleased'door zichhzelf weer terug te vinden en de andere partner door te laten merken dat zonder 'pleasen'de realtie niet verandert.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naar mijn mening heeft dit zeker te maken met onzekerheid. volgens mij is het vaak een diep ingesleten patroon vanuit de jeugd. Ik denk dat het belangrijk is dat hij/zij bewust is van het feit dat ie "pleased" anders kan er sowieso niets veranderen. Ik denk dat wanneer die persoon er bewust van is, dat hij/zij erg moet letten op het eigen gedrag. Een soort van ombuigen van het patroon. In plaats van de waardering buiten zich te zoeken, elke keer proberen je energie bij jezelf te houden. maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb het bij mezelf wel kunnen veranderen, maar dit heeft wel de nodige moeite gekost. Misschien is er bij sommige mensen therapie nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je mag altijd in een relatie iets voor elkaar over hebben vind ik. Maar je zelf weg cijferen is een heel ander verhaal.
Je altijd maar opofferen als je er zelf last van hebt is niet handig. Altijd maar lief gevonden willen worden ten koste van jezelf werkt ook niet. Dat gaat opbreken op den duur.
Als je je niet geaccepteerd voelt zoals je ben ,kun je dat bespreekbaar maken. Dat is een beginstapje dat je onzekerheid verdwijnt en je zelfvertrouwen ook weer gaat groeien. Breek het maar open!
Want anders neemt piekeren de overhand en dat is nog lastiger voor het zelfvertrouwen.