Hoe kan je je relatie met een hulpverlener ethisch houden?

Mijn therapeut mijn huisarts. Na enkele maanden eindig ik in een vriendschap. Hoe kan ik er voor zorgen dat ik minder leuk gevonden word zodat de relatie arts patiënt blijft.

Toegevoegd na 19 uur:
Gezien het feit dat mijn vraagstelling niet juist overkomt zal ik het toelichten.
Het gaat om 2 vrouwen dus 2 artsen. Die ik beide buiten werktijden zie. Omdat ik word uitgenodigd voor koffie ect.
Dus lijd niet aan borderline illusies. Maar bedankt voor alle diagnoses.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat bedoel je met een vriendschap?
Dat jullie elkaar mogen en begrijpen? Hier is niks mis mee.
Wilt hij buiten het 'werk' contact hebben met jouw? , dat hoort niet en dat moet je gewoon eerlijk tegen diegene zeggen. Ik kom hier voor hulp/advies en niet om vrienden te maken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij hebt echt hulp nodig.
Ik zou me maar zo snel mogelijk door een andere 'therapeut' laten behandelen. Sterkte.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mokum, dat is wel erg kort door de bocht.
wat is er mis met een vriendschappelijke relatie met je therapeut of huisarts, zolang het daar bij blijft?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beide zijn vrouwelijk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dus als iemand meer toenadering zoekt is dit een vriendschap?
en daarom moeten ze je minder leuk vinden? nog ff en het drinken van een bakje koffie is flirten. als jij dit niet wil en buiten de afspraken voor hulpverlening niet op een uitnodiging ingaan, of dit niet interpreteert als: 'ik ben leuk dus mensen willen een vriendschap met mijn opbouwen' is er helemaal niets aan het handje. en daarbij: vrienden kunnen elkaar alles vragen. vraag ze bv waarom ze vrienden met je willen zijn en wat er zo leuk is aan je. misschien krijg je wel een verhelderend antwoord wat duidelijkheid kan geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bailey, als je bang bent, dat de relatie arts-patiënt vertroebelt, kun je die uitnodiging om samen te gaan koffie drinken, toch gewoon afslaan?

Het beste antwoord

Wat er gebeurd ben jij zelf bij. Waarom denk jij dat de huisarts jou leuk vindt, misschien is het puur belangstellend naar jou toe beroepsmatig en heb jij er zelf andere ideeen bij. Neem gepaste afstand en spreek niet over vriendschap, dit is puur huisarts-patient basis. Als jij er andere ideeen bij krijgt is het tijd om te stoppen, dan ga je al te ver.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord.
Ik heb zelf een goede band met mijn psych,maar ik weet dat dat de belangstelling beroepsmatig is.
Toevallig heb ik het er met hem pas over gehad hoe vaak ( vooral psychiatrische patienten)de illusie hebben dat ze meer zijn voor de arts/hulpverlener dan patiënt,komt echt veel voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt en als de arts/hulpverlener in een zwak moment zich zou laten gaan, kan het zijn baan kosten met alle gevolgen van dien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mee eens laurena! Top hoe je het beschrijft!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ misschien denkt de vraagsteller dat het vriendschap is, maar is het in werkelijkheid beroepsmatige interesse.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als mijn vrouwelijk huisarts mij vraagt in haar lunch samen koffie te gaan drinken. Heb ik geen illusies hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bellen je ze dan op om samen een bakkie te doen of hoe moet ik me dat voorstellen? bij mijn weten is het een gewoonte om iemand wat te lunchen aan te bieden als het lunchpauze is ipv een bakkie te doen ergens. (of hun het bakkie, en jij je eigen broodje?) dat 1 persoon een vriendschap op wil bouwen is op zich al best eigenaardig, maar 2 hulpverleners die dit doen is helemaal bijzonder. kan het niet zo zijn dat dit soort dingen een bewust steuntje in de rug zijn voor je en dit de reden is voor de vriendschap (vanwege een angststoornis? om maar wat te noemen)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Na 19 uur kom je er pas mee dat het een vrouw is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben wel eens door mijn psych naar huis gebracht( vanuit het ziekenhuis) en toen hebben onderweg ergens wat gedronken.
En dan vraag ik me echt niet af hoe ik 'minder leuk gevonden moet worden'.
Hele rare vraag dit..
Jij maakt hier zelf gwn een hele rare situatie van.
In het ziekenhuis was ik goed bevriend met een meisje dat net als ik BPS heeft en die was er van overtuigd dat haar behandelaarster haar beste vriendin was en dat na haar ontslag ze goede vriendinnen zouden blijven:dat was niet zo.Ze maakte er meer en iets anders van dan het was.
Volgens mij is dit bij jou ook zo.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb ook zon soort gelijk iets mee gemaakt met een hulp verlener. Dit ging om een man. Hij smste mij wel eens of ik wat af wou spreken. Voor een lunch of koffie drinken. In het begin dacht ik dat dit bij zijn werk hoorde. En gewoon wat met mij wou drinken in de vorm van Cliënt en hulpverlener. Ik kreeg na een tijd ook het idee dat het steeds meer op een vriendschap begon te lijken. Maar verder heb ik daar nooit argwaan over gehad. Ik dacht dat ik het mij verbeelde. Maar deze man probeerde mij na een tijdje ook te zoenen. En vertelde mij dat hij mij erg leuk vond.. Meer dan leuk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heeft ie er zelf hulp voor gezocht? ;-)
dat je wat voor iemand kan voelen is 1, maar dat je er ook nog wat mee wil gaan doen is een heel ander verhaal JUIST als je hulpverlener bent zou je beter moeten weten lijkt me.

Andere antwoorden (5)

Hoezo: "eindig IK in een vriendschap"?

Jij bent de cliënt, je huisarts of je therapeut is de hulpverlener. Tussen cliënt en hulpverlener bestaat een relatie die puur is gebaseerd op hulpvraag van de cliënt en de geboden hulp van de hulpverlener. Niks meer en niks minder.

Een professionele hulpverlener dient ten alle tijde afstand te bewaren tot zijn of haar cliënten. Doet diegene dat niet, dan is het foute boel, los van de vraag wie de ‘vriendschap’ of toenadering zit uit te lokken.

Een vriendschap is een relatie tussen twee mensen op gelijk niveau. Daar komt normaal gesproken geen professionele therapie of medische kennis bij kijken. Een vriendschap komt ook van twee kanten; het kan dus nooit zo zijn dat jij ‘in een vriendschap eindigt’ en de ander buiten schot blijft. Ook is er geen sprake van de kwestie ‘hoe zorg ik dat ik minder leuk gevonden wordt’.
Vriendschap is vriendschap, therapie is therapie. Die twee zijn volstrekt van elkaar gescheiden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ten eerste vind ik het vreemd dat jouw huisarts ook je therapeut is. Is hij fysiotherapeut? Psychotherapeut? Heeft hij een dubbele praktijk dan..?

Ten tweede ga ik er graag vanuit dat hij in alle opzichten professioneel handelt. Dat zou dan betekenen dat het slechts in jouw verbeelding zo is dat hij je meer dan leuk vindt. En dan hoef jij helemaal niets te doen om te zorgen dat je minder leuk wordt gevonden, simpelweg omdat 'dat' er helemaal niet is.

Als ik het - samen met de andere antwoorders - mis heb, is het misschien handig dat je je vraag nader toelicht. Want het is nu nogal vaag.

Toegevoegd na 10 uur:
Ik heb kennelijk over het hoofd gezien dat je vraag enigszins onhandig is geformuleerd. Maar dan nog... als jouw eerste zin "Mijn huisarts, (komma!) mijn therapeut." had moeten zijn, blijf ik bij mijn antwoord vanaf "Ten tweede...".
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Natha, ik dacht eerst ook dat de vraagsteller bedoelde dat huisarts en therapeut één en dezelfde persoon zijn. Daarop baseerde ik aanvankelijk ook mijn antwoord. Maar toen ging ik nog eens beter lezen en interpreteerde ik de vraag anders: de vraagsteller heeft gewoon de neiging om met hulpverleners in het algemeen een andere relatie aan te gaan dan strikt noodzakelijk. Kwestie van taalgebruik en interpunctie. De komma ontbreekt, of het voegwoord 'en' tussen 'mijn therapeut' en 'mijn huisarts'. Beetje slordig gesteld. Vervolgens mijn antwoord verwijderd en aangepast. Maar ik begrijp dus jouw verwarring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oei, maar DAT zou het hele antwoord op deze vraag volledig veranderen ; dan zit het namelijk in haarzelf, en wordt ze bij lange na niet zo leuk gevonden als ze zelf denkt, wil of hoopt (en kan dat zelfs een onderdeel van haar problematiek zijn ; borderline ofzo). En helpt steeds wisselen van therapeut ook niet. Een beetje arts of hulpverlener trapt daar natuurlijk niet in en houdt de boot tijdig af, maar er zijn zeker prutsers die nog 'vereerd' zijn ook als een patiënte denkt verliefd op ze te zijn. Niet professioneel, wel de praktijk. De patiënte is natuurlijk niet in staat dat in de kiem te smoren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beetje aandachttrekkerij is mijn ietwat voorzichtige conclusie. Noem het borderline o.i.d. Inderdaad, een beetje hulpverlener signaleert dan toch wat er speelt en zal exact die hulp bieden (of overdragen) die nodig is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik bedoel dat niet als 'aandachttrekkerij' ; volgens mij is het echt gewoon verkeerd interpreteren van (professionele) signalen van aandacht, die als persoonlijke (liefde / vriendschap)signalen worden geïnterpreteerd / opgevat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pff, ingewikkeld. In het geval van verkeerd interpreteren van professionele signalen van aandacht, zou de hulpverlener in kwestie dat toch in de gaten moeten hebben en moeten kunnen pareren, zou je denken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lavender en Marleen, bedankt voor de reacties. Ik heb het even aangepast.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn arts en en therapeut zijn beide vrouwelijk en zie ik buiten werktijd voor lunch of koffie. Dat mij aangeboden word. Omdat mijn vraag niet duidelijk genoeg was vind ik de sprong naar borderline nogal shocking.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is ook maar gewoon een zijsprong, Bailey, geen diagnose ofzo. Maar als jij ze niet buiten werktijd wilt zien voor thee of koffie, moet je gewoon NEE zeggen als ze je uitnodigen ; dan vinden ze je wellicht meteen ook wat minder aardig ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het een onderdeel van je therapie (angststoornis??) al verklaart de uitnodiging voor een bakkie (geen broodje) van de huisarts nog niets in de lunchpauze natuurlijk. zijn het spontale telefoontjes? 'zullen we wat drinken'? ik weet echt niet wat ik me erbij voor moet stellen, dus misschien dat je wat duidelijker kan zijn om mee te zoeken naar een antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
????
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Spontaan
Heel eenvoudig : onmiddellijk op zoek naar een andere huisarts / therapeut als je met deze persoon een vriendschap of relatie wilt (gaan) onderhouden. Dat zal hij of zij je normaliter ook gewoon moeten voorstellen. Dan lopen die twee zaken tenminste niet meer door elkaar.

'Minder leuk gevonden worden' is natuurlijk niet mogelijk; je valt op elkaar of je valt niet op elkaar. Al heb je wel een reële kans dat je patiënt / ondergeschikte / afhankelijk rol een deel is van je veronderstelde aantrekkelijkheid. Het is dan ook niet geheel ongebruikelijk dat cliënt/hulpverlener of arts/patiëntrelaties alsnog stranden als de afhankelijkheidsrelatie niet meer bestaat en er meer sprake is van gelijkwaardigheid.

Toegevoegd na 36 minuten:
Nu lees ik hierboven dat je vraag wordt geïnterpreteerd als zijnde dat je vaker / regelmatig / om de haverklap . standaard verliefd wordt op hulpverleners. Dat heeft natuurlijk niets te maken met jou veronderstelde aantrekkelijkheid, maar zit vrijwel volledig tussen je eigen oren. (Aardig tegen je doen is namelijk hun BEROEP, hun WERK en staat los van jou PERSOONLIJKHEID. )

Als dat het geval is, zal een GOEDE arts of therapeut aar doorheen moeten prikken, want geen enkele hulpverlener zou in die situatie ge- of misbruik van je mogen maken.

In de praktijk echter denk ik dat je dit eens moet aankaarten, want wat vermoedelijk feitelijk niet klopt is jouw waarnemen dat je zo LEUK gevonden wordt. Je bent wellicht een interessante cliënt / patiënt, je krijgt aandacht, interesse en belangstelling, zorg en medeleven zelfs, maar dat heeft allemaal niets met jou als MENS te maken, maar als PATIËNT, als CASUS, als onderwerp van de therapie. Wellicht moet je daar uitvoerig en nadrukkelijk op gewezen worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Laatste stuk van je verhaal is denk ik de clou. Regelmatig vrienden worden met hulpverleners? Yeah, right.
Ik denk dat het gedrag vd hulpverlener verkeerd geintetpreteerd wordt. En een verkeerd zelfbeeld... Klinkt een beetje narcistisch...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Narcistisch hoeft het niet te zijn ; het kan ook juist uit onzekerheid of een heel slecht zelfbeeld voorkomen. Te weinig zelfvertrouwen juist wellicht. Hoewel de manier waarop ze het zegt 'hoe kan ik minder leuk gevonden worden' bij mij, eerlijk is eerlijk, wel een soort afkeer oproept. Maar eigenlijk is het heel wrang als je denkt dat iedereen die aardig tegen je is, je 'vriend' is, of je hebt een heel oppervlakkige definitie van vriendschap, dat kan ook. De vraag is inderdaad :ga je met ze stappen, kom je op hun verjaardag, onderneem je gezamenlijke activiteiten, bellen ze je prive en met HUN problemen, DAN pas kun je op de lange duur gaan spreken van vriendschap, als gebleken is dat die relatie ook nog eens tegen een stootje kan. Ik ben juist extreem selectief met mensen vrienden noemen ; daar gaan soms jaren overheen, ook al zijn we zeer goede kennissen. Andere mensen zijn daar ongetwijfeld te makkelijk in ; denk aan 'facebook-vrienden'.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luister ik ben niet verliefd. En zie ze buiten werktijden gewoon samen lunchen. Met beide dames.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar als jij dat niet wilt, hoef je daar toch niet op in te gaan ??
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nu als antwoord op je vraag wat kan ik doen om minder leuk gevonden te worden:
Ik denk wat terughoudender opstellen? Persoonlijk vind ik het erg vreemd dat een arts het zover laat komen. (en dan bedoel ik enkel vriendschap of iets wat daar op lijkt).
Ik heb soms ook dat ik goed met artsen overweg kan, dat er gewoon een klik is. Maar verder dan de spreekkamer laat ik het niet komen. Heb wel gehad dat een arts aan het flirten was. Echt gewoon genant. Ik voel me heel onprettig.
Bij zulke artsen kom ik dan ook niet graag.
Je moet als arts afstand bewaren. Dus ik adviseer je, stel je wat terughoudender op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal mee eens. een vriendschap komt van 2 kanten (als het idd een vriendschap betreft en ook als zodanig van de andere kant beleefd wordt).
m.i. komt het een beetje vreemd over om een vriendschap aan te gaan d.m.v. gehoor te geven aan de vraag om een bakkie te doen, en vervolgens te vragen hoe je dit kan voorkomen. mis ik een schakeltje ergens? hoe dan ook, ik zou er wat introspectie tegenaan gooien, en wie weet kunnen de hulpverleners hier uitstekend bij helpen.
De wedervraag is of jou HA/therapeut ook een vriendschap beleven met jou? Of zou het kunnen zijn dat jij hun/zijn/haar professionele instelling als aangenaam en vriendschappelijk ervaart. Er van uit gaande dat het professionals zijn en ethisch handelen is het waarschijnlijk tijd om eens bij jezelf na te gaan waarom jij dit als vriendschap beschouwd en wat je mist of juist wilt hebben wat je op deze manier probeert te krijgen.

Volgende vraag: wat is vriendschap voor jou? Kom je bij ze over de vloer buiten kantooruren, spreek je af in de kroeg, kom je op elkaars verjaardagen e.d.?

De invulling en beleving van het woord vriendschap is kortom veelzijdig!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misschien is het je persoonlijke beleving die vriendschap als je iemand vindt die naar je luistert, begrip toont en betrokken is.

dit is beroepsmatig, maar misschien dat je het zelf op een andere manier plaatst en beleeft.

als vriendschap (dus buiten de afspraken van de hulpverlening) van de hulpverlener naar jou worden gezocht (vriendschap moet van 2 kanten komen tenslotte als men over échte vriendschap wil spreken) zou ik de hulpverlener er op aanspreken.

stel jezelf eens de vraag wat voor jou het verschil is tussen vriendschap en een begripvol persoon die (beroepsmatig!) tijd en aandacht aan je besteedt, betrokken is bij je, je wil helpen, en je situatie begrijpt omdat ze een luisterend oor bieden en met me meedenken.

stel je grens vast, niemand kan met jou een beroepsmatig contact in vriendschap over laten gaan als JIJ dit niet toestaat.

helemaal als het je vaker overkomt lijkt me dit een aandachtspunt om aan te kaarten en om aan te werken bij jezelf.