Normaal om angstig te zijn als familielid op vakantie gaat?

Ik heb last van angst. Mijn zusje gaat namelijk op vakantie. Ze is al vaker op vakantie geweest met haar vriend ook waar ze naar toe gaan. Het is 14 uur rijden met de auto, maar omdat ik veel van ze houd hoop ik dat alles goed gaan en dat ze veilig weer thuis komen. Is deze angst normaal? Ik zit al een maand met deze gevoelens

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

ja natuurlijk is dat normaal. Als bijv. mijn beide ouders een lange reis gaan maken zit ik er ook weleens over in of het goed gaat en heb soms rampscenario's in mijn hoofd met "wat als.."...

Echter de angst moet natuurlijk niet je hele leven gaan beheersen, als dat zo is wordt het wel tijd om eens te gaan praten met iemand hierover. Misschien kan je jouw angst delen met je ouders, ook zij hebben zorgen om hun dochter maar hebben geleerd het een plaatsje te geven, misschien helpt het om met hun te praten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Pieter2011
12 jaar geleden
Ik kan me jouw angst heel goed voorstellen, hoor! Praat er eens over met je zus, vertel haar hoeveel je van haar houdt, en vraag of ze je elke dag even een smsje stuurt zodat je zeker weet dat het goed met ze gaat. De ene mens maakt zich nu eenmaal sneller zorgen over iets dan een ander. Kennelijk heeft je moeder alle vertrouwen in je zus en haar vriend, terwijl jij heel erg bezig bent "met wat er allemaal mis zou kunnen gaan". Terwijl de meeste ongelukken echt "in en om je eigen huis" gebeuren, hoor! Vraag jezelf eens af hoe reëel je angst eigenlijk is... En probeer dat gevoel dan een beetje los te laten.
Ik vind het normaal dat je 'bezorgd' bent, en dat je hoopt dat je familie veilig weer naar huis komt. Misschien verwar je dat gevoel wel met angst.
Ik ben ook bezorgd als er mensen ver weg gaan, waar ik heel erg van hou. Maar langs de andere kant moet je ook blij voor hen zijn, omdat ze een welverdiende vakantie krijgen. Ongelukken kunnen overal gebeuren, daar mag je niet constant mee bezig zijn, want dan heb je geen leven meer.
Probeer om op een positieve manier aan je zusje te denken. Zie voor je hoe ze zich amuseert, gelukkig en ontspannen is op haar vakantieplaats. En prijs je gelukkig voor mobieltjes, want op die manier kan je elke dag contact hebben, en met een gerust hart gaan slapen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bezorgdheid of een milde ongerustheid is normaal.
Een echte (extreme) angst, die je echt de hele dag bezig houdt of waar je zelfs wakker van ligt, is dat echter niet en doet denken aan een echte angststoornis, danwel de reeele mogelijkheid er eentje te ontwikkelen.

Is dat laatste het geval, dan is het echt niet overdreven dat eens flink aan te kaarten met in elk geval je ouders, en als die je niet helemaal serieus nemen, hoe gek het ook klinkt, de huisarts. Want nogmaals, het zou niet normaal zijn als je niet een beetje ongerust of zenuwachtig was, maar daadwerkelijke ángst is niet gezond. Vooral voor jezelf niet.