Wat gebeurt er met collectief verlof tijdens (aan het begin van) zwangerschapsverlof?

Ik ben zwanger en uitgerekend voor 1/1/11. Mijn bevallingsrust begint dus, gesteld dat het kindje netjes op tijd komt, op 25/12/10.
Nu sluit het bedrijf waar ik voor werk tussen kerst en nieuw, net die week dus. Dit is een collectieve sluiting, één vervangdag voor kerst en 4 collectieve vakantiedagen.
Ben ik deze dagen kwijt?
Kan ik ze op een ander moment nemen, voor of na mijn bevallingsrust?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
5.4K

Het beste antwoord

Nee deze ben je niet kwijt en je kunt ze daarna opnemen. Dit is in een "normaal" bedrijf zo. Maar het zou kunnen zijn dat in jouw CAO staat dat dagen tbv collectieve sluiting komen te vervallen bij ziekte en andere soort van afwezigheid(zorgverlof oid) Dus pak ff de CAO erbij of de bedrijfsregelingen. Succes en geniet van jouw zwangerschap!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

normaal gesproken ben je die dagen niet kwijt omdat je dan in jouw zwangerschapsverlof zit.als er in die periode n vrije dag of feestdag is en het kost werknemers n snipperdag dan geld dat niet voor diegene die op dat moment ziek zijn of verlof dagen hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik het goed begrijp begint jouw zwangerschapsverlof een week voordat je moet bevallen?? Het is toch de wettelijke regeling dat je 4 weken van tevoren móét stoppen met werken en 6 weken van tevoren mág stoppen? Dat was althans bij mij de regeling en ik dacht dat dit een landelijke regel is.
Hoe dat precies met verplichte verlofdagen zit is inderdaad per bedrijf verschillend. In het onderwijs is het zelfs zo dat de zomervakantie niet meetelt in je zwangerschapsverlof, dus heb je zelfs 7 weken extra!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je hebt 15 weken zwangerschapsverlof je bent verplicht om 1 week op voorhand te stoppen (in belgie) 4wken(in nederland). Na de geboorte ben je verplicht om 9 weken thuis te blijven. Je bent dus niet verplicht om tot de 25/12 thuis te blijven. Stop met je zwangerschapsverlof juist 4 dagen voor de bedrijf sluit en zeg tegen je werkgever dat je je verlof dan wilt opnemen. Je bent verplicht om die dit jaar op te nemen want anders kun je het terugbetalen.