Hoe kun je zeggen dat je het fijn vind om een dag of weekend niets te doen? Dus op een positieve manier aangeven dat je geen zin hebt.

13 jaar geleden
paulus811
13 jaar geleden
Tegen wie?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is er mis met precies hoe je het nu zegt? Gewoon 'ik vind het fijn om een dag of weekend niets te doen'. Dat heeft iedereen wel eens, niets negatiefs aan.

Het beste antwoord

Je zet er niet bij tegen wie en ik kan zo een hele lijst verzinnen waarbij de manier waarop toch een klein beetje anders zou zijn.

Je schoonfamilie die jou verwachten op de wekelijkse thee:
je reactie: ik wil onze wekelijkse afspraken de komende tijd even minder vanzelfsprekend maken, wij (meestal je hele gezin) hebben enorme behoefte aan af en toe een weekend lekker niks.

Je vrienden die elk weekend willen stappen:
je reactie: Mannen, ik trek het even niet, de komende weken doe ik wat rustiger aan.

Je partner die ergens heel wil:
je reactie: ik vind die uitstapjes heel leuk maar heb echt ook af en toe behoefte aan thuis niks doen, wat wil jij, wil jij dat ook of ga jij dan liever alleen op stap?

Vrienden die opbellen voor een afspraak en die je maar af en toe ziet:
je reactie: gewoon blokken in je agenda dat je dan en dan niet wilt en dat evt ook gewoon zeggen: aankomend weekend zitten we vol en het weekend daarna is gereserveerd voor onszelf, de week daarna kunnen we wel.

er zijn er nog meer maar ik laat het hier maar even bij
13 jaar geleden
Kristal
13 jaar geleden
goed omschreven, de verschillende mogelijkheden +

Andere antwoorden (9)

Ik heb liever dat ik thuis blijf en goed ga uitrusten want ik dat erg nodig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij bedoel je dan dat je er zin in hebt om alleen maar dingen te doen waar je zin in hebt en verder geen verplichtingen wilt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zoals je dat nu zegt. Gewoon zeggen dat je even tijd voor jezelf wil en lekker een weekendje niets wilt doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De dokter heeft me aangeraden eerst deze wortel te nuttigen voor ik iets anders ga doen, maar hij is nog al hard, dus het duurt nog wel even!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha geniaal +
Kristal
13 jaar geleden
:-)
+
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ plus + =1?
Gewoon zoals je het zegt eigenlijk. Je wilt graag een weekendje voor jezelf. Je gaat eens een keer effe lekker niks doen. Het is aan de "ontvanger" van je boodschap om dit goed op te pakken en te begrijpen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op mijn kalender plan ik de "doeniksvandaagdagen" in.
Ik heb deze dagen dus een afspraak, met mezelf. En dat vertel ik dan ook gewoon.
Soms als het aanbod aanlokkelijk is, houd ik de slag om de arm. Het kan best zijn dat ik op een "doeniksvandaagdag" toch ineens wel zin heb om iets te doen.

Mijn "doeniksvandaagdagen" zijn in vrienden en kennissenkring overgenomen, want iedereen heeft hier behoefte aan. En je hoeft geen smoesjes te bedenken, gewoon eerlijk zijn, en je zult zien dat iedereen je gelijk geeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Jaaaaa dat is egt super!!!
Ik deed dat vroeger ook, ga ik wer invoeren:d
Kristal
13 jaar geleden
heel zoed! +
uhm goed bedoel ik ;-)
Geef de ander eerst aan dat je het in principe heel leuk vindt iets met hem/haar te doen (of naar een verjaardag te gaan of wat dan ook). Maar zeg daarna gelijk dat je echter de laatste tijd te veel hooi op je vork hebt genomen en dat je echt toe bent aan een weekend even niks te doen, even tijd voor jezelf. Een echte vriend/vriendin zal hier vast begrip voor hebben. Dit moet je natuurlijk niet een aantal keer op een rij doen bij dezelfde persoon. Geef bij de afmelding anders ook aan: we spreken binnenkort vlug iets af, ok?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb het weekend voor mij zelf nodig om mijn accu weer even bij te laden .
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat is iedereen druk bezig met zich verantwoorden!?!
Het is toch jouw tijd, jouw agenda?
Je hoeft dus helemaal geen verklaring te geven.

Doe gewoon een tegenvoorstel ("Nee, dat weekend niet. Wat dacht je van het weekend drie weken later?"), of geef aan: ik spreek liever een andere keer iets af.