Wat zijn de problemen die je kan tegenkomen bij het opvoeden van kinderen die kleurenblind zijn?

Toegevoegd na 12 minuten:
Met betrekking tot het gezinsleven

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Kleurenblinde kinderen hebben op school vaak moeite om mee te komen. Dit ligt niet zozeer aan de slimheid van de kinderen, als wel aan de lesmethoden die gebruikt worden. In de lagere groepen maken leerkrachten vaak gebruik van kleurige leerspelletjes (zoals mini-loco) en puzzels en zijn er dikwijls kleuropdrachten (zoals: kleur alle vogels groen). Wanneer kleurenblinde kinderen dit fout doen, omdat zij de kleuren niet duidelijk genoeg kunnen zien, worden opdrachten vaak onterecht fout gerekend.

Mini-loco is een leerspelletje waarbij woorden die iets met elkaar te maken hebben, moeten worden verbonden. Als een kind dit goed uitvoert, ontstaat op de achterkant van de puzzel een kleurig patroon. Kleurenblinde kinderen kunnen dit patroon vaak moeilijk zien, waardoor zij niet kunnen controleren of alle woorden goed waren verbonden.

In de hogere klassen zetten de problemen met kleurherkenning zich verder voort. Veel leerkrachten gebruiken (met name bij taalonderwijs/ontleden) verschillende kleuren krijt op het schoolbord, zodat elk zinsdeel zijn eigen kleur krijgt. Voor de meeste kleurenblinden geven rood, groen en bruin krijt de grootste problemen. En wat te denken van kaarten in atlassen en grafieken in schoolboeken? Het verschil tussen wegen (vaak rood/oranje) en weilanden (groen) is voor kleurenblinde leerlingen heel moeilijk te zien. En in grafieken lopen vaak veel lijnen door elkaar. Als een rode en groene lijn naast elkaar lopen, ziet een kleurenblinde leerling geen verschil. Sinds een aantal jaar wordt de Cito-eindtoets die in groep 8 wordt gemaakt al uitgegeven in een speciale versie voor kleurenblinden.

Toegevoegd na 1 uur:
nog even een reactie van mijzelf: google eens "forum kleurenblindheid" met kind of gezin (of allebei), ik heb hier een paar voor je uitgekozen :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien zou je eens wat volwassen kleurenblinden kunnen interviewen over hun ervaringen in hun jeugd. Of ouders van kleurenblinde kinderen.