Heb je wel eens een hetze tegen iemand opgezet?

Iemand het leven zuur gemaakt door iemand zodanig zwart te maken dat ook alle mensen in zijn of haar omgeving er in beginnen te geloven en meedoen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zou iemand die dat gedaan heeft dat hier toegeven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik hoop het zo...;-)

Het beste antwoord

ja toen ik jong was. en heb er spijt van.
maar de persoon had mij net 4 jaar gepest.
we zaten in dezelfde klas, en al 4 dagen op een rij verdwenen er dingen uit klassen van leraren.
ik wist wie het deed maar liet iedereen geloven dat zij het was. ze heeft 21 dagen in uren na moeten blijven. maar dat was nog niets in het aantal dagen dat ze mij gepest had.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Nee. Ik vind dat een van de laagste dingen die je kunt doen. Je kunt iemand leven met een gerucht volledig kapotmaken, hoe sterk die persoon ook in zijn schoenen staat.

Denk maar eens aan vermeend alcoholisme, vermeend vreemdgaan etc.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, ik weet hoe pijnlijk dat is... En de waarheid komt altijd naar boven... Ik doe niet mee aan dat soort spelletjes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarschijnlijk wel, maar dat ligt aan de omgeving en opvoeding. Iets wat wij nu heel normaal vinden en wat ze over 70 jaar niet normaal vinden.

Als je 'die welle' hebt gezien, dan begrijp je waar ik het over heb. :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nope, nog niet gedaan...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, nog nooit. Ondanks dat ik toen ik klein was best veel gepest was.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee, en ook zeker niet van plan. We zijn boven de 6!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ja..zeker.
ik vind dat boontje komt aan zijn loontje
misschien een hard manier
of misschien zelfs onbeschoft

maar als degene jou leven zwart maakt..
wat moet je doen ? verdrietig wezen ?

bij mensen die mij iets hebben aangedaan.. hebben het 10 * erger terug gekregen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed antwoord, soms willen mensen niet luisteren, dan moeten ze maar vallen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik bedoelde: "dan moeten ze maar voelen"
Voor zover ik het me kan herinneren, heb ik dat nog nooit gedaan. In principe keur ik het niet goed, maar vaak ligt dat ook aan de omstandigheden. Ben wel bezig om een hetze op te zetten tegen iemand, en geloof me, hij/zij verdient het. Meer dan 10 jaar pesterijen komen je op de duur de strot uit. Dus boontje komt om zijn loontje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee. Omgekeerd zou ik het ook niet leuk vinden als iemand dat bij mij deed, en ik heb het principe 'wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet' hoog in het vaandel staan.

Een hetze voeren tegen iemand is wat mij betreft niets meer dan een volwassen vorm van pesten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog nooit. Echt nog nooit. Wel eens een beetje meegedaan/meegeroddeld, maar uiteindelijk ben ik eigenlijk altijd die dojo die het gaat opnemen voor de underdog of deze probeert te verdedigen, en dat wordt alleen maar erger naarmate je ouder wordt. Je gaat je meer verdiepen in mensen en hun beweegredenen en leert gedrag dat je zelf niet zou goedkeuren beter begrijpen, dingen in een ander perspectief te zien en beter te nuanceren, en te beseffen dat iedereen zijn eigen waarheid heeft. In vrijwel ieder mens schuilt wel iets goeds, en mensen bedienen zich maar zelden van kwalijke opzet.

Maar als ik iets van iemand absoluut niet goedkeur zal ik daar ook niet voor schromen er iets over te zeggen, zeker ook tegen de persoon zelf, maar altijd gericht op het gedrag, nooit de hele persoon.

Het wordt je overigens niet altijd in dank afgenomen, hoor. Eerlijkheid is een verdomd vervelende eigenschap (maar ik ben nu eenmaal een waardeloze leugenaar), en niet zelden ben JIJ uiteindelijk degene die het gedaan heeft omdat je niet meedraait in het kamp tegen de zondebok. Toch nemen ook slechte ervaringen mijn vertrouwen in de mens nooit helemaal weg.