Wat is de beste manier om mij op te stellen tegenover mijn nieuwe partner?

Mijn vorige relatie heeft mij ontzettend onzeker gemaakt, omdat die kennelijk verbroken is door o.a. mijn onzekerheid en gebrek aan assertiviteit en het vertrouwen daarin dat dit geen consequenties zal hebben.
Nu in mijn nieuwe relatie geeft mijn partner aan het fijn te vinden dat ik niet zo'n moeilijke vrouw ben, maar ik begin steeds meer angst te krijgen dat dit op den duur wel een probleem is. Ik ben al veel assertiever dan voorheen, maar ik ben wel iemand die mij makkelijk aan kan passen.
Ik hoorde laatst op het werk dat een vrouwelijke collega het niet leuk vond dat haar man niet jaloers reageerde nadat ze samen met een vriend van hun iets ging ondernemen.
Ik weet nu niet zo goed in hoeverre ik dingen moet laten merken mbt jaloezie bv. Want een jaloerse vriendin daar zit geen man op te wachten, maar geen jaloezie tonen ( omdat ik altijd alles begrijp en weet dat het toch niks voostelt) leid er misschien toe dat hij denkt dat ie mij alles kan maken op den duur, omdat het mij toch allemaal niks uitmaakt. Om maar even een voorbeeld te geven.
Ik ben bang dat mijn altijd begrijpende houding ( t.o.v. verschillende dingen) misschien leid tot geen respect voor mij en uiteindelijk weer leid tot niet interessant meer te zijn.
Is het nu nodig om altijd maar te laten zien aan andere dat ik het vrouwtje ben, of als er vertrouwen is tussen mij en mijn partner is dat dan niet nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

assertiviteit is wel nodig. Je kunt je partner rustig laten weten wat je niet leuk of goed vind. Een partnerschap is gebaseerde op gelijkwaardigheid, respect en vertrouwen.
Als dat er niet is wat is dan de relatie waard.
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
eens!

Andere antwoorden (6)

M.i. kun je problemen hebben, maar ze ook maken. Ik krijg sterk de indruk, dat jij ze opzoekt en daarna gaat koesteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Steenuiltje
13 jaar geleden
Dit vind ik nou typisch zo'n antwoord waar een onzeker persoon helemaal niet op zit te wachten. Vind het geen aardig antwoord. Zo help je m.i. iemand niet hoor.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik ben het ook niet eens met dit antwoord.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze dame moet gewoon proberen zich wat weerbaarde op te stellen en daarbij helpt het mee jeremieeën niet. Misschien, dat een kleine terechtwijzing dat wel doet.
Overigens zit ik niet op Gv om het mensen naar de zin te maken, maar om mijn eerlijke mening te geven.
Je bent zoals je bent, jezelf veranderen heeft alleen zin als jij er beter van wordt. Maar zelfs dan moet je her volledig achter staan.

Waar het jou aan ontbreekt is je grenzen stellen. Volgens mij ken jij je eigen grenzen niet of je verlegt ze steeds. Dat maakt een ander ook onzeker. Hij weet dan niet goed tot waar hij kan gaan.

Los van jaloezie, assertiviteit enz. is het belangrijk dat jij je grenzen gaan bepalen en deze ook duidelijk gaat hanteren. Oefen met kleine dingen. Iedere keer duidelijk zijn naar jezelf en zo dus ook naar anderen.

Doe je dingen omdat je het echt wilt of heb je er eigenlijk helemaal geen zin in en wil je aardig gevonden worden.

Mensen lopen over mensen zonder grenzen heen en op den duur hebben ze ook geen respect meer voor ze. Waarom zouden ze? Ze zijn immers niet duidelijk.

Gebruik je vorige relatie niet als referentiekader. Iedere nieuwe partner verdient een frisse start.

Succes en sterkte!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helemaal eens met mijn voorganger. Je stelt je hardstikke onzeker op en haalt je allerlei muizenissen in je hoofd. Blijf gewoon jezelf, je vorige relatie is voorbij, begin hier met frisse moed aan!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je schrijft: "...maar geen jaloezie tonen ( omdat ik altijd alles begrijp en weet dat het toch niks voostelt) leid er misschien toe dat hij denkt dat ie mij alles kan maken op den duur, omdat het mij toch allemaal niks uitmaakt".

Jaloezie is een uiting van onzekerheid, wantrouwen en de ander iets misgunnen. Als andere mannen met je flirten, moet je man daar blij om zijn (trots dat hij blijkbaar zo'n mooie vrouw heeft dat andere mannen met haar flirten) en niet jaloers worden.

Als jij je ineens van je jaloerse kant laat zien, alleen maar om je vriend duidelijk te maken dat je niet zo maar alles over je kant laat gaan, dan toon je daar al alleen maar mee aan dat je onzeker bent. Waarom zou je jaloers zijn? Als je relatie goed is, is 'ie goed. Als je man van je houdt en je respecteert zoals je bent, hoef je helemaal niet onzeker te zijn. Integendeel, hij heeft niet voor niks voor jou gekozen en niet voor een andere vrouw, dus geen enkele reden je onzeker te voelen.

Wees gewoon jezelf, praat met elkaar en doe niet te moeilijk. Laat elkaar in je waarde! Ga niet steeds een vergrootglas op je relatie en je gevoelens leggen. Wees niet te kritisch naar jezelf en de ander. Geniet gewoon van je relatie en van alles wat het jullie schenkt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maak een nieuwe start en wees jezelf. Je kunt toch niet krampachtig gaan leven zoals anderen je willen zien, eens zal je dan door de mand vallen.
Het is helemaal niet erg als niet iedereen jou aardig vind. Dat heb jij toch ook met anderen? Er is een klik of niet.

Een relatie is in mijn ogen gebaseerd op wederzijds vertrouwen en respect. Zonder dat geen lang leven beschoren. Als je je partner volledig vertrouwt dan hoef je inderdaad niet jaloers te zijn en dat is een heel fijn gevoel. Respect heeft er ook mee te maken dat je partner begrijpt dat je onzeker bent en niet zo assertief. Maar is dat een schande als je zulke eigenschappen bezit? Het is wellicht erg lastig voor jezelf maar om een relatie daarvoor te verbreken gaat mij te ver. Als je vriend om je geeft kan hij je hierin ondersteunen en begrip tonen. Praat erover met elkaar!
Je kunt je ook afvragen waaróm je onzeker bent en waardóór je onzeker wordt. Daarnaast zijn er cursussen in assertiviteitstrainingen, misschien is dat wat voor jou. Probeer het gewoon! Je hebt niets te verliezen!! Suc6 en niet teveel piekeren hoor, da's een eigenschap van mensen waarbij je jezelf behoorlijk in de weg kunt zitten. ;)
Vaak projecteer je je eigen gedachten dan op je omgeving en verzand je in: oh zie je wel en zoek je bevestiging. Niet doen.! Let ook op je houding: schouders recht en je hoofd omhoog: hier kom ik aan!
13 jaar geleden
De ervaring met de vorige relatie geeft je in deze relatie onzekerheid en angst. De kunst is om niet weer mee te maken dt de realatie stopt. Angst is dan een slechte raadgever. Alles heeft te maken met communicatie. Jouw angst kan zorgen dat je juist ontzettend jouw best gaat doen om te zorgen dat het nu wel goed gaat. Juist dat kan ook de valkuil worden. Kijk eens of je iets hebt aan het boek "geweldloze communicatie' van Marshall Rosenberg.
Heb het er met jouw partner over dat je erg veel van hem houdt en dat je zelf worstelt met gedachten. Het boek wat ik noemde richt zich op het dialoog met zowel respect voor jezelf en ook voor de ander. Neem de ruimte om te veranderen als je dat wil en doe dat samen met je nieuwe partner. Kwetsbaar zijn kan deuren openen. Veel geluk voor jullie.