Wat te doen met een man die niet over zijn gevoelens kan praten! Hoe hier mee om te gaan?

We hebben nu ruim een jaar een relatie, en alles loop echt goed alleen het feit communiceren is afentoe een probleem. Na een reeds slechte ervaringen in vorige relatie is hij gestopt over zijn gevoelens te praten.Soms dan zijn er dagen dat ik aan hem zie dat er iets in zijn hoofd om gaat ,maar dat zal die nooit vertellen. het enige wat ie antwoord is"gaat over gevoelens en wil het er niet over hebben" hoe over win ik die angsten bij hem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Het beste antwoord

Lees eens het boek "mannen komen van Mars en vrouwen van Venus". Daarin kun je lezen dat mannen heel anders (echt heel anders) communiceren dan vrouwen. Vrouwen zijn heel communicatief ingesteld. Als wij een probleem hebben bellen we onze moeder/zus/vriendin op en bespreken dit uitvoerig. Mannen echter trekken zich terug in hun "hol". Hun "nadenkhol". Zij denken in stilte over het probleem na en komen dan voor zichzelf met een oplossing. En hoe harder jij bij de ingang van dit "hol" gaat staan roepen dat hij moet praten, hoe stiller hij wordt en hoe langer het duurt dat hij een oplossing heeft gevonden.

Je schrijft dat je vriend niet over zijn gevoelens wil praten. Moet hij praten dan? Je projecteert je eigen vrouwelijke manier op hem. Jij lost jouw problemen op met praten. Dat werkt heel goed voor jou. Maar voor hem niet. Laat hem dus zijn gang gaan. Pas als hij uit zichzelf naar je toe komt is hij klaar voor een gesprek. Dwingen en pushen werkt alleen maar averechts.

Ook een aanrader, de voorstelling van Huub Stapel:
http://www.mannenkomenvanmars.nl/

Echt heel leuk en leerzaam!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Fantastisch boek he... als iedereen dit zou lezen zal er denk ik veel meer begrip voor elkaar zijn. Echte aanrader. +

Andere antwoorden (3)

Door niet te willen weten wat er speelt, als het niet belangrijk meer is krijgt hij misschien de ruimte om zijn hart te luchten.
Je hoeft tenslotte ook niet altijd te weten wat er speelt om hem op zo'n moment te ontzien of te troosten.
Met een dier kan je ook niet praten en daar kan je toch ook aardig voor zijn als ze het moeilijk hebben?
Bovendien zijn de meeste mannen geen praters.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien door zelf wel over je gevoelens te praten; zo laat je hem zien dat er niets is om bang voor te zijn en dat je hem vertrouwt. Geef hem de tijd en ruimte om er om zijn moment dan mee te komen en als het dan nog niet lukt vraag jezelf dan alleen af of je zo'n relatie wilt en of het opweegt tegen alle leuke dingen die er wel zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe belangrijk is het voor jou dat hij over zijn gevoelens praat? Voor mij is dat heel belangrijk want dat geeft aan dat er intimiteit is in de relatie. Ik begrijp je man, en jou ook. Het zou mooi zijn als je zou aangeven wat het met jou doet, en hoe belangrijk het voor je is (erg belangrijk denk ik anders stel je deze vraag niet) tegen hem. En dat je graag wil dat hij toch zijn gevoelens met je gaat delen. IK vraag me af wat er gebeurt is in zijn vorige relaties, of hij toen echt wel over zijn gevoelens sprak, en of het toen ook al zo lastig voor hem was.
Hij voelt zich niet veilig en vertrouwd genoeg, en dat zou er toch moeten zijn in een relatie, vind ik.

Dus mijn advies: praat erover, vanuit jezelf, wat doet het met jou en hoe zou jij het willen. Wat zijn je grenzen, kun je het accepteren als dit nooit zal veranderen?