Na hoelang ongeveer kan je jezelf testen of je zwanger bent?

Na hoelang ongeveer kan je jezelf testen of je zwanger bent? Ik gebruik de prikpil dus word nooit ongesteld en weet ook niet wanneer ik dat normaal zou moeten zijn

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

denk dat je na 2weken wel een test kan doen als je het idee hebt dat je zwanger zou kunnen zijn
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
2 weken na de eventuele bevruchting..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na 2 dagen kan het, maar het is pas betrouwbaar na een week, en helemaal na 2 weken.
Gelijk na de bevruchting maakt je lichaam het hormoon hCG (humaan choriongonadotrofine) aan, en dit verdubbelt binnen 3 dagen ongeveer. De top zit ronde de 7 en 12 weken, en daarna blijft het constant.
Een zwangerschapstest kan 'zien' of dit hormoon in je lichaam zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Na twee dagen? Dan wordt geen enkele zwangerschapstest al positief, dan moet de eisprong eerder zijn geweest dan gedacht. Aanmaak van hCG begint inderdaad heel snel al, maar de snelle toename waar je het over hebt begint pas na de innesteling, gemiddeld vijf tot tien dagen en minimaal 72 uur na de bevruchting.
Twee weken na de bevruchting inderdaad. Maar hierbij moet je er rekening mee houden dat de bevruchting meestal niet plaatsvind op de dag dat je seks hebt gehad. zaadcellen blijven gemiddeld twee à drie dagen leven, vijf is ook nog geen uitzondering. Je kunt dus zwanger raken door seks vijf dagen vóór de eisprong en dus vijf dagen vóór de daadwerkelijke bevruchting.

Daarom kun je het beste een wat grotere marge aanhouden voor zekerheid: 18 à 20 dagen na het seksuele contact waarbij je zwanger zou kunnen zijn geraakt kun je betrouwbaar testen.

Mag ik vragen waarom je denkt dat je zwanger zou kunnen zijn als je de prikpil gebruikt? Het kán natuurlijk, ook de prikpil is niet 100% betrouwbaar, maar de kans is wel heel klein.