mijn dochter heeft asperger en heeft de lat voor zichzelf heel hoog gelegt hoe maak ik haar duidelijk dat ze te veel van zich zelf eist?

ze wil alles zo perfect doen en dat lukt niet op het moment hoe praat ik op haar in dat ze te veel vraagt van zichzelf

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hoe oud is je dochter
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
mijn dochter is 17 ze is gaan studeren en ze wil alles perfect doen en dat lukt haar niet. het is erg veel huilen en ze weet niet heo ze het anders kan doen.

Het beste antwoord

Mijn zoon heeft ook Asperger (15) en wat wij weten en aan hem merken van Asperger is dat ze heel erg gericht bezig zijn, volgens bepaalde regels die al dan niet door hunzelf zijn vastgesteld.
Als ze eenmaal besloten hebben dat iets op een bepaalde manier moet zullen ze zich daar altijd aan vasthouden. Dit omdat verandering voor hun te onrustig is, dat kunnen ze niet aan. Om die reden heeft mijn zoon ontzettend veel moeite met samenwerkingsopdrachten, omdat daarin nogal eens wat verandert, en je bent daarnaast ook afhankelijk van de inbreng van anderen.

Wat je met je dochter zou kunnen bespreken is een haalbaar doel, en dit ook duidelijk met haar formuleren. Dan zou ze zich altijd aan dat doel kunnen houden, en daar naartoe kunnen werken. Dat geeft haar rust en houvast. Bespreek met haar dat perfectionisme geen haalbaar doel is, maar dat ze wel haar best kan doen om een haalbaar doel zo perfect mogelijk te bereiken. Op die manier kan ze toch met haar perfectionisme aan de gang, maar op een redelijke manier.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Het is voor je dochter moeilijker dan voor andere. laat haar zoveel mogelijk haar gang gaan zij probeert iets te bereiken en als ze doorzet haalt ze het ook
13 jaar geleden
Ik denk dat je dit al gedaan hebt maar ik zou zeggen;

Praat met haar en met haar mentor (begeleider op school) en probeer samen met elkaar tot een oplossing te komen. Hoe die eruit moet komen te zien dat weet ik niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat ze daarbij echt begeleiding nodig heeft. Als ze zelf geen grenzen kan stellen aan hoe goed alles moet, krijgt ze daar last mee, en uit jouw eerdere vragen lees ik dat ze daar al flink last van heeft.

Je zult iemand moeten vinden die haar kan helpen met het stellen van redelijke grenzen. Die samen met haar naar haar huiswerk kijkt, en een planning maakt van hoeveel tijd wáár in moet gaan zitten. En die met haar afspreekt hoe lang ze door mag gaan. Dat zal dus iemand moeten zijn die verstand van zaken heeft en die ze vertrouwt.

Het is niet gezegd dat zij in jou zo iemand ziet, jij bent in de eerste plaats de moeder/vader en veel aspergers hebben er grote moeite mee om hun ouders 'uit hun rol te laten stappen'. Mijn zoon zal nóóit om huiswerkadvies vragen terwijl hij een scheikundeleraar als vader heeft. Hij komt niet eens op het idee. En als mijn man het dan aanbiedt, vindt hij het een belachelijk idee ;-)

Op haar in praten zal waarschijnlijk niet zo heel veel zin hebben, als zij het niet zo 'voelt' dan is het voor haar ook niet zo. Ze moet echt concreet te horen krijgen wat ze dan anders moet doen.

Wij hebben een huiswerkbegeleider die 2 uur per week besteedt aan het inplannen van de werkzaamheden voor school en af en toe nog een klein beetje bijspijkert. Dat werkt goed, maar het heeft ook wel 'n half jaartje geduurd voor m'n zoon hem echt vertrouwde.