Hoe kan het dat mijn dochter zo vaak moet plassen?

Mijn dochter van 10 jaar, moet sinds een paar weken veel vaker plassen, vooral als zij op bed ligt. Zij komt er vaak wel twee tot drie keer per avond uit. Na het avondeten krijgt zij al geen drinken meer. Toch gaat het niet over.
Zelf denk ik aan aandacht trekken, maar het kan ook een gezondheids oorzaak zijn. wij zijn bang dat als dit zo doorgaat zij een behoorlijk slaap te kort oploopt. Wat kunnen wij doen?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
5.4K
Ritsuka
8 jaar geleden
Blaasontsteking? Of is het alleen in de avond/nacht?
Erna55
8 jaar geleden
Wanneer je dochter gewoon zelf naar het toilet loopt, plast en weer gaat slapen, zal ze geen slaaptekort krijgen.
Met 10 jaar kan ze dit soort dingen zelfstandig en heeft ze daar geen hulp of aandacht bij nodig.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je vind dat je dochter niet haar normale gedrag vertoont en maakt je daar zorgen over. Mijn advies ga met haar bij de huisarts langs om het te bespreken. De meeste ouders hebben goede antennes voor dit soort dingen en dan zou ik het serieus nemen. Beter voor niets naar de huisarts dan te laat.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Wordt ze wakker en gaat ze dan plassen? Of blijft ze wakker om 2/3 keer naar de wc te kunnen gaan. Het eerste lijkt me dan namelijk geen aandacht trekken. Kan me niet voorstellen dat een kind van 10 3x per avond wakker wordt om aandacht te gaan trekken.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zolang ze niet wakker blijft tussen die plasjes is er niets aan de hand. Ik zou haar ook gewoon drinken geven, dan plast ze misschien in 1x juist wat meer. Sowieso is het niet goed om een kind geen drinken meer te geven voor 12 uur of langer.

Het beste antwoord

Het hoeft niet gelijk een probleem te zijn. Alleen is slaap te kort zeker niet goed, want dan ben je overdag niet lekker. Dat kan wél vele problemen veroorzaken. Ik zou u adviceren naar een dokter te gaan. Die weet er meer van. Onthoud wel dat het niet gelijk een medisch probleem is.

Men zegt als je 2 of meer keer plast dan kan het erg zijn. Maar het vaak plassen kan met tal van dingen te maken hebben. De oorzaak kan psychologisch zijn, zoals onrustige slaap, paniek en angst of zelfs depressie. het kan ook lichamelijk zijn.

Het kan ook liggen aan koffie, alcohol en water, maar bij koffie en alcohol zal het bij een kind van 10 jaar niet liggen.

Tips
vermijd nachtelijke stress
oefen je bekkenbodemspieren
zorg voor een kwaliteitsvolle nachtrust
drink niet teveel 's avonds vóórdat je gaat slapen
laat een arts uitzoeken of het om een psychologische of lichamelijke oorzaak gaat

Voor meer kijk dan naar bron hieronder.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je doet je best om een goed antwoord te geven maar je hebt een link gevonden waar het toch vooral om volwassenen gaat. Ook de tips zijn voor volwassenen.

Andere antwoorden (1)

naast het hierboven gegeven (zeer goed) antwoord is er nog een andere mogelijkheid en dat is dat het neurotisch gedrag is. Dit kan om zeer veel redenen ontstaan, een vaak voorkomende is een koppeling tussen gedrag en cognitie.