Toen mijn zoon klein was, heb ik hem met structuur opgevoed, voor alles een vaste tijd. Hij wist zo precies waar hij aan toe was en dan gaat alles automatisch. Als baby gaf ik hem voeding wanneer hij aangaf dat hij honger had, dus niet op vaste tijden maar naar behoefte,met als voordeel dat ik al snel `s nachts door kon slapen net als hij deed. Hij ging wel altijd om zeven uur naar bed en sliep de hele nacht door. Ik ben deze tijd aan blijven houden, omdat hij dit zo gewend was dat hij ook om die tijd naar bed wilde gaan.De biologische klok was bij hem zo ingesteld. Hij werd ook pas tusen 7-8 uur `s morgens weer wakker. Hij is nu 14 en net als ik een nachtbraker. Als ik niets zeg, is hij om 2 uur `s nachts nog volop bezig. Als hij naar school moet zorgt hij dat hij om 22 uur het licht uitheeft en om 21.30 zeg ik hem zich alvast voor te bereiden. In de weekends en vakanties niet hoor, dan mag hij het laat maken. Hij houdt niet van uitgaan en amuseert zich altijd het best thuis. Ik ben ook niet meer zo strikt, soms gaat hij om 22.30 slapen. Als hij nog ligt te lezen heb ik daar geen moeite mee. Slaapt hij niet dan rust hij toch,nietwaar?
Toegevoegd na 8 minuten:
Als je je kind dus aanwent om zeven uur naar bed te gaan,
wordt het vanzelf een automatisme, het stelt zich erop in en is ook aan slaap toe om die tijd. Ik vond het ideaal. SSpelenderwijs klaarmaken voor de nacht, zodat hij lekker schoon en klaar in bed lag en dan als vast ritueel een verhaaltje lezen,want dat hoorde erbij. Nooit last gehad en ik had zelf ook wat aan de avond.