Is het erg als je kind pas om 21.00 uur naar bed gaat?

Toegevoegd na 4 minuten:
Ik heb een dochtertje van 1 jaar en 3 maanden. Zij is een rustige kindje als het op slapen aankomt. Ze slaapt meestal goed, wordt zelden in de nacht wakker. Wij leggen haar wel pas tegen 21.00 uur in bed . Mijn vriend vindt dat ze pas als ze naar school gaat dus een jaar of vier is, om zeven uur naar bed moet. Ben benieuwd naar de mening van andere mensen/ouders...?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
15.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt aan de leeftijd van het kind.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ene kind heeft meer slaap nodig dan het andere, voel je zelf het beste aan hoor.

Antwoorden (16)

Nee hoor.
Als er maar een bepaalde regelmaat in zit.
Als het kind overdag gewoon fit is, dan is er niks aan de hand.
Kinderen van hele volksstammen rond de Middellandse Zee gaan ook later naar bed dan hier. En ze zijn even slim en gelukkig en ze worden even oud gemiddeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ligt er een beetje aan hoe oud hij/zij is. Het is wel verstandig ervoor te zorgen dat je kind genoeg rust krijgt in ieder geval. Hieronder vind je een link waarin een aantal tips staan over het slapen van je kind
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het kind 14 jaar is niet hoor.

Als het kind 7 jaar is dan krijgt hij/zij waarschijnlijk te weinig slaap om goed te kunnen leren op school.

In dit geval is het noodzakelijk om te weten hoe oud het kind is.

Toegevoegd na 30 minuten:
Na je extra toevoeging, ben ik het wel met je vriend eens. Het gaat er vooral om dat het kind regelmaat heeft en als de kleine dreumes niet naar de opvang hoeft dan lijkt mij 21.00 uur een mooi tijdstip.

Ik ben overigens geen ouder, maar een extra mening is nooit weg :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er ligt aan hoe je kind oud is. Maar volgens mij voor kinderen die structuur krijgt, wel belangrijk, dan hebben ze meer ritme. En voor een keertje later naar bed gaat volgens mij geen probleem, hoor!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt er ook aan hoe laat je kind weer op moet staan. Zeker als hij/zij nog niet naar de kleuterschool/peuterspeelzaal gaat maakt het minder uit op welk tijdstip er precies geslapen wordt zolang er maar genoeg uren geslapen worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Persoonlijk hebben mijn kinderen tot ze naar school gingen, maar zeker de eerste pakweg anderhalf jaar beslist geen kinderbedtijd gehad. Meestal waren ze gewoon 24 uur per dag waar ik was ; ochtend- en middagslaapjes in de woonkamer, en als ik om een uur of elf naar bed ging, gingen ze mee. Werkte prima. En ook MIJN wekker ging toen niet om zeven uur af ofzo. Gewoon als het kind honger had.

Maar als ze eenmaal naar school gaan en vaste schooltijden moeten aanhouden, is dat niet vol te houden (voor het kind), en moet je vaste bedtijden gaan aanleren. Hoe laat dat precies is verschilt erg sterk per kind. Kinderen om een uur of zeven uit de kamer verwijderen en verwachten dat ze tot de volgende morgen 7 uur doorslapen is in elk geval in mijn ogen een erg Westers en niet erg reeel concept.

Mijn jongste is nu 9 en gaat om 9 uur naar bed, de oudste is 14 en gaat tussen 10 en half 11. Half acht staan ze op. En dat houden ze prima vol, al zouden ze van mij best ook wat vroeger mogen, maar dan slapen ze echt niet eerder, OF zijn eerder wakker. Ik heb - helaas- kinderen met minder slaapbehoefte dan ikzelf.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Toen mijn zoon klein was, heb ik hem met structuur opgevoed, voor alles een vaste tijd. Hij wist zo precies waar hij aan toe was en dan gaat alles automatisch. Als baby gaf ik hem voeding wanneer hij aangaf dat hij honger had, dus niet op vaste tijden maar naar behoefte,met als voordeel dat ik al snel `s nachts door kon slapen net als hij deed. Hij ging wel altijd om zeven uur naar bed en sliep de hele nacht door. Ik ben deze tijd aan blijven houden, omdat hij dit zo gewend was dat hij ook om die tijd naar bed wilde gaan.De biologische klok was bij hem zo ingesteld. Hij werd ook pas tusen 7-8 uur `s morgens weer wakker. Hij is nu 14 en net als ik een nachtbraker. Als ik niets zeg, is hij om 2 uur `s nachts nog volop bezig. Als hij naar school moet zorgt hij dat hij om 22 uur het licht uitheeft en om 21.30 zeg ik hem zich alvast voor te bereiden. In de weekends en vakanties niet hoor, dan mag hij het laat maken. Hij houdt niet van uitgaan en amuseert zich altijd het best thuis. Ik ben ook niet meer zo strikt, soms gaat hij om 22.30 slapen. Als hij nog ligt te lezen heb ik daar geen moeite mee. Slaapt hij niet dan rust hij toch,nietwaar?

Toegevoegd na 8 minuten:
Als je je kind dus aanwent om zeven uur naar bed te gaan,
wordt het vanzelf een automatisme, het stelt zich erop in en is ook aan slaap toe om die tijd. Ik vond het ideaal. SSpelenderwijs klaarmaken voor de nacht, zodat hij lekker schoon en klaar in bed lag en dan als vast ritueel een verhaaltje lezen,want dat hoorde erbij. Nooit last gehad en ik had zelf ook wat aan de avond.
14 jaar geleden
Ik denk dat je vooral moet uitgaan van de behoefte van het kind en niet van wat er in de boekjes staat. Die laatste zijn fijne richtlijnen voor als je geen idee hebt hoe je bepaalde dingen aan moet pakken, maar zijn niet heilig. Als je kindje goed slaapt en goed uitgerust is is er volgens mij niks aan de hand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk dat dit absoluut niet erg is. Waarschijnlijk slaapt ze 's middags ook nog. Bovendien komt het in veel gezinnen beter uit ivm werk om je kind later naar bed te laten gaan, zo kun je je kind 's avonds nog lekker aandacht geven, terwijl je niet loopt te stressen omdat er nog gegeten moet worden, afgewassen of opgeruimd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is toch prima zo. Als jullie hummel voldoende slaap krijgt per 24 uur is er niks mis mee. Vindt dat je vriend gelijk heeft.
Lekker genieten van je hummel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Onze jongste is ongeveer net zo oud, zij gaat tussen 6 en 7 naar bedje toe.
Ze slaapt bijna altijd door in de nacht.
Maar ze moet er 's ochtends ook rond die tijd weer uit. Ik vind het wel heel belangrijk dat ze de klok ROND slapen.
En in de middag slaapt ze ook nog wel 2,5 uur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Jullie doen het prima.
Op die leeftijd slapen kinderen nog meerder malen per dag. Haar huidige slaapritme is kennelijk goed, want anders zou je dit wel merken en schreef je niet: "zij is een rustig kindje als het op slapen aankomt".
Op een gegeven moment slaapt je dochtertje alleen nog maar 's nachts. Dit tijdstip komt niet voor alle kinderen gelijk, maar is meestal tussen het tweede en vierde jaar. Op dat moment wordt bedtijd belangrijk. De kinderen zijn dan na een hele dag spelen, na de avondmaaltijd moe en worden naar bed gebracht om dan tot de volgende ochtend te slapen.
Ook in de slaapbehoefte van jonge kinderen zitten verschillen. Soms is het even zoeken naar wat voor jou kind de beste bedtijd is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet niet meer precies hoe laat mijn kinderen die leeftijd naar bed gingen maar volgens mij was dat rond 19.30uur.
Nu is mijn dochter ruim 4, zoon is ruim 2 en ze liggen (door de week) allebei om 19uur op bed. Mijn dochter gaat naar school en is dan ook om 7uur wakker. En omdat ik mijn zoontje niet alleen thuis wil laten is hij ook om 7uur op om dochterlief op tijd naar school te kunnen brengen. Hij gaat ook 2 dagen in de week naar kinderdagverblijf en dan moet hij ook wat energie hebben.
Ik denk dat het per kind verschilt. Mijn kinderen hebben het nodig, misschien jouw dochter niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Teveel slaap is ook niet goed.
Ieder mensje is uniek. Als ze gewoon fit is dan heb je alles onder controle. Je vriend moet haar niet zo betuttelen en gewoon met je trouwen ;-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zolang je kind maar genoeg slaapt per dag maakt dit niet zo veel uit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn dochtertje is 19 maanden oud en gaat slapen om 20.30u en staat op om 8.00u, dit elke dag stipt.
Als ze naar school gaat zal dit allemaal met een half uur vervroegen aangezien ze om 8u op school moet zijn.

Je zal zelf wel aanvoelen of je kind meer slaap nodig gaat hebben of niet. Maar persoonlijk vind ik het niet erg.