Hoe laat ik mijn zoontje stoppen met liegen?

Mijn zoon is een heerlijk joch van 9, Best wel een knuffel.
Maar soms liegt hij alsof het gedrukt staat en gaat dat dan met de hand op zijn hart tot het uiterste staan verdedigen, ondanks dat het overduidelijk niet waar is.
Ik probeer alles om hem er van te doordringen dat hij dat niet moet doen.
Eerst werd ik natuurlijk boos En nu probeer ik het met praten en vragen waarom hij het doet en open naar hem toe te zijn eruit te krijgen, maar hij blijft het doen.
Ook nadat hij duidelijk heel veel spijt heeft van zijn actie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.4K

Het beste antwoord

goed dat je met hem in dialoog blijft. Belangrijk is om hem de consequenties te laten voelen als het ondubbelzinnig duidelijk is dat hij liegt. Stel jouw grenzen hierin en weet ook hoe die grens aan jouw zoontje voelbaar wordt. Daarnaast is het ook de kunst om erachter te komen wat hem laat liegen. Waarom heeft hij het nodig. Wat is zijn onderliggende behoefte? Wat wil hij ermee vertellen? Lastig om daar als ouder achter te komen en een uitdaging om met jouw zoon hierover aan het praten te laten komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Zeg hem dat je hem niet meer vertrouwd/gelooft als hij wel een keer de waarheid spreekt ,als hij doorgaat met dat liegen.
Dan krijgt hij een keer straf voor iets wat hij echt niet gedaan heeft.Dit kan wel eens werken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Kinderen jokken, om zo te ervaren dat zij een eigen identiteit hebben.
Als je probeert met alle macht het liegen te stoppen, werkt dat averechts.

Zo bij het 9e jaar leert een kind logisch te denken, en kan hij zelf gaan begrijpen, dat Sinterklaas geen man is maar een feest.

Het is echt te veel van een kind gevraagd om helemaal niet meer te liegen. Geen mens kan zonder leugens.
Dus als je toch op aandringt, verstoor je zijn natuurlijke ontwikkeling.

Het antwoord is dus: "niet". Laat het leuk zijn in het gezin, en maak grapjes als je merkt dat er iets niet klopt. Maar laat het kind in ieder geval, hoe dan ook, in zijn waarde. Dat is veel en veel belangrijker dan of iets al dan niet waar zou zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich vind ik je antwoordt correct, alleen ben ik het niet met je eens dat "Geen mens zonder leugens kan" - ik heb bewust een aantal jaar geleden besloten nooit meer te liegen en dit bevalt mij uitstekend!!!
en is zeer goed te doen, zelfs als je net als ik een niet alledaagse hobby (BDSM) hebt, hoef je nog niet te liegen het enige wat ik wel eens doe, is niet alles te vertellen.... of mij onthouden van antwoordt ( hoe vind je ......) :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Stapper. Heel mooi. Het lijkt mij heel erg sterk om niet te liegen. Wist je dat daarover in het Nederlands taalgebied geen boek is? Ik zou je van harte willen aanbevelen, om jouw inzichten en ervaringen op te schrijven! Een boek dat heel eerlijk overkomt, maar niet is geschreven vanuit het adagium 'ik wil hoe dan ook niet liegen', is Gods Callgirl van Carla van Raay. Het werd een bestseller.
Ik hoop dat dit je motiveert.
Een kind kan verschillende redenen hebben voor het vertellen van een leugen. Zo kan het kind de schuld willen ontkennen wanneer het iets fout gedaan heeft of kan het leugentje een vorm van opscheppen zijn. Liegen vraagt om wat meer alertheid bij de ouders dan jokken, omdat er bij liegen dus werkelijk opzet in het spel is. Een ouder heeft echter een belangrijke rol als voorbeeld en zal zelf ook de waarheid moeten spreken en de verantwoordelijkheid moeten nemen voor daden.

Ook een leugentje om bestwil kan door een kind verkeerd opgevat worden. Wanneer er tegen de buurvrouw gezegd wordt dat haar jurk mooi is maar er aan tafel besproken wordt wat een vreselijke jurk dit was, kan een kind hierdoor het idee krijgen dat liegen dus mag. Ook als beloftes van ouders niet nagekomen worden, kan het kind het idee krijgen dat er tegen ze gelogen wordt door de ouders.

Wanneer een kind veel liegt is het goed om als ouder ook eens te kijken naar het patroon van straffen. Het is goed om het kind te leren dat het liegen erger wordt gevonden dan hetgeen het kind fout gedaan heeft. Het kan dan ook goed zijn om uit te leggen dat, wanneer een kind steeds liegt het op een gegeven moment niet meer geloofd wordt, ook niet wanneer het de waarheid spreekt. Als een kind eerlijk is wanneer het iets fout gedaan heeft is het dan ook goed om hier waardering voor uit te spreken ondanks de boosheid over wat het kind gedaan heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Let eens goed op je eigen reactie als je boos wordt.
Voorbeeld, je zoontje heeft op school straf gehad, hoe reageer jij dan?
Wordt je dan boos en hoe?
Uit angst voor de reactie die hij krijgt kan hij beslissen om te gaan liegen.
Zoek een 'goede' manier om boos te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk niet dat hij beseft wat liegen is.
Die knuffel van jou is nog zo jong,
dat hij dit amper door heeft.
Wat is nu 9 jaar, ik zou mij pas
zorgen gaan maken als hij 12 is.
Dan ziet hij het verschil tussen
waarheid en liegen ook beter.
Beste met je knuffel en maak je
niet te veel zorgen.