Is het normaal als een peuter van 6 jaar voor het bezoek aan de huisarts wilt weten of deze een mannelijk of vrouwelijk arts is?

I.v.m. een val op school wil de ouder een check-up doen bij de huisarts.
Na de val is het meisje heel stil en teruggetrokken wat niks voor haar is..

Haar moeder heeft besloten een afspraak te maken bij de huisarts.
Nu vraagt zij als eerst of die arts een man of een vrouw is, want zij wil niet door een mannelijke arts geholpen worden.
Is het normaal om voor een 6 jarige zo een vraag te stellen?
Of een voorkeur te hebben, ik heb dit nooit gehoord bij een peuter.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K
Amadea
11 jaar geleden
Het is niet te hopen dat het de oorzaak is, maar het zou misschien kunnen dat het meisje nare ervaring met een man heeft...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Kinderen voelen zich bij vreemde vrouwen vaak beter dan bij vreemde mannen . Daar hoeft niks mis mee te zijn . Na verloop van tijd wordt een leraar ook prima geaccepteerd , een dokter ook heus wel. Zo expliciet een voorkeur hebben is toch wel opvallend toch goed om er op te letten of er in het verleden iets naars heeft plaatsgevonden . Kinderen vinden vinden vrouwen gewoon veiliger vertrouwder . Kijk maar bij de Kids voice , of zo iedereen kiest voor Angela .
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het ene kind van 6 (een schoolkind, zeker geen peuter of kleuter meer) is het andere niet. Hopelijk is het gewoon een nieuwsgierige vraag om zichzelf voor te bereiden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Toen ik die leeftijd had en een vriendinnetje vroeg aan mij of ik bij haar kwam spelen, vroeg ik altijd of haar vader thuis was.
Ik had nooit nare ervaringen met mannen gehad en was gek op mijn vader. Het maakte ook niet uit welk vriendinnetje/welke vader het was. Ik wilde het gewoon weten. Was haar vader thuis, speelde ik liever bij mij thuis. Maar was het niet anders, dan speelde ik uiteindelijk toch bij een vriendinnetje, ook als haar vader er was. Lang verhaal kort; kinderen doen/vragen rare dingen, zonder (voor ons belangrijke) achterliggende reden.

Antwoorden (2)

Ten eerste gaat het hier om een kleuter en zelfs bijna een 'schoolkind' van tussen de 6-12 jaar. Een peuter is een kind van 2 of 3 jaar.

Om een antwoord te geven: ja dat is een vreemde vraag voor een gemiddeld kind. Of dit een gemiddeld kind is kan ik niet beoordelen. Het kan namelijk best zijn dat ze die vraag eerder van anderen heeft gehoord en heeft onthouden en nu ook die vraag stelt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Een kleuter is dus een kind in groep 1 of 2 van meestal 4 of 5 of 6 jaar. Als dit kind in groep 3 zit is het ook geen kleuter meer.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
waarom een min?
Je hebt gelijk dat een kind van 6 geen peuter is, en al bijna kleuter-af.
Ook heb je gelijk dat kinderen op die leeftijd vragen herhalen als ze die van een ander gehoord hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ik ben het met je eens, plus van ij, sta al 14 jaar voor de klas en heb zoiets nooit eerder meegemaakt dat iedereen deze vraag stellen op die leeftijd. ik heb ook veel met allochtone kinderen gewerkt, daar is het best wel eens een taboe om als meisje naar een manlijke arts te gaan en ik heb zelfs daar de vraag nooit eerder gehoord, wel even de kanttekening dat we ook niet zo super veel meemaken dat er over verteld wordt natuurlijk, maar nogmaals....ik vind het zeker opmerkelijk.....
Een kind van 6 jaar is geen peuter, is zelfs vaak geen kleuter meer,
maar een schoolkind (meestal groep 3).
En kinderen van die leeftijd hebben een zeer rijke fantasie en vaak een heel
duidelijke wil.

Mijn kleindochter van 6 heeft een heel duidelijke wil en een heel duidelijk idee over wat haar voorkeuren zijn.
Daar kan best een voorkeur voor een vrouwelijke arts bij horen.
Die voorkeur kan voort komen uit
een gene, meegekregen in de opvoeding.
verhaaltjes van vriendinnen
een boekje, ergens gelezen.
iets gezien op televisie.
iets gehoord van volwassenen

Het is dus inderdaad heel normaal.
Als je je zorgen maakt omdat een kind een dergelijke vraag stelt,
kun je je ook afvragen waarom je dat raar vindt.
Maar wij kennen het kind en de omstandigheden niet, dus veel zinnigs
is daar niet over te zeggen.