Is het toegestaan je kinderen dezelfde naam te geven?

Stel, er is een naam die je zo mooi vindt, dat je deze eigenlijk voor al je kinderen zou willen gebruiken! Mag dat?

Ik snap dat het niet praktisch is, niet logisch, niet veel voorkomend en uiterst ongebruikelijk, maar is het ook wettelijk verboden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
8.8K

Antwoorden (7)

Verboden is een groot woord, dan zou er straf op staan, en het is niet iets waaraan in het strafrecht aandacht wordt besteed.
Het is wel zo dat de voornaam wordt gebruikt om de ene mens te onderscheiden van de andere met dezelfde achternaam. In de richtlijnen van de ambtenaar die de inschrijving van nieuwgeborenen doet, staat aangegeven dat er niet meerdere dezelfde voornamen in een gezin moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Cryofiel
13 jaar geleden
Wat is je bron van je melding dat de richtlijnen van de ambtenaar zeggen dat er geen twee gelijke voornamen in een gezin mogen zijn? Hoe zit dat trouwens als twee gescheiden ouders, elk met kinderen, gaan trouwen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toch komt het voor, dus blijkbaar houden die ambtenaren zich niet altijd aan die richtlijnen.
Ja, dat mag. Het is niet verboden.

Dit is door de overheid vastgesteld voor wat betreft het kiezen van een voornaam voor hun kind:

De ouders zijn in principe vrij om een voornaam te kiezen voor hun kind. Belangrijkste voorwaarde is dat de naam niet ongepast mag zijn. Denk daarbij aan een
scheldwoord, een spottende naam waarvan de drager in zijn leven alleen maar last kan hebben of een naam die bestaat uit een zeer groot aantal namen.

De ambtenaar van de burgerlijke stand bepaalt of de voornaam geaccepteerd wordt. Geven de ouders hun kind geen voornaam of weigert de ambtenaar van de burgerlijke stand de opgegeven voornaam? Dan kiest hij zelf een naam. Nadat de naam is vastgelegd in de registers van de burgerlijke stand, kan deze niet meer zomaar worden aangepast. Dat kan alleen bij de rechtbank, als u daar belangrijke redenen voor heeft.
13 jaar geleden
Ja,dat is geen probleem. Al onze dochters heten Karin en onze zonen Stefan. Nooit problemen mee gehad. Of zou dat komen, dat we er van elk soort maar 1 hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ken iemand en die heeft al zijn zonen de naam Jean ...... gegeven.
Dus allen beginnen met Jean en dan nog een naam erachter.
Moet kunnen volgens mij.
Zou alleen wel verwarrend zijn als je al je kids bv piet noemt, hoe weet men welke piet je bedoelt.
En het lijkt me ook lastig voor de kids later, met name ivm post.
Maakt piet de privepost open van andere piet......lastig!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verboden is het niet. Lijkt me grappig. Als je dan zegt: Jantje(s) komt je eten dan komen ze allemaal.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de eerste heette kees. (test-case)
de tweede noemden we kees, want het was zo'n mooie jongen (beautycase)
de derde knul heette natuurlijk kees.

wie weet hoe dit grapje verder gaat?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
...want dat was een vieze jongen. (smeerkees)
De vierde zoon noemden ze vanwege zijn gesloten karakter Kees (flightcase).
De vijfde zoon was een helder licht en kreeg de Twentsche naam Pol. (Lanteern-Pol) grtz DaddyRebel
Annswers
13 jaar geleden
en bij de zesde zoon was het genoeg: klaar is kees
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
thnxs allebei
vroeger gebeurde dat zo vaak, ik ken een familie die dat zo aleen maar doet elke generatie. vader kees en zoon kees, vader jan en zoon jan. vroeger.. ja toen het normaal was dat een gezin uit 17 leden bestond, maar zo`n traditie mag nu nog steeds door gaan.

vooral in volendam schijnen ze creatief te zijn hihi. :)