mijn ouders zijn gescheiden, wat hoort mijn moeder van mijn veder te krijgen?? (zie uitleg)

Mijn ouders zijn gescheiden en ik woon sinds iets meer dan een jaar bij mijn moeder. Om het weekend kom ik bij mijn vader. Mijn ouders hadden afgesproken dat mijn vader €50 p.m. zou betalen omdat ik bij mijn moeder woon.
Nu komt hij dat niet altijd na of hij betaald te weinig. Mijn stiefvader is daar (best wel begrijpelijk)boos over geworden. Nu hoorde ik hem tegen mijn moeder zeggen dat hij mijn vader 2 opties geeft, of hij laat mijn zusjes (die nu om de week bij vader en moeder zijn) bij mijn vader intrekken. Of hij gaat een rechtszaak beginnen.
Ik heb toen gezegd dat hij dat niet kom maken tegen over mijn zusjes! gelukkig begreep hij me wel.
Ik vind dit heel moeilijk, ik heb niet echt een goeie band met mijn vader maar toch weet ik dat hij het erg moeilijk heeft. hij loopt al bijna 5 jaar met een huis dat niet verkocht wil worden, in een nieuw huwelijk heeft hij in totaal 6 kinderen.
Ik heb best wel medelijden met mijn vader maar ik weet ook dat je altijd je afspraken na moet komen! daarnaast is €50 niet een heel hoog bedrag toch!?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
*ugh* teveel tekst voor mij....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind beetje vreemd dat de stiefvader daar iets van vind. Als je moeder dat niet vind kunnen kan ze daar toch gesprek over aangaan. Zij hebben tenslotte de afspraak gemaakt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Geldzaken aangaande een scheiding gaan nooit een kind aan. Laat je ouders dat zelf oplossen. Lijkt me echt niet iets om je als kind mee te bemoeien. Ook heel slecht van je moeder en stiefvader om dit soort zaken te bespreken waar jij bij bent. Als ik jou was zou ik ze daarop wijzen!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat m.i. je stiefvader niet aan. Het is een afspraak tussen je moeder en vader. En ja, die vaders hebben het vaak best moeilijk (zoals je beschrijft). 50 Euro is niet veel, maar dit geldt voor beide partijen. Je gaat toch geen rechtzaak beginnen over 50 euro?
Ik denk dat je moeder en vader met elkaar hierover moeten praten en verder iedereen erbuiten laten.

Antwoorden (5)

50 euro is een redelijk bedrag, het is zo afgesproken.
lijkt terecht dat je vader dat aan je moeder betaalt. vervelend dat jij hier 'tussen' zit, mee te maken hebt en je ouders het niet samen lijken te kunnen oplossen.

je stiefvader heeft m.i. een beperkte rol in deze.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tenzij die stiefvader nu mag opdraaien voor de kosten van het kind.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zit wat in momo.
het blijft een kwestie die de ouders moeten oplossen.
Je moeder kan naar een advocaat gaan en wanneer ze financieel onder het minimum zit een prodeo advocaat en dan beslag laten leggen op zijn inkomen als deze 50 euro mondeling is afgesproken zonder tussenkomst rechter word het wel moeilijker.
Ik begrijp je pleegvader wel.maar jij moet je hier geen zorgen over maken je hebt al genoeg te verwerken en om de toch al mindere goede band met je vader moet je dit niet verder verstoren.
Het is immers een zaak van de volwassenen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De uitleg en de berekening van kinderalimentatie is nog steeds hardstikke ingewikkeld.

Jouw ouders kunnen wel afspraken gemaakt hebben, maar wat geldig is, is een echtscheidingsconvenant
en daarin moet dat geregeld zijn.

Jouw ouders hebben een ouderschapsplan moeten overleggen en de rechter bepaalt of dat door gaat.
Er is een kans dat hij ook de hoogte van de kinderalimentatie toetst.

Het hangt helemaal van de situatie af.
Ik vond het destijds niet eerlijk dat er alleen gekeken werd naar wat de vader kon missen en veel minder naar wat de kinderen nodig hadden.
Want wie zorgt er nu voor jou?
Jouw moeder?
Of ook jouw stiefvader?

Ik denk dat het wel degelijk zin heeft om naar de rechter te stappen, als die zaken niet goed geregeld zijn.
En dat is toch ook in het belang van jouw zusjes?
Voor hen moet toch ook allimentatie betaald worden?

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/scheiden/kinderalimentatie?ns_campaign=Thema-familie_jeugd_en_gezin&ro_adgrp=Scheiden-Kinderalimentatie&ns_mchannel=sea&ns_source=google&ns_linkname=%2Bkinderalimentatie&ns_fee=0.00

http://www.echtscheiding-wijzer.nl/kinderalimentatie.html?gclid=CPWI54vzyKwCFcSHDgodVkM3qg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is wel een zaak tussen de ouders. De stiefvader heeft geen rechtzaak te beginnen, dat kan alleen de moeder doen.
ze kunnen het LBIO inschakelen, dat is kostenvrij voor je moeder, zij regelen de inning bij je vader, er komen dan wel extra kosten voor je vader bij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb dit zelf ook mee gemaaktt als kind. Vader die niets bijdroeg (kon dragen) en moeder die daar over klaagde. Ik er tussenin. Als mijn moeder er over begon, zei ik altijd 'Bel hem op en praat erover, maar laat mij erbuiten'. En aan mijn vader vroeg ik nooit geld, maar wel spullen die ik echt nodig had en die kreeg ik ook gewoon.

Dit is een zaak voor de volwassen, vond ik toen, en vind ik nog steeds. Mijn advies is om dit aan beiden duidelijk te maken.