Is het verstandig om een hond aan te schaffen als er een baby van 3 weken oud in huis is?

Mijn nicht is 3 weken geleden bevallen van een dochter. Ze woont nog bij haar moeder. Moeder is gewoon op vakantie gegaan naar Griekeland. Okee, los daarvan heeft ze daar een hond van 3 maanden gekocht. Een Russische herdershond. Hij is al enorm groot....dus dat wordt wat..
Ben er behoorlijk van geschrokken. Dat doe je toch niet? Het is een hond met een pittig karakter. Verder hebben ze ook nog een boxer van 12 jaar. Loopt de baby gevaar op?

Toegevoegd na 12 minuten:
De moeder heeft in Griekenland een hond gekocht. Niet mijn nicht. Ik was niet helemaal duidelijk.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Nee, dat is helemaal niet verstandig.
Allereerst: ze heeft net een baby gekregen en dat vergt ontzettend veel tijd en energie. De baby moet op nummer 1 staan en kan geen moment alleen gelaten worden, lichamelijk moet ze ook nog herstellen. Een pup is dan wel het laatste wat je nodig hebt.
Ten tweede: dit is niet haar huis dus ze heeft het recht niet om zomaar zonder overleg een extra hond erbij te halen. Ten derde: de boxer van 12 heeft het nu al moeilijk genoeg, is al op leeftijd, net een baby erbij en nu ook nog een pup. Ten vierde: een herder pup heeft veel aandacht en opvoeding nodig en kan dat niet voldoende krijgen van een nieuwbakken moeder.
Ten vijfde: het is niet uit te sluiten dat 1 van de honden een gevaar vormt voor de baby omdat dat nu eenmaal nooit uit te sluiten is. De baby mag in geen enkel geval ook maar een minuut alleen gelaten worden met deze honden.

Deze nicht doet er verstandig aan om z.s.m. contact op te nemen met de verkoper of voormalig eigenaar van de pup om te verzoeken of hij retour mag.
Neem eventueel contact op met de moeder van deze nicht om haar tot de orde te roepen.
Ik vermoed dat dit meisje door zwangerschapshormonen e.d. niet helder na kan denken over wat de consequenties van haar huidige gedrag zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry ik was niet duidelijk, De moeder heeft een hond in Griekenland gekocht. +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat? Nou, wat een onhandige oma. Tsja, het is háár huis, zij heeft het er voor het zeggen, maar verstandig is anders. Nicht moet er goed op letten dat baby en pup (en ook de oude boxer) niet met elkaar alleen gelaten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord (& de tweede ook)!
+
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (10)

Het is maar net hoe zij de hond opvoeden, het is overigens wel zo dat zo allebei met elkaar 'opgroeien' en dus gewend aan elkaar raken. Het lijkt mij in ieder geval wel zwaar....net een baby gehad en dan ook nog een pup erbij...Maarja dat is iets wat zij zelf kunnen beoordelen of dat mogelijk is of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Los van de leeftijd van het kind en los van het ras van de hond nooit kinderen alleen laten met de honden. Ook niet voor maar eventjes zoals iets uit de keuken pakken. Als de moeder van je nicht of je nicht zelf (of beiden) als roedelleider wordt gezien en ze niet in de buurt zouden zijn kan er een vervelende situatie ontstaan omdat de hond zijn rang zou kunnen bepalen. Voorzichtigheid is dus in alle omstandigheden geboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De hond is er al dus het is wel heel erg als wij nu allemaal gaan schrijven dat de baby gevaar loopt

Ik denk dat je dat nooit zo zwart-wit kunt stellen omdat het vaker gebeurt en meestal goed gaat.

Erg slim is het niet denk ik. Met een baby van 3 weken komt de eerste hond al aandacht te kort en de nieuwe hond dus ook (tenzij het ubermenschen zijn die zonder slaap en ontspanning kunnen).

Dit zou dus wat spanningen tussen de honden kunnen geven EN de opvoeding van nr 2 krijgt niet de aandacht die nodig is.

De baby loopt alleen een risico als ze hem alleen laten met de dieren maar hopelijk doen ze dat nooit.

Ik denk dat je goed na moet denken over je opties, je stelt de vraag niet voor niets, je maakt je duidelijk zorgen.
Vaak tegen de ouders klagen/zeuren hierover heeft denk ik geen zin, dat zet alleen kwaad bloed.

Dus OF je legt je er bij neer dat het risico beperkt is OF je vindt van niet maar dan zul je ECHTE stappen moeten ondernemen, zoals bijv de kinderbescherming inschakelen.

Sterkte hiermee, wat te doen is heel erg moeilijk

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, ik had het ook niet goed gelezen, ik dacht dat de moeder van de baby de hond had gekocht. Maar het is haar moeder, wat rare actie dan!!!!!!

In dat geval zou je nicht evt kunnen overwegen te vertrekken als ze elders terecht zou kunnen
amigo
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankje! Haar moeder staat er om bekend, niet al te intelligente dingen te doen. Maar hier schrok ik enorm van. Ondoordacht lijkt me. Het is ook niet aan mij om er iets van te zeggen maar ik vraag me af of mijn bezorgdheid terecht is.
amigo
12 jaar geleden
Wat erg!!! ook voor de pasbevallen moeder. Die zou wat extra aandacht en zorg ook wel kunnengebruiken ipv dit soort acties. Maar ik ken (gelukkig niet met baby's erbij betrokken) ook wel wat voorbeelden van bijzonder ondoordachte dierenaankopen waarbij vervolgens iemand anders (niet ik gelukkig) voor de ellende opdraait
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet daar gewoon voorzichtig mee zijn, iedereen aan elkaar laten wennen (bij mijn nicht nam de kraamhulp in de kraamtijd regelmatig luiers mee naar beneden, zodat de hond kon wennen aan de geur, nu is na 3 weken de kraamtijd wel voorbij, maar gewoon een voorbeeld). Je moet dat langzaam en voorzichtig opbouwen, en inderdaad de dieren niet met het kind alleen laten, want het blijven dieren, en een jong kind kan ook impulsief zijn en aan een staart of oor trekken. Wat betreft de veiligheid is het wat dat betreft niet zo'n probleem als je daar gewoon bewust mee omgaat (maar dus wel als tante niet altijd even goed nadenkt bij wat ze doet).
Wel zal het door tijdgebrek niet goed zijn voor de opvoeding van de hond, de vraag is hoe goed de hond straks zal luisteren en hoe goed ze die onder controle hebben. Dat is denk ik lastiger, ook in combinatie met kinderen.
Het kan dus niet echt kwaad, maar of het nou echt verstandig is is iets anders. Ik zou er uit praktische overwegingen zelf niet aan beginnen in ieder geval. Maar (jonge) honden en kinderen/baby's hoeft echt geen probleem te zijn....
Ik begrijp eigenlijk uit de vraag dat de moeder van je nicht de hond heeft gekocht, niet je nicht.
Even vooropgesteld dat ik geen hondenkenner ben, lijkt het me in dit geval al een iets minder groot probleem worden.
Het scheelt al dat de baby er eerder was dan het kind, daardoor zal het kind automatisch hoger staan in rang dan de hond, heb ik begrepen.
Wel lijkt het me heel belangrijk dat de taken in huis duidelijk zijn, je nicht zorgt voor haar kind, eventueel met hulp van haar moeder. De zorg voor de honden is voor de moeder, want zoals al werd gezegd, een baby en een pup tegelijk is teveel van het goede.
En verder lijkt het me het allerbelangrijkste dat de veiligheid van het kind gegarandeerd is. De hond mag dus nooit alleen bij het kind kunnen komen, dat soort maatregelen.
Het zou mijn keus inderdaad ook niet zijn, maar ik denk dat het moet kunnen als alle zaken er omheen goed geregeld zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op zich hoeft er natuurlijk helemaal niets mis te gaan. De boxer zal denk ik nog het meeste moeite hebben met de verschillende gezinsuitbreidingen. Maar ik gok dat gezien de leeftijd dat de boxer niet echt meer zn plek in de roedel zal verdedigen gelukkig.
Voor een hond is het heel erg wennen als de roedelleiders nageslacht krijgen, aangezien deze direct boven hun worden gezet in de roedel, maar dat volgens de krachtsverhoudingen niet zouden zijn. Dit kan soms agressief gedrag opleveren.
Ik begrijp uit je verhaal dat de hond geen pup meer is (hij is immers al groot) deze zal heel erg metoen wennen aan de neiuwe situtie denk ik en als de hond dominant is zal hij uit gaan proberen wie hij de baas kan. Dit kan een gevaar voor de baby vormen. Op zich als je zoals je nooit moet doen de baby en hond nooit alleen laat en ze altijd in de gaten houd hoeft er niets aan de hand zijn, maar erg verstandig lijkt t me neit aangezien t voor je nicht ook extra veranderingen zijn in een toch al heftige tijd.
Verder vraag ik me af of een hond halen uit het buitenland zo verstandig is, ik weet niet wat het vaccinatie beleid in Griekenland is, maar hij zou al wat onder de leden kunen hebben (op zich hoeft dat geen probleem te zijn, maar voor een baby zou ik t risico liever niet nemen).
Gegeven dat de hond er toch is zou ik proberen deze goed bij de baby te betrekken. Dan is deze ook minder nieuwsgierig en hopelijk minder agressief mocht hij toch even alleen zijn of aan de aandacht ontsnapt zijn met de baby. Onze hond van ruim een jaar gaat prima om met onze baby van 3 maanden, hij is heel lief en zorgzaam, maar dan nog wij laten m nooit alleen met de baby. Maar als we er bij zijn, mag hij wel op gepaste afstand wat snuffelen en wennen aan de geur en geluidjes, wat hij dan ook graag doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verstandig vind ik het niet. Alle aandacht zou nu naar de baby en de pas bevallen mama moeten gaan. Nu moet de moeder haar aandacht verdelen tussen honden, baby en dochter. Als de moeder een goede hondenbaas is loopt de baby geen gevaar, vooropgesteld dat het kindje nooit alleen gelaten wordt met de honden. Het blijven altijd dieren die onberekenbaar kunnen reageren, ook de oudere hond. Soms reageren oude honden ook nog jaloers.
Mijn schoonouders hadden een Dobermann toen mijn oudste zoon geboren werd. Als we op bezoek gingen, en mijn schoonmoeder had de baby op schoot, moest de hond altijd mee vertroeteld worden. Door de hond evenveel aandacht te geven zijn er nooit problemen geweest en zijn hond en kind de beste maatjes geworden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het is beter als je de hond aan de baby laat snuffelen, dan wend de hond aan de geur, toen ik werd geboren was me hond heel voorzichtig. we waren grote vrienden tot ik 6 was. =(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het verstandig is bepaalt de oma zelf wel. Ze heeft al een hond groot gebracht (boxer). Ze weet dus waar ze aan begonnen is.
De nieuwbakken moeder zorgt voor haar eigen kindje en past op dat de honden niet bij de kleine kunnen komen. Haakje op de slaapkamer van het kleintje. In de huiskamer zit dat baby'tje op schoot of ligt in de box.

Laat die mensen dat zelf uitzoeken. Als je voor de hele wereld moet uitmaken wat wel en niet verstandig is, heb je geen leven meer. Een goed opgevoede hond kan, ook voor een kind, een aanwinst zijn.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die mensen zijn niet zomaar mensen. Het gaat hier om mijn nicht en achternicht. Dat is niet de hele wereld.
Als de insteek van je vraag is of het gevaar voor de baby kan opleveren is mijn antwoord dat dat er volledig van afhangt hoe de hond en in een latere fase ook het kind worden opgevoed. Ik heb genoeg honden meegemaakt die met een kleintje de allerbeste maatjes werden, maar je moet er wel altijd voor waken dat de kleine niet in de hond zijn ogen, oren of aan zijn neus gaat peuteren, want dan kan zelfs de makkelijkste hond zijn geduld verliezen en een uitval doen (hoeft nog niet eens bijten te zijn).
Leer je kind dat een hond (ook een kat trouwens) géén speelgoed is en dat hij op zijn tijd met rust gelaten wil worden.

Los van dit alles zou ik er ook niet voor kiezen om met zo'n klein kindje er ook nog een huisdier bij te nemen, ivm het vele extra werk. Aan een kleintje heb je je handen vol en dan kan het gebeuren dat er voor het huisdier onvoldoende tijd en aandacht is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, het lijkt mij helemaal niet veilig, niet voor de baby maar ook niet voor de hond.

De hond is gewend de aandacht met het kind te delen omdat het kind er eerder was, dus van jaloezie zal geen sprake zijn, eerder nieuwsgierigheid en onvoorzichtigheid en daardoor dus onnodige ongelukjes.

Als het kind groter wordt zal de hond eerder last hebben. Peuters en kleuters kunnen met hun vingertjes niet van de hond afblijven en de hond op verkeerde plekken aanraken of een hond zelfs als klimpaal of paard gebruiken. De hond kan dit als bijzonder vervelend ervaren en het kind op zijn manier straffen....zoals een hond zijn pup ook straft en dat kan voor het kind wel eens heel gevaarlijk aflopen.