Mijn zoontje van 6 schrijft bijna alles in spiegelbeeld. Hoe kan dit?

Hij schrijft niet alleen de letters in spiegelbeeld maar ook de nedroow woorden.
Volgens de school is dat heel normaal bij kleine kinderen maar mijn vraag is hoe komt het?

Toegevoegd na 2 uur:
ls antwoord op de reacties (bedankt) Hij is rechtshandig, schrijft van l naar r en heeft inderdaad de kruipfase overgeslagen

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
13.7K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Interessant! Ik ben ook benieuwd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is hij misschien linkshandig?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee hij is overduidelijk rechts en schrijft gewoon van links naar rechts

Het beste antwoord

Ja, doet die van mij ook wel. Kun je allerlei gedachtes op loslaten, maar ik zou het nog een tijd aankijken. Maar goed je zat niet te wachten op advies.
Wist je dat een van de meest intelligentste personen op aarde dat ook deed? Dat was Leonardo da Vinci.
Sommigen beweren dat hij dat deed omdat hij zijn ontdekkingen niet wilde delen en het een soort geheimschrift was. Anderen zeiden dat hij dat deed omdat hij linkshandig was en niet de inkt wilde uitvegen met de hand (want linkshandigen vvegen immers met de schrijfhand direct over de tekst tijdens het schrijven) . En omdat er nog geen bicpennen waren, maar alleen inktpennen waarvan de inkt erg lang droogde deed hij het dus in spiegelschrift.
Maar het was ook voer voor psychologen, de beweerden dat het te maken had met een super ontwikkeling in een van zijn hersenhelften wat hem zo uniek maakte. Tegenwoordig heeft dat allemaal namen en kun je er onderzoeken op loslaten en het komt uiteindelijk wel vaak op bepaalde ontwikkeling van hersenhelften neer.
Overigens doen wij het ook onder omstandigheden helemaal vanzelf zonder moeite, terwijl we daar normaal erg veel moeite voor moeten doen.. Probeer dit maar eens:
Pak een briefje, plaats het op je voorhoofd en schrijf er je naam tegen.
Maar goed.. misschien is je zoon ook wel in een of andere hersenontwikkeling of misschien issie ook wel bijzonder intelligent???
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

kan eventueel dyslexie zijn

Toegevoegd na 13 minuten:
omdat hier onder mij zo nodig om een bron gevraagt word die diegene zelf niet eens geeft zal ik eens zeggen dat ik dyslectisch ben en hetzelfde gehad heb!

Toegevoegd na 51 minuten:
@poepmolecuul en vraag me nog af waar die bron blijft.... als t kon had ik jou een - gegeven

Toegevoegd na 1 uur:
heb even gezocht, misschien kun je hier even kijken.

http://www.e-gezondheid.be/baby-spiegelbeeld/ontwikkeling-de-baby-5-89-11898.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe dat kan is een raadsel maar ik heb 2 volwassen dochters die dat ook een tijdje hebben gedaan en dat is na een tijd vanzelf verdwenen.
Heel veel kinderen schijnen dat te doen en het waarom kon de juffrouw ook niet verklaren.
Wees dus maar gerust het komt echt wel goed met jou zoontje.

Toegevoegd na 1 minuut:
De letter S is er zelfs broemd om, dat schijnen zo ongeveer alle kinderen te doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is hij linkshandig?
want daar zie je het in eerste instantie ook bij
linkshandigen vaak in spiegelbeeld schrijven omdat waarneming en productie gekruiste relaties hebben in het brein
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Doordat voor jonge kinderen, zeker als ze nog niet helemaal schoolrijp zijn (en een jongetje van 6 dat nog niet helemaal schoolrijp is, is echt niks bijzonders) de richting van de letters nog helemaal niet uitmaakt.
Overigens zie je dit bij linkshandige kinderen iets vaker dan bij rechtshandige, omdat ze nadoen wat ze zien maar dan omgekeerd. Maar ook bij rechtshandige kinderen komt het voor, het is vrij gebruikelijk, en hoeft zeer zeker geen indicatie voor lees- of schrijfproblemen in de toekomst te zijn.
Ik heb het zelf ook bijna een jaar gedaan voor ik doorkreeg dat het úitmaakt hoe om je de letters zet. Maar ik kan nog steeds net bijna zo makkelijk in spiegelbeeld of zelfs van onder naar boven schrijven en lezen en op de kop lezen. Dyslectisch ben ik echter allerminst.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
het is heel goed als een mens dat kon of kan (ik kan het ook). Zo bekijk je dingen nog eens van de andere kant!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is ook heel handig als je een kind wil voorlezendat zelf het boek wil vasthouden ;-)
Grappig genoeg kan ik het in het Duits bijna NIET. Je woordbeeld is er blijkbaar toch wel belangrijk voor.
Misschien schrijft hij met de verkeerde hand. Probeer het eens in de andere.

Ik ben zelf rechtshandig maar wanneer ik met links schrijf en ik maak dezelfde beweging, schrijf ik in spiegelbeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat is volkomen normaal op deze leeftijd. Het wil helemaal niet zeggen dat hij een afwijking heeft zoals andere leden hierboven suggeren. Het komt door de manier hoe zijn hersens de informatie verwerken. Maak je dus geen zorgen !
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is vrij normaal bij kinderen van deze leeftijd.Ik kan me herinderen dat in groep 3 een hele boel kinderen dit hadden inclusief mezelf.In groep vier verdween het helemaal.

Het kan een teken van dyslexie, maar ik zou me niet te veel zorgen maken.Als het over een jaartje nog zo is zou ik er wel met iemand over praten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is inderdaad normaal voor de leeftijd van deze kinderen. Dit heeft te maken met de informatieverwerking.
Tot de kinderen ongeveer in groep drie zitten, denken ze voornamelijk in beelden vanuit de rechterhersenhelft. Op school ligt de focus vaak weer tegenovergesteld op volgorde en orde, de linkerhersenhelft.

Op kleuterleeftijd (groep 1 en 2) worden kinderen al wel getraind om de linkerhersenhelft meer te gebruiken. Bij sommige kinderen gaat dit makkelijker dan bij andere kinderen. Met name bij 'beelddenkers' en linkshandige kinderen kan deze ontwikkeling iets langzamer gaan. In de meeste gevallen komt alles na verloop van tijd en voldoende oefening vanzelf goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is volkomen normaal op deze leeftijd. Wij hebben aangeleerd van links naar rechts te schrijven en het arabisch schrift van rechts naar links. Mensen worden geboren als beelddenkers, als je tegen een klein kind zegt van boom "ziet"hij in zijn hoofd een boom en niet een woord. Later, als ze groter worden, worden dat woorden. Bomen zijn 3d en maken dus geen verschil van links en rechts, woorden wel. Hij "leest"waarschijnlijk de woorden ook nog als figuren, en langzamerhand gaat dat over van beelden naar letters. Waarschijnlijk kan hij ook op de kop lezen, mijn zoon kon dat ook razendsnel.

Mijn zoon zit nu in groep 4 en klapt nog cijfers om, vooral de 7 en 5, maar het gaat steeds beter.

De heresenen moeten gewoon nog "rijpen" zoals ze dat bij hem noemden, en bij de een gaat dat sneller als de ander.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien kun je hem aan (laten) leren met zijn andere hand te schrijven, dat wil nog wel eens helpen.
Dat klinkt misschien vreemd, maar veel mensen die in spiegelbeeld WILLEN schrijven merken dat dit haast zonder moeite gaat als ze daar hun "niet schrijfhand"voor gebruiken.
Mogelijk is dit omkeerbaar.