Wat kan ik er aan doen om de band met mijn moeder te verbeteren?

Het is mijn moeder ik hou zielsveel van haar. Maar soms kan ik me zo erg irriteren aan haar. Bijv. Telkens als ik haar iets vraag geeft ze antwoord met een vraag. Ze geeft niet gelijk een antwoord maar ze wilt weten waarom ik iets aan haar vraag. En als ik haar daar op aanspreek begint ze wel eens te schreeuwen van jaah ik ben jou moeder ik mag het vragen. En dan gaat ze huilen omdat ik dan terug roep. Dan komt er vaak gewoon een hele drama puur omdat ik haar iets vroeg. Ze zegt dan ook je de laatste tijd doe jij raar. Terwijl ik juist heel normaal doe maar puur door haar elke keer ruzie hebben. ( ik kan het gewoon niet uitleggen) Ik irriteer me gewoon zo erg aan haar gedrag!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Een lastig probleem. Als ik zo lees hoe jouw moeder reageert, dan lijkt het mij dat ze niet goed in haar vel zit. Ze doet gestresst en overspannen. Is er onlangs iets voorgevallen waardoor ze zo van slag is? Dat je moeder ineens begint te schreeuwen en te huilen is niet gewoon.

Zoek om te beginnen eens een rustig moment om met haar praten.
Zeg haar dat het je opvalt dat ze de laatste tijd nogal gespannen is en geirriteerd reageert naar jou toe. Zeg haar dat je je ongerust maakt. Vraag haar of je haar kunt helpen.
Vertel haar ook dat je het heel rot vindt dat jullie de laatste tijd niet meer goed kunnen praten en dat jullie steeds ruzie hebben.
Belangrijk:
Leg niet de schuld neer bij haar, maar benoem de situatie.
Je kunt haar ook vertellen dat je van haar houdt, maar dat je deze situatie heel vervelend is voor jou en dat je er gestresst van wordt.
Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ga een gesprek met haar aan.. Vertel wat je denkt/vindt/voelt.. En laat haar hetzelfde naar jou toe doen. Het kan namelijk best zo zijn dat je er samen uit komt als je open en eerlijk naar elkaar toe bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je in de puberteit zit is het vrij normaal dat je ruzie met je moeder maakt.

Jij stelt een vraag en het irriteert je dat zij antwoordt met een wedervraag. Maar misschien is zij ook geirriteerd, omdat jij steeds met vragen komt die je misschien op het verkeerde moment stelt. Of zij weet het antwoord niet zo gauw en antwoordt met een wedervraag om tijd te winnen. Het kan ook zijn dat je moeder de laatste tijd problemen en zorgen aan haar hoofd heeft en gestresst is.

Probeer een beetje geduld met je moeder te hebben; het is ook maar een mens. Probeer gewoon te antwoorden op die wedervragen van haar zonder dat je ontploft ook al vind je die vragen nog zo overbodig.

Doe je best!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je neemt aan dat diegene in de puberteit zit? :P Ik heb ongeveer hetzelfde als de vraagsteller, en ik ben geen puber meer hoor.
Misschien kun je dit op een moment dat het niet speelt, bespreken met je moeder. Dus niet als je al in die strijd zit van ik vroeg je wat, nee ik vraag je wat etc.

Het is moeilijk hier veel over te zeggen zonder verdere details te weten. Het kan zijn dat ze zich zorgen maakt en daarom precies wil weten waarom je iets vraagt. Of dat ze andere dingen aan haar hoofd heeft, niet snel een antwoord weet en dan maar eerst vraagt waarom je dat wil weten.

Ik zou het bespreekbaar maken op een rustig moment. En als ze het doet terwijl je dit probeert te bespreken zou ik me voornemen daar rustig op te reageren. Uitleggen waarom je het erover wil hebben en erbij zeggen dat het nu weer gebeurt. Misschien wordt het haar dan ook duidelijker waar het om gaat. Probeer je frustratie daarover uit te leggen (zonder meteen boos te worden) en probeer ook haar kant van het verhaal te achterhalen, waarom doet ze dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Schrijf haar een brief, waarin je begint met dat je zielsveel van haar houdt, maar...., vraag haar schriftelijk te antwoorden, zodat jullie allebei geen verkeerde dingen kunnen zeggen. Doe de brief in een envelop, plak deze dicht en hang hem aan een roos.