Mag je zonder toestemming het huis uit?

Hi,
Iets over mijn situatie: Mijn ouders en ik botsen verschrikkelijk en ik leef al 17 jaar met angst voor ze thuis. Ik wil en kan er niet meer tegen. Mijn vrienden moet ik altijd afwimpelen als ze met leuke plannen komen, omdat het nooit van mijn ouders mag. Zelf zeuren ze ook dat mijn ouders echt te verplicht zijn. Genoeg daarover.

Ik ben al vaker in aanmerking gekomen voor begeleid wonen, maar mijn moeder heeft daar ruw een stokje voor gestoken en zo ook de begeleiding weg gejaagd.

Ik wil dit echt niet meer en daarom mijn vraag: Kun je zonder toestemming het huis uit? En wat zijn de opties?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
3.6K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Bel eens met de kindertelefoon om dit probleem voor te leggen, er is meer nodig dan de informatie die je geeft om goed advies te geven, zij zijn getraind om de juiste vragen te stellen en vanuit de antwoorden juist advies te geven.
https://www.kindertelefoon.nl/13-18/
tinus1969
7 jaar geleden
Op jeslef wonen op de 17e is lastig, omdat je handelingsonbekwama hebt en pas op je 21e recht op een uitkering krijgt.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Er zijn diverse instanties waar je je kan aanmelden. Vaak hebben deze instanties wel een wachtlijst. Er zijn ook andere manieren maar die kun je beter eerst met een maatschappelijk werker(ster) overleggen. Zij kunnen jou precies uitleggen wat je kunt doen om op jezelf te gaan wonen. Vergeet niet dat dit vaak een traject is wat je gaat volgen. In Twente is dat bijv: K.T.C. Kamer Trainings Centrum. Die zijn er speciaal voor de jongeren. Of deze instantie nog bestaat zou je kunnen uitzoeken.
Erna55
7 jaar geleden
Er is blijkbaar eerder sprake geweest van begeleid wonen. Dat wil zeggen dat een hulpverleningsinstantie al van de problemen op de hoogte is.
Ik kan je aanraden om zelf contact op te nemen met de betreffende instantie. Daar is al een dossier over je en van daaruit kan een versneld traject ingezet worden.

Antwoorden (1)

Je kunt een onderzoek laten doen door de Raad van de Kinderbescherming. Er moeten dan wel ernstige dingen aan de hand zijn thuis, als de Raad beslist dat je ouders (tijdelijk) de ouderlijke macht verliezen. Hulp op vrijwillige basis, daar moeten je ouders toestemming voor geven. Zolang zij de ouderlijke macht over je hebben, beslissen zij over je. Je kunt wel overleggen of je misschien bij familie of vrienden mag gaan wonen. Anders is het wachten tot je 18 bent en op kamers kunt.