Ongeveer even lang.
Alleen leefde men met het ritme van de dagen mee. Dus 's avonds veel eerder naar bed, dan ben je 's morgens altijd op tijd weer wakker.
En met de seizoenen mee sliep men -vrij normaal vooral zonder kunstmatige warmte - 's winters meer dan 's zomers. Bovendien slaap je iets meer als je lichamelijk zwaarder werk doet ; dat is tegenwoordig natuurlijk wel wat minder.

Wij hebben mede dankzij de wekker, maar ook dankzij de maatschappij die sterk klok-geoirenteerd is, een buitengewoon onnatuurlijk ritme, waarin niet voor niets veel mensen slaapproblemen hebben, hetzij altijd, hetzij af en toe. Maar je hoeft bij je baas of op school natuurlijk niet met een natuurlijk slaapritme aan te komen.

Mensen die voor experimenten gedurende langere tijd volledig zijn afgesloten van zonlicht en klokken, blijken er een ongeveer 25-uurs dagritme op na te houden, waarbij gemiddeld 6 tot 8 uur geslapen wordt. Echt heel erg scheef is de verhouding dus niet, maar je moet hem soms wel een beetje in de gaten houden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toen men nog geen wekker had kwam er in de grote stad 's morgens vroeg een man met een ratel door de straat om de mensen te wekken. Hij riep dan de tijd af. Hoe hij op zíjn beurt wist hoe laat het was, dus welke tijd hij moest roepen, weet ik niet.
13 jaar geleden
Toen er nog geen mechanische wekkers bestonden...was er de haan die kukelde als de zon op kwam. En toen er nog geen kunstlicht was...hooguit een kaarsje,leefde men met de zon. Mensen stonden op als de zon op kwam en gingen naar bed als de zon onder ging want dan was het pikkedonker. En mensen werkten dus zolang de zon scheen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Dus...
Ik denk dat toendertijd...de mensen dus 10 uur lang sliepen en 14 uur lang aan het werk waren. Dat was veel zwaarder werk dan heden ten dagen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De ultieme wekker van vroeger was de haan... en die ging heel vroeg...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk iets korter in de zomer en in de winter ietsje langer.
Ik weet van mijn opa dat hij werkte van zonsopgang tot zonsondergang. (zolang als het licht was zeg maar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vroeger leefde mensen op het licht van de zon
Dus hun dagen waren van Zonsopgang tot Zonsondergang
Mensen gingen dan 's nachts slapen voor een uur of 3 a 4.
Halverwege de nacht gingen de mensen uit bed om ongeveer anderhalf uur iets anders te doen zoals een boek lezen.
Na die anderhalf uur gingen de mensen weer een uur of 4 slapen.
Mensen konden zo hun slaap verdelen en dachten dat dit beter voor hun was.

De ultieme wekker was toch de haan die kraaide, als de zon op kwam.
In feite kraaien hanen omdat ze honger hebben.