Waarom hebben kinderen zoveel slaap nodig?

Bijvoorbeeld 7 a 8 uur al naar bed, terwijl ze pas om 8:30 op school moeten zijn. Dat is meer al 12 uur?

Toegevoegd na 1 uur:
dan heb ik het over kleine kinderen voornamelijk.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik slaap maar 7/8 uur hoor! Anders kan ik niet slapen!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als ik om half 9 op school moet zijn sta ik echt niet pas om 8 uur op...

Antwoorden (7)

De lichamelijke en psychomotorische ontwikkeling hangt af van de hoeveelheid aan herstellende slaap. Het groeihormoon wordt namelijk 's nachts geproduceerd.

Toegevoegd na 1 uur:
Zie hieronder voor meer uitleg:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als kinderen minder slapen, blijven ze kleiner?
Lichaam heeft rust nodig en in je slaap groei je ook. ( de kinderen. Natuurlijk)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vind ik slecht antwoord.
Natuurlijk heeft een lichaam rust nodig, die van een volwassene ook.
Maar de vraag was waarom kinderen MEER slaap nodig hebben, en niet waarom je slaap nodig hebt.
Kinderen moeten nog groeien en ook omdat ze nog ervaringen missen is alles wat ze op een dag beleven veel intensiever
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus omdat het lichaam meer rust moet hebben, maar ook omdat de geest meer rust moet hebben?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja eigenlijk wel ja Net als dat volwassenen soms na rrn intensieve emotionele dag (bv een begravenis) ook meer slaap nodig hebben
Ben zelf moeder en ik weet dat kinderen heel veel meemaken op een dag. Ze moeten naar school, ze leren er heel veel, voornamelijk nieuwe dingen, en als ze thuis zijn moeten ze ook nog eens luisteren naar hun ouders en aangezien t kinderen zijn, is luisteren iets wat ze óók moeten leren (lees onthouden). Vervolgens spelen ze ook nog met vriendjes buiten, ze rennen en gillen en doen van alles en nog wat buiten en als ze dan thuis zijn hebben ze meestal ook nog broers en zussen om hen heen die ruzie met ze zoeken .. of niet natuurlijk. Dan heb je nog het avondeten, dat voor sommigen echt een drama kan zijn, vervolgens het bed ritueel.

En dan heb ik het maar over 1 hele dag! Zoals je ziet hebben kinderen het behoorlijk druk en zijn echt doodop savonds als ze al een normale dag achter de rug hebben gehad. En dan moeten ze al die nieuwe indrukken nog verwerken ook en dat doe je in je slaap. Om de volgende vrolijk overnieuw te beginnen met alles.

Toegevoegd na 54 seconden:
om de volgende dag vrolijk overnieuw te beginnen

Toegevoegd na 1 uur:
oftewel ze hebben veel slaap nodig om alle indrukken te kunnen verwerken
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
's nacht wordt er een stofje in het lichaam gemaakt waardoor je groeit, dus als je minder slaapt wordt dat stofje minder aangemaakt en groei je niet goed.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dus als je minder slaapt blijf je klein?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik denk dat IDJB bedoelt dat iets niet goed groeit.
dus dat je bijvoorbeeld een hele rare vinger krijgt ofzo .
dat denk ik maar zeker weten doe ik het niet
Omdat de hersenen van kinderen nog niet volledig ontwikkeld zijn. De hersenen zijn er wel (uiteraard) maar de juiste verbindingen moeten nog gelegd worden. Dat gebeurt in je slaap. Daarnaast maken kinderen veel mee gedurende de dag. Deze indrukken moeten zij verwerken. 's Nachts. Uiteraard is het zo dat bepaalde kinderen meer slaap nodig hebben dan andere kinderen.

Mijn dochter van 4 ligt altijd om 1900 uur op bed. Terwijl haar jongere broertje met veel minder af kan. Mijn dochter is een gevoelsmens terwijl mijn zoon makkelijker met dingen omgaat.

Kinderen hebben rust en regelmaat nodig om houvast te geven aan hun dagelijkse leven. Het geeft een gevoel van veiligheid. Het instellen van vaste routines is voor iedereen een groot voordeel!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat ze in de groei zitten, en dus 's nachts meer energie nodig hebben ('s ochtends dus ook). Als je ze 9 uur laat slapen, kunnen ze minder leren.