hoe kan je een kind helpen die erg moeite heeft met rekenen?

Toegevoegd na 52 minuten:
Zij is 12 en loopt erg achter. Ze gaat volgend schooljaar naar de eerste klas.
Ze kent haar tafels tot en met 10. Ze heeft moeite met alles, vooral delen en fracties. Hoe kan ik haar het beste helpen over de zomer?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
2.9K
Erna55
7 jaar geleden
Het is wonderlijk dat de basisschool hier niets aan heeft gedaan.
Ook verrassend dat jij je nu pas realiseert dat ze zo slecht rekent.
Wat stond er op haar rapport over rekenen ?
Reddie
7 jaar geleden
Punt één, ga haar vakantie niet verpesten.
Punt twee, ja kunt haar als ouder hier niet mee helpen. De ouder-kind relatie staat daar bij in de weg. Ik weet dat uit eigen ervaring.
Punt drie, verreweg de meeste mensen hebben moeite met delen, en met breuken werken kan haast niemand.
Punt vier, als er op de middelbare een goede leraar is, kan ze in een paar weken de achterstand inhalen. Als het kwartje eenmaal valt kan het heel vlug gaan.
Prettige vakantie.

Antwoorden (3)

Hoe kan het dat dat nu in de vakantie nog gauw ingehaald moet worden? Is dasr op de basisschool niets aan gedaan?

Maar, om antwoord te geven op je vraag:
Superfijn dat ze de tafels kent, dat is erg helpend voor de rest.
En verder zul je moeten terugkijken vanaf waar ze het niet meer snapt. Snapt ze de basis van het delen? Snapt ze dat je bij delen kijkt hoevaak een getsl in een ander getal past? Begrijpt ze het verband tussen vermenigvuldigen en delen? Kent ze de delingen zonder rest als omgekeerde tafels? (63:7=9, want 7x9=63)
Begrijpt ze het principe van rest, dat je soms iets overhoudt als je deelt?
Pas daarna ga je verder kijken naar cijferend delen of staartdelingen. Snapt ze hoe het werkt? Welke stukjes snapt ze, welke niet?

Zelfde geldt voor breuken: begrijpt ze wst een breuk betekent? Begrijpt ze dat 1/4 betekent dat het over 1 van de 4 gaat? Kan ze rekenen met breuken?

Maar als de achterstand echt zo groot is, zou ik dat niet als ouder zelf doen. Het is eigenlijk een taak van de school om dit te doen. Lukt dat niet, dan kun je misschien een remedial teacher inchakelen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Ik zou contact opnemen met haar middelbare school. Ik weet niet naar welke klas ze gaat (welk niveau) maar daar hangt het natuurlijk ook van af wat er verwacht wordt van haar kennis op het moment dat ze start op school. Dan kun je erachter komen hoeveel ze achter loopt, en overleggen over eventuele extra begeleiding.

Mocht ze bijlessen nodig hebben, dan is het handig als die aansluiten bij de methode die haar nieuwe school gebruikt. Je kunt dan in overleg doelen stellen en bekijken wat ze echt nog moet leren om volgend jaar goed mee te kunnen komen. Misschien vinden ze het beter om haar zelf extra te begeleiden volgend jaar, en hoeft ze dit niet in de vakantie te doen. Misschien vinden ze het wél verstandig dat ze in de vakantie al wat inhaalt, en kunnen kun zij daar ondersteuning bij bieden. Eventueel zou er ook overlegd kunnen worden met haar basisschool; de leerkrachten daar kunnen misschien inschatten welke wijze van leren het beste bij haar past en wat ze nodig zou hebben.

Mocht je dan in overleg besluiten daar ze in de vakantie wat extra moet oefenen en leren, dan is er misschien een docent wiskunde of bijvoorbeeld een leerling uit de bovenbouw of een student die haar daarbij kan helpen. Hoeveel begeleiding ze nodig heeft en hoe gespecialiseerd die begeleiding moe zijn, hangt onder meer af van hoe ver ze achter loopt en wat de reden daarvoor is. Als ze het wel goed kan volgen maar ze heeft bijvoorbeeld door ziekte of andere omstandigheden het één en ander gemist, zal ze minder hulp nodig hebben dan wanneer ze erg zwak is in rekenen en ondanks eerdere extra begeleiding vanuit school nog steeds niet kan meekomen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Spelenderwijs! Ga bij de supermarkt appels tellen en weer aftrekken bijvoorbeeld. Of naar het strand om schelpen te zoeken en maak hiervan deelsommen. Maak er een spel van in plaats een probleem. Krijg er zelf ook plezier in!
Woonde je maar dichterbij, ben altijd juf in speciaal onderwijs geweest en weet dat perfect aan te pakken! Begin in de eerste plaats eens met een groot teafel blad met uitkomsten die ze mag gebruiken tijdens de lessen, tafels is automatiseren en opnoemen. Op een bepaald moment weet ze de uitkomsten eenvoudig op te sommen