- Op welke leeftijd kan een spraak- en taalontwikkelingachterstand ontstaan?

Voor mijn eindwerkstuk wil ik een reader schrijven over spraak- en taalontwikkelingsachterstand.
Ik wil in een hoofdstuk hebben over op welke leeftijd dit kan ontstaan en hoe?
Heeft iemand hier een antwoord over voor mij?

BVD.!

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Taal- en spraakontwikkelingsachterstand hebben vaak een neurologische oorzaak. Als een kind vanaf de geboorte de taal niet kan verwerven door gehoorproblemen, zal er een taal- en spraakachterstand ontstaan.

Zijn er geen aanwijsbare neurologische oorzaken, dan kun je denken aan dysfasie. Dit is een primaire taalstoring.

Enkele kenmerken:

-De taalontwikkeling komt niet of zeer laat en traag op gang;
-Het spreken op verzoek is moeilijk.
-Woordvindingsproblemen leiden tot niet vloeiende formuleringen;
-Het is moeilijk verschillende ideeën in een verhaal met elkaar te verbinden;
-Het taalbegrip is beter dan de taalproductie;
-Het taalprobleem is hardnekkig en didactisch resistent;
-Als complicatie komen vaak voor: verbale ontwikkelingsdyspraxie, dyslexie, autistiform syndroom.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt!

Andere antwoorden (1)

Een spraak en taalachterstand kan al ontstaan tijdens de geboorte, zuurstof tekort is een veel gehoorde oorzaak, maar ook kan het uit het niets komen, of door een bepaalde vorm van epilepsie. Natuurlijk is dat dan nog niet duidelijk. Zo rond een jaar of 2 wordt dat wel duidelijk, het kind zegt woordjes niet goed, of helemaal niet, die hij/zij wel hoort te kennen op die leeftijd. Ze lossen dit op door gebaren te gebruiken of vreemde klanken te laten horen. Dit niet alles kunnen vertellen is frustrerend voor een kind en vaak ontstaat daar afwijkend gedrag door, zoals agressie. Als de kinderen wat groter worden, is het moeilijk vriendjes en vriendinnetjes te maken, omdat ze niet begrepen worden, of in een andere plaats naar school moeten. Het zijn dus ook meestal kinderen die vaak alleen zijn. Meestal wordt er logopedie gegeven en/of moet het kind naar een speciaal behandelcentrum, om het kind beter te leren praten en haalt het kind in de loop der jaren veel van zijn/haar achterstand in. Dit zijn kinderen die vaak wel een hoop woorden kennen en dus beslist niet dom zijn, maar ze gewoon niet uit kunnen spreken.
Vraag hier eens informatie over bij stichting Mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Oké, ontzettend bedankt! hier kan ik echt wat mee.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Fijn, dat was de bedoeling :)