Moet je bij baby's echt tot 16 weken wachten voor bijvoeding?

Ik heb een zoontje van 10 weken, hij ziet er supergoed uit, flinke kerel. Loopt gelukkig voor.. Mag ik hem bijvoorbeeld rond 14e weken mogen voeden met bijv.: potje Olvarit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De kans op het ontwikkelen van een allergie wordt vergroot, meen ik ooit ergens te hebben gelezen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het vóór lopen zegt niets over het vóórlopen van het maagdarmastelsel van je baby! Verpest het niet, je vergroot de kans op allerlei ellende.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het meest deskundige advies hiervoor krijg je via het consultatiebureau waar je kind na de geboorte onder controle is.
Over het algemeen worden 'veilige' termijnen in acht genomen waar het de voeding betreft. Niet ieder kind is even snel in de lichamelijke ontwikkeling. Het maag darm kanaal van een pasgeborene moet ook na de geboorte verder rijpen om uiteindelijk ander voedsel aan te kunnen. Te vroeg beginnen met plantaardige bijvoeding kan leiden tot diarree met ernstige uitdroging als gevolg. En bij baby's kan dat heel snel gebeuren met serieuze gevolgen.
De Olvarit voeding is veel zuurder dan de melk (lactose) voeding die hij nu krijgt. Als je kindje in zijn ontwikkeling het goed doet en tevreden is met de voeding die hij nu ontvangt dan zou je dat niet moeten ontregelen door te vroeg met de plantaardige bijvoeding te beginnen.
Raadpleeg daarom eerst en vooral de consultatiearts voor je met de plantaardige bijvoeding begint.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik ben vanaf ongeveer 4 maanden begonnen met bijvoeding voor mijn kindje. Dit is momenteel ook het advies van de consultatiebureaus (4-6 maanden). Wel is het belangrijk om te kijken naar je kindje, dus of er behoefte aan is en altijd in overleg met het consultatiebureau. Meer informatie over de nieuwe richtlijnen staan o.a. op de site van het Voedingscentrum. Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.voedingscentrum.nl/professionals/gezondheidszorg/consultatiebureaus2.aspx Toegevoegd na 4 minuten:
http://www.voedingscentrum.nl/professionals/gezondheidszorg/consultatiebureaus2.aspx Toegevoegd na 7 minuten:
http://www.voedingscentrum.nl/professionals/gezondheidszorg/consultatiebureaus2.aspx Bronnen:
- http://www.voedingscentrum.nl/professionals/gezondheidszorg/consultatiebureaus2.aspx

Het beste antwoord

Waarom zou je dat doen?
Het is nergens goed voor en het is niet goed voor de baby.

WHO beveelt aan om exclusief borstvoeding te geven gedurende de eerste 6 levensmaanden. Dat is dus 24 weken. Exclusief betekent: Iets anders heeft een baby al die tijd niet nodig.
Nestlé staat hier volledig achter en ook achter de voortzetting van borstvoeding daarna, in combinatie met het geven van bijvoeding, zoals geadviseerd door je arts of consultatiebureau

Het is zelfs wettelijk niet toegestaan om informatie te geven over flesvoeding voor baby’s van 0-6 maanden. Daarom vind je hier alleen informatie over flesvoeding voor kindjes vanaf 6 maanden.
Heb je vragen over flesvoeding voor baby’s jonger dan 6 maanden, bel met de Consumentenservice van Nestlé op 0800-0230131 of vraag je verloskundige of consultatiebureau arts.
http://www.nestlebabyvoeding.nl/voedingsschema/baby-is-nog-te-klein?originalLink=babyvoeding/voedingsschema

Het kan schadelijk zijn zuigelingen voeding te geven, die niet bedoel is voor jonge baby’s.

Nutricia zegt het zelfde:
http://www.nutriciavoorjou.nl/babymaanden/flesvoeding/Paginas/Hoeveelheid.aspx?KEYWORD=voedingsschema%20baby%203%20maanden&MATCHTYPE=Search&AD_ID_G=14088368215&KEYWORD_K=voedingsschema%20baby%203%20maanden&TRACKING_ID_K=104b3129-25a3-17a8-6ad3-0000761d68ba&CHANNEL_K=google&CAMPAIGN_K=Nutricia_04_Babymaanden&AdGROUP_K=Babyvoeding_Voedingsschema&gclid=CIi97bDSjbsCFUhb3godzUAAyA
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor al deze nuttige informatie! Ik zal na 4 maanden beginnen met bijvoeding :)