Veronderstel dat ik jou tegen zou komen, en wij zouden
het niet met elkaar eens zijn, en ik zou vinden dat jij staf
verdient.
Opeens krijg je van mij een draai om de oren, hoe zou
dat bij jou voelen , straf ??
Tuurlijk is een draai om de oren een straf, en zeker bij
kinderen.
P.S ik ben er vanuit gegaan dat je niet terugslaat.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

reken maar dat het een echte straf is!
ik heb als kind menig oorvijg gekregen.
14 jaar geleden
Ja en nee.
Ik vind het eerder laf van de persoon die dit bij een kind doet.

Wellicht dat het kind hiervan schrikt. Maar er zijn vele andere methodes om een kind te straffen, zonder dat hij/zij hier lichamelijk pijn van ondergaat!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
het is een eufemistische aanduiding voor een klap op je hoofd, net als billenkoek een min of meer grappige aanduiding is voor een aframmeling met de mattenklopper of zo.

Gelukkig mag het allemaal niet meer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat moet je natuurlijk niet letterlijk nemen. Er wordt mee een standje mee bedoeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb het tenminste wél zo ervaren, en het heeft een enorme indruk op me gemaakt, omdat het in mijn hele 'puppy-tijd' maar één keer gebeurd is....Ik had als vijfjarige iets uitgevroten, wat tegen elk normen- en waarden-pakket van onze familie inging, en ik denk, dat het mijn vader rood-zwart-bliksemend voor de ogen werd van woede, dus hij heeft zich beslist nog waanzinnig in bedwang gehouden, toen hij mij 'mid-action' aantrof.....

Een ontnuchterend tandenpoetsen met zeep, of even afkoelen door onder de koude douche gezet te worden waren de meer gangbare straffen, als ik na 17 waarschuwingen de treiterij een beetje te lang liet duren.
Ook heel werkzaam : een kwartier hardop 'vieze' woorden laten zeggen op de wc : na 15 minuten was de lol van 'poep' en 'pies' en 'scheiterd' zeggen er hélemaal vanaf....en het moest echt non-stop, en hardop - mijn moeder ging dan altijd de gang lappen, zodat ze het kon meebeleven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+ vanwege het poep en pies verhaal ;)
Dat ligt eraan hoe gevoelig je oren zijn.Ik heb heel ongevoelige oren en het is een paar keer gebeurd dat er met een draai om de oren werd gedreigd en dat ik zei:"oké,doe maar".Voor mij geen straf dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een oorvijg is meestal een oplossing wanneer er een wanhopige situatie is ontstaan. Het voelt meestal voor de opvoeder niet goed. Maar het laat het kind wel weten waar hij/zij mee te maken heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger wel op scholen. Nu niet meer..
Heb wel mee gemaakt hihi.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
.

■De straf moet consistent worden toegepast; niet de ene keer straffen en de andere keer de wandaad door de vingers zien.
■Verder moet voorkomen worden dat een kind de straf associeert met postitieve bekrachtiging. Dit gebeurt als de straf de enige manier is waarop kinderen aandacht krijgen van hun ouders of als ouders direct na de bestraffing iets liefs zeggen tegen het kind uit een soort schuldgevoel. De kans neemt hierdoor toe dat het kind het ongewenste gedrag blijft vertonen om de positieve bekrachtiging te bereiken.
■Negatieve straf is effectiever dan positieve straf.
■Straf moet altijd hand in hand gaan met bekrachtiging van gewenste gedragingen, zodat het kind weet welk gedrag hij wél moet vertonen.
■Tot slot moet een straf niet leiden tot ontsnappings- en vermijdingsgedrag en dat is eenvoudiger gezegd dan gedaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tis maar een gezegde.

Mijn moeder zei wel es: "Nu ophouden anders geef ik je een draai om de oren"

de bedoeling ermee is meer: Anders krijg je straf

en niet dat je ECHT een draai om de oren krijgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een draai om de oren, dus niet erop , is geen straf.
Zelf ben ik vroeger ,meer dan vijftig jaar geleden,door een leraar aan mijn oor de klas uitgesleurd. Oorlel ingescheurd.
Pa en ma beoordeelden dit toen als ,eigenschuld,
je zult wel iets verkeerds hebben gedaan.