hoe leg je een kind van 3 jaar uit,, dat het hondje er niet meer is?

ons hondje is pas overleden, maar ons dochtertje wil niet snapen dat ie er nier meer is, ik zeg diesel is naar de hemel toe daar hoog in de lucht,, dan zegt zij daat wil ook naar toe., hoe kan ik het nou beter zeggen? we dachten eerst aan een nieuw hondje,, maar dat doen we voorlopig maar even niet, we willen volgend jaar daar naar kijken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.5K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik ben verdrietig,, ik wil naar diesel. ik wil ook naar de hemel naar diesel, diesel is niet weg en dan word ze boos, zulk soort dingen doet ze, ze word heel snel boos over dingen, en ook als ik het hier over heb.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ze zegt ook steeds dat ze naar het bos wil hondje wandelen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
wat zielig! ik vind dat je altijd eerlijk moet zijn tegen kleine kinderen ! ze begrijpen veel meer dan we denken .dat kinderboekje met het thema dood is goed en duidelijk.sterkte! ook met je hummeltje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heel veel sterkte gewenst.
Maar idd misschien is het niet goed meteen weer aan een nieuwe hond te beginnen. Je moet eerst het rouwproces afsluiten. maar wees eerlijk!

Het beste antwoord

Koop of leen een kinderboekje over het thema dood en ga dat samen bekijken met je dochtertje.
Sterkte!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
Dat eerste boekje zou ik niet aanbevelen in dit geval. Want dan wordt ze misschien bang dat oma net als Diesel voorgoed weggaat...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Amadea, je hebt gelijk, daarom heb ik de tweede er ook bij gezet, maar omdat ik het Bruna boekje zo schattig vindt heb ik het er toch bij gezet.
Volgorde zal ik wijzigen.
Amadea
12 jaar geleden
Het boekje van Max Velthuijs kan je ook online lezen: http://dbnl.nl/tekst/velt008kikk01_01/velt008kikk01_01_0001.php!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die volgorde van die foto's toch ook...
Amadea
12 jaar geleden
Wat bedoel je, Stippel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Max Veldhuis - Kikker en het vogeltje!
Dat is er zeker 1 die goed werkt, spreek uit ervaring van toen ik nog een kind was. Heb ook voor het eerst over de dood geleert met dit boek. +1

Andere antwoorden (10)

Vertel haar dat het hondje een sterretje is geworden en dat alle mensen die dood gaan naar de hemel gaan. Vertel dat oude/ zieke mensen of dieren daarheen gaan en dat het voor haar nog lang geen tijd is om nar de hemel te gaan. Misschien zorgt oma of opa daar op de hond.
Ook kun je het boekje 'kikker en het vogeltje' voorlezen, dit gaat ook over doodgaan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idd, zeg maar dat oma en/of opa voor het hondje zal zorgen. en dat ooit op een dag, ze hem/haar weer zal zien, maar dat de tijd nog niet daar is
ik vind het verhaal over de regenboogbrug enorm troostrijk.
misschien kan je je dochtertje daar een vereenvoudigde versie van vertellen?
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ (het werkt ook voor grote mensen in veel gevallen) ;-)
Mijn ex vertelde aan mijn zoontje toen zijn hond was overleden dat zijn hond nu veranderd was in een wolk. Mijn zoon zal toen ongeveer dezelfde leeftijd hebben gehad als jou dochter nu. Tommy is nu een wolk geworden. En dat was kennelijk voor mijn zoon goed te begrijpen. Misschien kun je er wat mee?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
oei, en als het kind een onweerswolk ziet? is tommen dan niet boos?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neuh dan moet Tommy gewoon een scheetje laten.
lastig uitleggen aan zo'n hummeltje.

je kan zeggen dat je snapt dat ze naar diesel wil, maar dat dit niet mogelijk is omdat diesel op een speciaal plaatsje is. natuurlijk heeft diesel het naar zijn zin daar (samen met andere dieren die ook weg of overleden zijn)
op dit plaatsje bestaat geen pijn en ziekte, en kan diesel lekker spelen met anderen dieren. het nadeel van dat plekje is dat het zo bijzonder is dat mensen er niet kunnen komen (wel oppassen want de link naar dode hond, en dode mensen is snel gelegd: mama, ga jij ook dood?)

je kan zeggen dat je diesel ook enorm mist, en ook verdriet hebt dat je niet meer bij elkaar kan zijn, en samen verdrietig kan zijn om die lieve diesel.

ik weet niet of de hond ziek was en of je haar hier bij betrokken hebt? met mijn kindereren heb ik dat zoveel mogelijk gedaan (afgestemd op hun eigen behoefte)
zo gaf ik ze ook de kans om afscheid te nemen (samen snotteren bij het in laten slapen) en maakten bv tekeningetjes die we bij het dier neerlegde.

je kan zeggen dat diesel een sterretje is (de andere sterretjes zijn honden vriendjes bv) hier zijn de sterretjes onze overleden vogels, ratten, hamsters en zelf opa is een sterretje.
het kan een kind enorm troosten om toch nog wat te zien in de vorm van een sterretje (kijk mama, opa of de parkiet houdt een oogje in het zeil als ze 'het' sterretje zien)

en mocht ze vragen stellen waar je echt het antwoord niet op weet kan je dit ook zeggen. moeders weten niet alles. soms stellen mij kids een vraag en geef ik aan dat ik er even over moet denken om het zo goed mogelijk uit te leggen.

open en eerlijk blijven. voor een kind begrijpbaar verpakken, maar nooit afschepen want dit hebben ze enorm snel door (en daar gaan ze juist vragen over stellen)

misschien kan ze een tekening maken of jou wat op laten schrijven en dit sturen naar diesel (bijzondere enveloppe en op de post doen, of aan een ballon omhoog laten gaan bv) als het voor haar begrijpelijk is en ze op haar eigen manier kan verwerken dat diesel er niet meer is dan is het goed.

hoe je hier precies vorm aan gaat geven weet je als moeder zelf het beste want jij kent je dochter het beste.

succes en sterkte met het verlies
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Link dode hond - dode mensen: is dat slecht? Ze zal in haar leven nog zo vaak geconfronteerd worden met sterfgevallen. Het overlijden van een huisdier is een mooie 'medium impact'-gebeurtenis om het concept 'dood' als onderdeel van het leven te introduceren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nee dat is niet slecht maar er zijn kinderen die ervan over hun toeren kunnen raken.
mama kan jij ook doodgaan? wanneer ga je dan dood? garanties zijn er nu eenmaal niet te geven. natuurlijk moet een kind een keer weten dat iedereen een keer dood zal gaan, maar als het over ouders gaat kan het beangstigend zijn. (hond weg, mama kan ook weggaan en zie haar nooit meer terug) dieren zijn idd een manier om met de dood om te leren gaan, maar als het bij een hond al moeilijk is lijkt het m.i. niet het juiste moment, das alles ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg uit de vraagstelling meer het idee dat er verwarring is bij het kleintje over wat dan wel dat 'hoog in de lucht' is en waarom die 'verrekte' hond haar in de steek gelaten heeft door daar naar toe te gaan en waarom zo'n hond dan zou kunnen vliegen en zij niet. En dat dan bovenop het verdriet omdat de hond er niet meer is. Kinderhersentjes zitten vaak heel logisch in elkaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dat zit het ook en daarom moet je geen verhaal ophangen en verder denken. een leugentje voor eigen bestwil kan een web worden waarin je zelf verstrikt gaat raken. juist door de logische vragen. daarom ook niet afschepen met een verhaal (hond is nu al hoog in de lucht het is lastig om hier weer op terug te komen als je geloofwaardig wil blijven) en als je iets niet weet te beantwoorden dit ook aangeven zodat je er even over kan denken (paar zetten vooruit als het ware) de kinderen van mij hebben op school gehoord over zielen die naar de hemel gaan dus voor mij is dat ook iets wat ik niet kan afdoen. bij dieren die we hier niet meer hebben zijn ze ook meegeweest als we dieren in lieten slapen. ze weten dat een dier achterblijft maar begonnen zelf over een ziel (tja wat moet je dan?)
nu zijn ze 7 en 9 en gaat het sterretjes verhaal al een tijdje niet meer op natuurlijk maar hou ik wel rekening met het proces van verlies wat er toch bij hoort. vissen gaan door de wc, kleine dieren in de tuin ergens (als het niet vriest) en grotere dieren worden samen met andere grote dieren gecremeerd net als opa destijds, en daarmee is het af. en of er een ziel bestaat: sommigen denken van wel, anderen van niet maar niemand weet het zeker dus ik ook niet. veel verhalen zijn om verdriet te verzachten maar verdriet hoort het gewoon bij, hoe mooi je het ook wil maken voor een kind en hoe je ook je best wil doen om een kind verdriet te besparen. ook dat is het leven wat je niet moet romantiseren. dingen zijn zoals ze zijn. dat is met leuke dingen zo maar ook met moeilijke nare dingen.
Ben eerlijk. Hoe ingewikkelder je er over doet, des te moeilijker het te begrijpen wordt voor kleintjes. Dus wolkjes, sterretjes, engeltjes en de hele rimram maken het er niet makkelijker op. Als je zelf de overtuiging hebt dat je hondje in een of andere hemel is, moet je niet nalaten om dat te vertellen, maar verder:

Het hondje was oud, zijn leven was klaar, nu is hij dood en hij komt niet meer terug. Alle dingen die leven gaan een keertje dood. Natuurlijk zijn wij daar verdrietig om, want hij komt niet meer terug en het was een heel lief hondje. Maar we kunnen wel blijven denken aan hoe lief hij was en hoe veel pret we samen hebben gehad.

De dood is niks geheimzinnigs, het is het logische gevolg van het leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+!
Even kort de dood bespreken op haar niveau en dan de leuke herinneringen boven halen. Niet te lang bij stilstaan, geen drama van maken, dat is voor en kind op die leeftijd helemaal niet nodig. Niet bagatelliseren, maar ook geen toestand van maken. Helemaal met je eens! Het hoort erbij.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gek he dat mensen niet willen praten over de dood dat het dan zo onverwacht komt en zoveel impact kan hebben (huhum) als we er zelfs dan liever niet over praten. zonder dood geen leven, en zonder leven geen dood.
vragen over de dood zijn net zo logisch en vanzelfsprekend als vragen over het leven. +1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+, eerlijkheid duurt het langst inderdaad
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ helemaal juist in mijn ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
"Zijn (of haar natuurlijk) lijfje deed het niet meer. Hij was kapot gegaan en de dokter kon niet meer helpen. Hij kan niet meer lopen, niet meer blaffen, niet meer spelen, niet meer ademen. Hij is dood en kan nooit meer bij ons terugkomen." Zoiets zou ik zeggen...
Ook vertellen dat je zelf ook erg verdrietig bent en dat je hem erg mist, kan helpen om het verdriet te delen. Je kunt je kind helpen met verwerken door samen iets moois te maken met een fotootje van het gemiste beestje en dat ergens op te hangen ofzo.

Vooral bevestigen dat het erg verdrietig is, maar dat er niets meer aan te doen is. Hoe jammer we dat ook vinden...

* Succes! *
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou herinneren aan dat goudvisje door het toilet en verder vooral samen met haar (in haar wereldje) delen met haar verdriet zodat ze begrijpt dat jij ook verdriet hebt, daar hoef je denk ik niet al te veel voor te doen en te doen alsof we we over gaan tot de orde van de dag. Het verdriet slijt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon recht voor de raap de waarheid vertellen.

Mijn dochter is vorig jaar een dochtertje verloren, haar oudste dochter die niet ouder was dan 4 begreep verdomd goed wat er aan de hand was en accepteerde dat
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat jouw dochter druk is met rouwen. Dit moet je begeleiden zodat ze het kan verwerken. Wees duidelijk en draai er niet omheen. Zie ook de tips van anderen boven mij.

Pas op met uitspraken als (als je gelooft): 'God vond hondje zo lief dat hij hondje bij zich genomen heeft' of 'hondje is gaan slapen en niet meer wakker geworden'. Kinderen kunnen dit omzetten in gedachten waardoor ze nooit meer lief willen zijn of niet meer willen gaan slapen.

Heeft je dochter het dode hondje gezien? Hebben jullie een afscheid gehad?

Zo ja, ga naar de plaats waar het hondje (evt denkbeeldig) is op het moment dat zij daar behoefte aan heeft (een boom oid). Zo niet, creëer zo`n plek - begraaf bijvoorbeeld een foto met het geliefde speeltje of een bot dat van hondje was.
Laat haar tekeningen maken en breng deze in het begin zo vaak als ze wil naar hondje en bouw dit af naar bijv alleen in het weekend. Leg bij ieder bezoek uit dat hondje er niet meer is, dat hondje dood is. Leg uit wat dood is (je lichaam doet het niet meer of een eigen versie, afhankelijk van jullie overtuiging en/of geloof) en dat je altijd aan hondje mag denken.

Uiteindelijk zul je merken dat er geen behoefte meer is om 'de plek' te bezoeken, maar is alleen de foto in de kamer nog voldoende. En zelfs de foto kan op een gegeven moment verhuizen naar een plek waar je wat minder vaak komt en uiteindelijk misschien zelfs in een doos belanden.

Mensen willen nou eenmaal een gedenkplek hebben, wij doen niet anders. Dat geldt dus ook voor kinderen, hoe klein ze ook zijn - het geeft ze de kans te relativeren.

Heel veel succes en wijsheid gewenst!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Mooi antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
god vind het hondje lief en heeft het tot zich genomen... hmm....mijn dochter zou vragen of god haar ook lief vind.... (in de hoop dat god niet te hebberig is en dingen af gaat pakken die zij en anderen ook lief vinden)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan natuurlijk ook, maar sommige kinderen denken zoals ik beschrijf. Hele lastige situaties zijn dit...
als allereerste heel veel sterkte!
vertel de waarheid dat het hondje ziek was of oud was of iets dergelijks. en dat het hondje nu dood is maar dat jullie volgend jaar voor een nieuw hondje gaan kijken en dat hij een goed leven heeft gehad enzovoort gewoon een beetje bedenken. veel succes ermee !