kun je ziektes oplopen bij het geven van afgekolfde moedermelk?

moedermelk is een bloedproduct. bij verzorgen andermans wondjes gebruik je handschoentjes. bij het geven van moedermelk aan andermans baby's doen we dat niet. is er geen gevaar bij morsen of teruggeven van voeding?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (2)

Er is niets zo veilig als moedermelk, je geeft dit immers aan een pasgeboren baby, die nog weinig weerstand heeft.
Moedermelk bevat antistoffen, witte bloedlichaampjes en lactoferrine dit is een eiwit met antibacteriele werking.
Dit alles zorgt voor bescherming tegen bacterien en virussen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee als gever van melk kan je niet ziek worden van een druppel moedermelk of iets dergelijks.
De meeste infecties worden door virussen veroorzaakt en de meeste virusinfecties zijn het meest besmettelijk ook door borstvoeding. Blijf je echter zelfs na dat de infectie is doorgegeven aan het kind borstvoeding geven, dan krijgt het kind ook de antistoffen mee die inmiddels zijn aangemaakt bij de vrouw die de borstvoeding geeft.
HIV-infectie is natuurlijk een heel ander verhaal.
In dit geval is borstvoeding geven een hoog risico nemen dat het kind het ook zou krijgen.

Toegevoegd na 7 minuten:
In Engeland zijn 17 moedermelkbanken die zijn aangesloten bij ziekenhuizen.
Moeders die de borst geven worden opgeroepen om de melk die ze over hebben aan die banken te doneren. De gedoneerde melk wordt overigens eerst getest op ziektes voor het aan zieke of te vroeg geboren baby’s wordt gegeven. Dit om te voorkomen dat de baby ongewild een infectie oploopt.