Is het belangrijk om aan een pleegkind met hechtingsproblemen te melden dat je van hem houdt?

Ik heb sinds 9 maanden een Marokaanse pleegzoon van 12 jaar. Het gaat goed en de laatste maanden is hij erg op mij gefocust. Hij kruipt soms bijna bij mij op schoot en zoekt in onbekende situaties altijd mijn gezelschap op. Hij vindt het verschrikkelijk (zegt hij ) als ik zeg dat hij lief is. Liever moet ik zeggen dat hij goed is. Hoe belangrijk is het om hem toch duidelijk te maken dat ik van hem houdt (net als mijn eigen kinderen)?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

Nee, dat hoef je niet te zeggen, dat kan hem angstig maken, op deze leeftijd begrijpt hij dat hij waarschijnlijk niet voor altijd bij jullie zal zijn. Maar je zal het wel laten merken. Dat doe je door er voor hem te zijn, voor hem te zorgen, met hem te praten, lachen en huilen. Hem net zoveel aandacht te geven als je bij je andere kinderen doet. Ieder kind is op zoek naar geborgenheid, naar veiligheid, als je dat geeft en regelmatig zegt dat je hem goed of stoer vindt, dan doe je het prima. Je hoeft niet aan jezelf te twijfelen, hij accepteert je, doe je dat wel, vraag dan hulp aan een deskundige.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Of hij nou 3, 8 of 12 jaar is, op welke leeftijd dan ook is het goed een kind bevestiging te geven door in woorden [als hij iets doet : "wat knap/goed van je dat je geholpen hebt" of "dat heb je heel goed gedaan, joh!"] te vertellen hoe goed hij is. Dit om een [onzeker] kind wat meer zelfvertrouwen te geven. Dat komt een kind/puber ten goede en het werkt zeker, zelfs tot in later jaren door.

Daarbij is het [nog] belangrijk[er], pleegzoon of niet, dat een kind hoort dat de ouder[s] in zijn leven van hem houden!
Eigenlijk is dit het belangrijkste, maar het zelfvertrouwen dat je laat groeien door hem te prijzen in zijn gedrag/acties kan alleen maar werken als je daarbij ook regelmatig vertelt dat je van hem houdt.

Het antwoord is :
ja, in het algemeen is het belangrijk dat je een kind vertelt dat je van hem houdt, laat staan een pleegkind met hechtingsproblemen, dat worstelt met zijn plek in het gezin.....

Sterkte en succes!!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
In het algemeen wel. In dit speciale geval, waar hij al aangeeft moeite te hebben met "lief", zou ik wat terughoudender zijn. Vertel hem idd dat hij goed is, prijs hem als hij iets goed doet. En je kunt hem vragen wat hij er moeilijk aan vindt wanneer je zegt dat je hem lief vindt. Laat hem daar zelf over praten. Misschien betekent dat iets beladens voor hem.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het is belangrijk dat je hem vertelt dat je blij bent dat hij er is. Dit zegt iets over jouw gevoelens voor hem. Ik denk dat hij dit graag wil horen. Verder is het fijn voor hem als je hem complimentjes geeft als hij iets goed doet. Dit stimuleert zijn gevoel van zelfvertrouwen. Verder is het heel positief dat hij zelf duidelijk maakt dat hij moeite heeft met de term "lief". Hij is kennelijk zeker genoeg van jullie goede relatie dat hij dit met je durft te bespreken. Ga zo door.