Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

mijn zoon blijft niet meer liggen bij het verschonen. wie heeft een goeie tip?

zodra ik mijn zoon wil verschonen gaat hij draaien, weg kruipen, hij blijft echt geen sec meer stil liggen.

afleiden met speelgoed, en andere dingen helpt niet meer, mijn stem een beetje verheffen werkt ook niet. hihi.
wie heeft een goeie tip? hij is 7 maanden oud

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Voordat je hem gaat verschonen even op schoot nemen en een kalmerend verhaaltje beginnen te vertellen. Als je zijn aandacht hebt, leg je hem neer en vertel het verhaaltje verder (mag ook liedje zijn natuurlijk). Probeer zijn aandacht vast te houden en verschoon hem dan.

De aandacht moet bij het kind zijn en niet het verschonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Zoek iets waar hij helemaal ondersteboven van is: Een speeltje met muziek of geluid, Een boekje dat bijzonder is of wat dan ook dat hem boeit.
Geef hem dat in de handen terwijl je hem aan het verschonen bent.
Succes ermee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja ook mijn kleinkinderen en kinderen bleven liggen met een klein speelgoedje, 1 kleinzoon blijft liggen als hij een stuk krant kapot mag scheuren.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn zoon hielp hem een zaklantaarn in zijn hand geven, kon hij overal op schijnen en ik verschonen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
bij mijn nichtje hebben ze het uiteindelijk zo opgelost;
Deken op de vloer leggen kind erop vleien dan met de knieen het kind in bedwang houden en verschonen. Dit heeft een week ofzo geduurd, daarna had het meiske door dat er toch geen ontkomen aan was en gaf ze het verzet op.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mijn tweede dochter draaide zich ook op haar buik bij verschonen. Ik heb mezelf toen gewoon aangeleerd om de luier omgekeerd aan te doen. Went erg gauw. Ik vond het wel leuk!
(Lees meer...)
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
dat zal ik ook eens proberen
Mijn schoondochter had een speeltje aan een soort veer hangen aan het plafond boven de aankleed tafel.
Misschien een idee.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gezonde jongen is dat...

Vang zijn aandacht, maak een spel van dat verschonen... Ga desnoods zingen alleen als je de luier vervangt... Maar doe iets anders, totaal onverwachts, en blijf dat doen... Geheid dat hij blijft liggen...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar, onze zoon is zo een keer van de commode afgevallen, en nog een keer kon ik nog net zijn voetje pakken.
Wat bij ons hielp was een muziekje draaien zodat hij rustig werd, en dan was het zo klaar.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is een lastig probleem. Toch zal je zoon moeten leren om zich te laten verschonen. Hij ziet dit wegkruipen nu als spelletje en als je daaraan gaat meewerken, wordt het verschonen steeds lastiger. Als hij merkt dat hij zijn zin krijgt als hij wegkruipt, zal hij dit straks niet alleen meer bij het verschonen doen, maar ook gaan tegenwerken bij het aankleden, eten etc. en wordt jij kandidaat voor een programma als"Supernanny".
Daarbij komt nog: als hij geplast heeft, is het nog wel te doen om hem op een andere manier te verschonen, maar als hij gepoept heeft, moet hij toch op een werkbare manier schoongemaakt kunnen worden.
Hoe lastig het ook is, je zult je zoon duidelijk moeten maken dat hij even stil moet liggen. Dit zal een tijdje strijd geven, maar dat hoort nu eenmaal bij opvoeden. Als het verschonen gebeurd is, zeg je "klaar" en maak je een complimentje en gaat daarna met hem spelen.
Hij zal dit aanvankelijk niet snappen, maar als je het volhoudt, leert hij de routine herkennen. Hij weet dat hij even stil moet liggen om een schone luier te krijgen, maar dat hij daarna positieve aandacht krijgt en zijn gang weer kan gaan.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staande is misschien een oplossing, of zittend.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
rebecca
14 jaar geleden
hij kan nog niet staan en zitten. hij begint net een beetje te kruipen. nou ja meer schuiven hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rebecca,
toen ik het bericht net verstuurd had schoot me dit in de gedachte.
Nou blijft alleen de hout greep over. !!
rebecca
14 jaar geleden
hihi
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beste Liesbeth,
De houdgreep... Ik heb hem toevallig zojuist beschreven in mijn antwoord. Bij onze kleine worstelaar is dat de enige overgebleven optie. Maar het werkt wel!
Leg je kind met zijn hoofdje naar links op de commode. Wij doen het fixeren met onze linker onderarm. Leg deze schuin over zijn borstkas. Elleboog bij zijn sleutelbeen en je pols op zijn heup. Beetje alsof je hem wurgt... met de nadruk op alsof! Wel lichte druk zetten zodat hij blijft liggen.
Je hebt nu een hand bij zijn heup en kan daarmee het klittebandje op zijn buik vastmaken. De andere hand is geheel vrij, en kan zonder problemen gebruikt worden.
Zorg dat alle spullen binnen handbereik staan. Bijvoorbeeld op een
plank onder of boven de commode.

Zodra ze gaan lopen (als je zoals wij een vlotte hebt al met 11 maanden) dan kan je hem staande gaan verschonen. Erg makkelijk als er tijdens een uitstapje geen schone zachte plek voorhanden is!

Sterkte, en wees innovatief. Kinderen komen helaas niet met een handleiding. Mijn ervaring is dat ze met een jaar of vier hun eigen billen gaan afvegen... Maar dat probleem zullen we hier niet gaan behandelen!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding