Mag iemand zijn dochter straffen zonder uitleg?

Oke, het is bijna kerst, dus ik zal mijn vraag die ik al lang van deze site had weggehaald opnieuw stellen, want ben toch wel benieuwd hoe de mensen hierover denken, er komen namelijk ook altijd weer mensen bij goeievraag. Toen ik 11 was besloot mijn vader me op kerstavond eens even hard te gaan straffen zonder dat ik wist waarvoor. De vraag die ik hier stelde was of mijn vader dit mocht doen zonder mij te vertellen waar hij dat voor deed. Hij heeft mij die avond weer zitten bangmaken, opfokken, vernederen en zielig zitten janken dat hij maar twee onderbroeken had omdat wij kinderen zoveel geld kosten, ik vermeldde hierbij dat hij voor meijers per maand rook en dronk. Hierop noemde iemand mijn vader een Spartaanse held die zelfs het hebben van veel onderbroeken opofferd in zijn liefde voor zijn kinderen, diegene was doodserieus, verder kreeg ik allemaal antwoorden dat vaders hun dochters best wel hard mogen straffen zonder enige vorm van uitleg waar je het aan verdiend hebt omdat kinderen dat zelf moeten weten. Om dit te kunnen doen hield hij mij thuis terwijl de rest van het gezin naar mijn familie ging. Eigenlijk vermoed ik dat hij gewoon een excuus zocht om zelf niet mee te hoeven.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (18)

Dat mag. De vraag is, is het pedagogisch verantwoord?? Nee dat is het niet. Communicatie blijft toch een moeilijk punt bij mensen. Hij heeft gekozen voor kinderen en moet daar zijn verantwoordelijkheid voor nemen en niet doen alsof hij het slachtoffer is van het feit, dat hij kinderen heeft.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag hij straffen zonder uitleg! Daar is in de wet niets voor geregeld!
Het zegt alleen wel iets over hem! Want het is natuurlijk een waardeloze vader als hij zomaar straffen gaat uitdelen zonder uit te leggen wat hij nu precies wilt bereiken. Want een straf geef je omdat iemand iets fout heeft gedaan en je ervoor wilt zorgen dat je zo een fout niet meer maakt. En dat gaat in dit geval niet. Want je weet niet wat je fout hebt gedaan.

Het is gewoon een zwakte van deze man en hij probeert zijn eigen zwakte te verbergen door zichzelf superieur te gedragen. Jammer, maar triest.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je vraagt letterlijk of straffen mag zonder uitleg: Ja dat mag al is het niet slim want als ouders wil je graag dat je kinderen er iets van opsteken anders kun je ze de volgende dag weer voor hetzelfde straffen. En dat is niet leuk want de meeste ouders houden toch te veel van hun kinderen om het leuk te vinden om ze veel te straffen.

ECHTER ook ouders zijn mensen, en hiermee praat ik het verhaal hierboven niet goed maar soms kunnen kinderen behoorlijk egoistisch en vervelend doen en als ouders hun dag niet hebben, zelf ruzie hebben, al uren niks van het gezeur van hun kinderen gezegd hebben, kunnen ze helaas ook wel eens om een kleinigheid ontploffen.

Het is logisch dat je dat dan niet zo goed uitleggen waarom je om vrijwel niets ontploft en nogmaals, dat praat het niet goed maar is wel een menselijk trekje.
amigo
13 jaar geleden
Puur geestelijke mishandeling is dat, gestraft worden
zonder reden. Daar houdt een kind een complex aan over.
Uw vader is een slechte vader gebleken in deze.
Ouders behoren liefde te geven aan al hun kinderen en ze in wijsheid op te voeden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Tja,het is natuurlijk niet illegaal wat hij deed en hij kan daar dus niet wettelijk voor worden vervolgd of aangeklaagd.

Het is echter wél een vorm van psychologische kindermishandeling,want wanneer iemand niet weet waaróm hij/zij gestraft wordt,speelt die vraag voortdurend door iemand's hoofd en kan dus nog lang parten spelen.

Goed te keuren valt zo'n handelwijze zoals jouw vader heeft gedaan absoluut niet en past zéér zeker niet in deze moderne tijd,waarin iedereen als volwaardig mens wordt beschouywd,hoe oud of jong je ook bent en of je nu man,vrouw of kind bent.

Deze handelwijze is gewoon erop gericht om iemand bewust te willen vernederen en zich a.,h.w. als een "huisdictatortje" te gedragen.

Misschien kun je in de toekomst,wanneer zich daar een geschikte gelegenheid voordoet,alsnog met je vader over praten en om uitleg vragen,of anders met iemand praten die jij vertrouwt en om jou geeft.

Praat er iig over met een vertrouwenspersoon en blijf er nier langer alléén mee rond lopen,want dat je er (nog steeds) mee zit,is toch wel duidelijk.
En dat is niet goed voor jezelf en voor het gevoel van eigenwaarde voor jezelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het mag, maar dat is wel een antwoord op je vraag, maar niet op je probleem denk ik.
Want wat nu? Misschien is het handiger om te bedenken dat je pa het ook allemaal niet zo wist en het daardoor niet zo slim aanpakte. En om te accepteren dat dit gebeurd is, en dat het achter je ligt, zodat je zelf verder kunt.
Je schiet er niets mee op om hierop te blijven broeden. Als het je niet lukt om dit los te laten, zou ik je adviseren daar hulp bij te zoeken: dat het toen vervelend was, is geen reden om het nu nog steeds je leven te laten vergallen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurlijk mag dat niet, dit is mishandeling. Als je straft dan moet je dochter (ik heb er 4 ) toch tenminste weten waarvoor.
Je vader is een zielig figuur die uit zijn ouderlijke macht gezet zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij mag je straffen zonder antwoord, Maar als je er naar vraagt vind ik wel dat hij eerlijk & oprecht antwoord moet geven op jou vraag!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hij mag je straffen als dat nodig is, maar hij moet er wel een goede reden voor hebben, en heb jij recht om te weten waarvoor.
dat onderbroeken verhaal is natuurlijk bull shit, daar moeten ze hem voor straffen.
degene die hem een spartaanse held noem, zal z,n drinken broertje wel wezen, die helpen elkaar wel.
hij zocht misschien wel een excuus om niet naar de familie te hoeven omdat daar misschien niet, of genoeg werd geschonken.
zulke mensen zijn geen kinderen waard, en rijp voor een kliniek, afkicken op eigen kosten, en op sparteense wijze.
wat een zielig figuur, te maf voor woorden. sterkte.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet wel weten waarom je haar straft en moet zij zelf ook weten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik krijg het idee dat je vader niet echt tevreden is met het leven zoals dat is gelopen. Dikke pech zeg ik dan maar.
Ik denk dat het geen kwaad kan om na te gaan waarom hij zo doet. Onderbroeken is gewoon een onderwerp geworden want die kosten geen drol.

Maar gezien het feit dat je deze vraag stelt denk ik dat het geen slecht idee is om daar met iemand over te praten. Dat hij niet tevreden is met de dingen wil niet zeggen dat jij er een trauma aan over moet houden.

Rare man vanuit mijn visie
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Beste Medt,wat jij mee hebt moeten maken is tenenkrommend verschrikkelijk!!mijn eerste reactie is,hij had veel broeken kunnen kopen als hij niet gedronken had!Straffen zonder uitleg is altijd verwerpelijk, ik heb het op scholen ook meegemaakt en je vergeet het niet meer!Maar nu zit jij met een trauma,Ga hulp zoeken,je huisarts kan je misschien doorverwijzen,want dit vraagt om professionele hulp Daarbij, heb je mischien vrienden of familie waarmee je goed kunt praten?Ik hoop echt dat je iets hebt aan de antwoorden die hier gegeven worden,en dat je de kans ziet om hieroverheen te komen.ondanks alles Hele fijne feestdagen gewenst.
13 jaar geleden
Bij straffen hoort ook de uitleg waarom, en of dat nu ervoor of erna gebeurd maakt niets uit.
Er zijn momenten dat ik mijn zoontje een time out geef en hem dan eens laat nadenken waarom ik dat nu gedaan heb. Er zijn ook momenten dat ik het hem haarfijn uitleg voordat ik hem zijn straf geef.

Helemaal niks zeggen vind ik niet kunnen en zeer zeker niet pedagogisch verantwoord. Een kind moet wel weten wat er fout is gegaan.
En zeggen dat de kinderen zoveel geld kosten dat hij nog niet eens een onderbroek of zoiets stoms kan kopen is al helemaal not done. Pure psychische marteling.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het heeft veel weg van geestelijke mishandeling,en dat is verboden bij de wet,dus is het juiste antwoord...nee,hij mag dit niet doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ga naar de kinderbescherming, via huisarts of andere volwassene die je vertrouwt!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat een mafkees. Afschieten zeg ik dan!
Het mag wel, maar het is wel erg raar en stom.
Dit zegt natuurlijk wel veel over je vader.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat mag iemand, maar dat is wel heel onzinnig, want daardoor weet een dochter niet wat ze misdaan heeft en kan ze het in het vervolg ook niet voorkomen.
Als hij het vaker doet moet je de kindertelefoon eens bellen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Helaas mag dat nog steeds! De overheid mag zich (nog) niet met de opvoeding bemoeien. Ik denk ook niet dat ouders dat ooit toestaan. Men weet wel dat kinderen vaak zowel geestelijk als lichamelijk mishandeld worden door ouders die beter geen kinderen hadden kunnen hebben. Dit komt vooral doordat er veel ouders drugs/drank verslaafd zijn en niet eens in staat zijn met hun kind te communiseren laat staan ernaar te luisteren.
Gelukkig is er nu voor die kinderen een kindertelefoon,maar daar had jij natuurlijk weinig aan.
Ik kan me zo goed voorstellen hoe jij je gevoeld moet hebben, vooral omdat jij alleen maar onrecht voelde doordat hij je niet verklaarde waarom je straf kreeg.
Jij hebt er vervolgens allerlei theorieën op los gelaten, want voor jezelf wilde je natuurlijk weten wat de reden kon zijn. Dat er dan nog iemand zegt dat hij een Spartaanse held is, ja, dan zou ook mijn bloed gaan koken.
Je merkt nu zelf dat het je nog steeds dwars zit. Elke Kerst zal je er weer aan herinnerd worden, omdat je nog steeds geen antwoorden hebt. Ik weet niet of je jouw vader nog spreekt en hoe hij nu is. Als er met hem te praten valt zou ik toch eens een gesprek met hem aan gaan. De uitkomst kan veel helder maken. Zo niet, probeer het voor jezelf af te sluiten. Denk eraan dat jij geen schuld hebt als je dat zo voelt en probeer die negatieve gevoelens te ruilen voor positieve! Echt, het lucht zo op als je weet dat er maar een persoon belangrijk is en dat ben jij. Blijf niet in het verleden hangen, dat beweegt niet meer, maar de rest van je leven is volop in beweging en probeer er het allerbeste voor jezelf van te maken. Je vader heb je er niet mee, alleen jezelf en je geliefden.