Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Kan ik via de rechter de vader van mijn kind dwingen hem bv in de weekend op te halen?

Mijn zoon is nu 11 en heeft al zijn hele leven alleen bij mij gewoon. Sinds kort heb ik gezondheid klachten en moet van de arts meer rusten. Zoals te verwachten is mijn zoon aan het puberen. Soms kan ik het niet hebben en vraag mijn ex voor hulp. Dat krijg ik niet, zoals ook geen financiële steun. W

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
2.9K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Financiële steun kan je wel degelijk via,de rechter regelen, verwacht alleen niet dat dit binnen kortetijd geregeld is.
Zijn er geen vrienden/familieleden die jouw zoon af en toe willen opvangen? Opa/oma? Oom/tante? Goede vrienden? Mensen waar hij zich ook fijn bij voelt? Je kan hem echt niet afzetten bij een vader, hoe triest dan ook, die hier geen zin in heeft. Dat zal je kind geen goed doen.
In het uiterste geval kan je misschien aan een gastgezin denken? Die af en toe jouw zoon kunnen opvangen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (3)

Nee je kan via de rechter de vader niet dwingen zijn kind op te halen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Alimentatie (financiële steun) is via de rechter vast te stellen en ook (via LBIO) af ted wingen.

De rechter kan ook omgangsregeling vaststellen, maar die is in de praktijk moeilijk afdwingbaar.
(Lees meer...)
5 jaar geleden
Je kan bijv. via de huisarts aanvragen.
Alimentatie kan wel via de rechter.
Maar je zoon gedwongen bij iemand laten zijn die hem niet wil verzorgen... Nee dat kan natuurlijk niet.
Je wilt toch de beste zorg voor je zoon. Dan laat je hem niet achter bij iemand die hem niet wil.
Misschien kan hij af en toe bij een vriendje logeren?
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding