Hoe krijg je een autistisch kind in nieuwe kleren? Mijn zoontje heeft grote moeite met nieuwe kleren kopen, of dat nou ondergoed, broeken enz is.

De stofjes moeten precies goed voelen, de sluitingen moeten goed zijn, hij kan geen keuzes maken. Maar raakt wel in paniek als blijkt dat er niet meer voldoende 'goede' (lees passend voor hem) kleding in zijn kast is.
Herhaalde pogingen om hem aan broeken of ondergoed te helpen mislukken.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
6.7K

Het beste antwoord

De tip van Loenie vind ik geweldig.

Isyor, misschien is het leuk om samen met hem voor de pc de kleding uit te zoeken. Ik weet niet hoe oud hij is, maar als hij op zicht al kan zeggen dat iets hem niet aanstaat dan hoef je dat alvast niet te bestellen. En inderdaad, dat wat wel goed is gelijk in meervoud laten komen (eventueel in verschillende kleuren).

Het blijft een feit dat de kledingwinkel voor een autistisch kind een ramp is, zeker als het een jongen is (want ook 'normale' jongens vinden het al niet alles). Ik heb ook nog twee dochters die graag winkelen en in het verleden nam ik mijn zoon (nu 12, asperger) wel eens mee, zodat hij ook wat nieuwe kleding kon uitzoeken. Na twee dingen passen ging hij dan ergens in een hoekje zitten mokken. De meiden hadden een heel nieuwe gardarobe, met mijn zoon moest ik nog eens (of meerdere keren) apart om te zorgen dat hij vooruit kon.

Gelukkig gaat dit in de loop der jaren beter. Mijn zoon heeft afgelopen zomer voor het eerst een moderne spijkerbroek gekocht. Zo eentje met zakken, kreukels, franjes, toestanden eraan. Het was voor mijn bruiloft en daarvoor wilde hij een uitzondering maken. Hij heeft hem heel de winter al aan. Blijkbaar is het ook een kwestie van wennen, maar daar moeten ze dan wel aan toe zijn.

Maar ik weet hoe moeilijk het is. Ik wens je veel succes, kracht en wijsheid.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Ik ben zelf ook autistisch, ik heb asperger.
Ik kan alleen waar wat tips geven, wat mijn ervaring met kleding is.

Het best alleen natuurlijke stoffen, maar geen wol.
Het liefst katoen, maar is de laatste tijd helaas heel zeldzaam te vinden.
Of satijn, is nog zachter, of zijde.
Geen pikkende etiketten.
Meschien een broek met elastiek, in plaats van knopen.
En gewoon een simpel katoennen t-shirt zonder knoopjes.
Zo min mogelijk tekeningen of teksten, gewoon neutraal een kleur.
Probeer alle knopen te omzijlen.
De enige jassen die ik draag, zijn lederen of suede jassen.
Alles zo natuurlijk mogelijk houden.
Geen kunststoffen.
Dat is tenminste bij mij van toepassing.
Veel succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij moet je deze vraag bij de hulpverlening neerleggen. Ik, zonder een autistisch zoon zou zeggen, hij heeft wat dat betreft niets te willen, maar zo werkt het vaak niet. Elk kind heeft een andere aanpak nodig en zeker een speciaal kind. Maar toch een advies van mijn kant: blijf wel de baas, hij zal moeten leren accepteren dat er dingen anders gaan als hij wil, ga niet teveel in discussie maar stel hem voor voldongen feiten. Maar nogmaals, vraag bij de hulpverlening, die je hopelijk hebt, hoe er mee om te gaan. Zij hebben ongetwijfeld handvatten voor je.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Misschien is het handig om kleding online te bestellen. Dan kan hij dat op zijn gemak thuis passen. Mocht het niet zitten, kun je het altijd weer terugsturen.

Ik weet hoe lastig het is, mijn dochter is niet autistisch maar had dat ook hoor toen ze klein was. Een ramp als we kleding gingen kopen. Altijd alle etiketten eruit knippen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is opnieuw kopen een optie? Als je nog weet waar je zijn vorige broek gekocht hebt, zie eens of die winkel dat model (of dat merk, die kleur) nog steeds verkoopt. Vooral ondergoed zou te doen moeten zijn, al helemaal als je klant bent bij HEMA en zo. Hij zal ongetwijfeld tevreden zijn met een kledingstuk dat hij als ‘het zijne’ herkent. Ook al is het nieuw.
En koop er dan meteen een stuk of wat (in oplopende maten).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je was me net voor :)
Kijk goed naar wat hij nu graag aanheeft en ga dan alleen op stap om hetzelfde te kopen alleen groter.
Heb je bv een spijkerbroek gevonden die hij aan wil, terug naar de winkel en gelijk twee in grotere maat bijhalen, (als je dat financieel kan natuurlijk)
Maar zeker bij ondergoed is dit goed te doen, koop gelijk voor de komende 2 jaar onderbroeken en sokken in meerder maaten.
Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit is inderdaad een lastig probleem. Door zijn autisme is je zoon waarschijnlijk vrij dwangmatig en heeft een hekel aan nieuwe en onbekende dingen. Daarnaast is hij waarschijnlijk ook nog hoogsensitief en heeft dientengevolge aan alles een hekel dat niet lekker zit (Labetjes, verkeerde stoffen, naden etc.)
Ondergoed is denk ik wel op te lossen door steeds hetzelfde ondergoed te kopen (zelfde model en zelfde winkel), maar indien nodig in een andere maat.
De bovenkleding is een groter probleem. Je weet van wat voor kleding je zoon houdt. Sluit hierbij zoveel mogelijk aan.
Voor je de nieuwe kleding in de kast legt, kun je het het beste een paar keer wassen zodat het vertrouwd ruikt en de ergste stugheid er vanaf is. Koop niet teveel nieuwe dingen tegelijk en geef hem de tijd om geleidelijk aan de nieuwe kleding te wennen. Als het nieuwe stuk textiel een tijdje in zijn kast ligt, maak je de afspraak dat hij het een keer aantrekt. Als het een paar keer gedragen is, is het probleem over. Het is dan vertrouwd

Vestig ook niet teveel aandacht op zijn nieuwe kleding. Een autistisch kind heeft het idee dat hij met andere kleren ook iemand anders is. Hij houdt gewoon niet van veranderingen. De nieuwe kleren zijn dan al moeilijk genoeg. Als iedereen dan ook nog gaat doen alsof hij er 'anders' uitziet, wordt het voor hem niet makkelijker.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tegen de keuzestress kun je de kleren de avond van tevoren klaarleggen op een vaste plaats en in de goede volgorde. Dat heb ik ook jarenlang gedaan. Het is helemaal niet erg dat hij zelf niet 'mag' kiezen, waarschijnlijk wil hij zelf ook helemaal niet kiezen, zo lang jij maar zorgt dat de kleren die klaarliggen aan de basis-eisen voldoen.

Mijn autistische zoon is gelukkig niet zo heel kieskeurig, maar het moet wel een hoody zijn van zachte stof en schoenen met veters komen er bij ons ook niet in. Zijn kledingkeuze hangt inmiddels af van de volgorde op de stapel. Mijn rol is om af en toe de stapel om te draaien...