Mijn zoontje van 4 is nog niet zindelijk.Op de basisschool mag hij niet met luier om. Iemand nog tips

Hij laat alles gewoon lopen stickersysteem werkt niet.
Als je hem op de wc zet doet hij wel een klein plasje.
Wie weet raad.

Toegevoegd na 37 minuten:
Hij vind het niet vies als hij zonder luier in zijn broek poept of plast

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.2K

Het beste antwoord

Dit is een vervelend probleem. Op de basisschool staat en leerkracht meestal alleen voor de groep. Het verschonen van een kind kost (te)veel tijd. Om die reden is het wenselijk dat kinderen zindelijk zijn en zelfredzaam zijn op het toilet.
Dat het kind geen luier meer om mag, bevreemdt mij. Er kan namelijk ook een medische oorzaak zijn waarom het kind nog niet zindelijk is. In mijn werk heb ik het meerdere malen meegemaakt dat een kind nog niet zindelijk was en al wel naar de basisschool ging. Het kreeg dat een luier of oefenbroekje aan en als er verschoond moest worden, werd de ouder/ verzorger gebeld.

Het kan zijn dat jouw kind voelt dat jij wanhopig bezig bent om hem zindelijk te maken. Hij voelt de druk die op hem uitgeoefend wordt en protesteert hiertegen door in zijn broek te plassen.
De kunst is nu om je irritaties niet te laten blijken, als het mis gaat. De bedoeling is dat je zoon de verantwoordelijkheid krijgt over het zindelijkheidsproces.

Je vertelt aan je zoon dat hij nu naar de basisschool gaat en dat hij nu groot is en op de wc moet plassen en poepen. Je zegt ook dat je snapt dat dat nog niet gelijk goed gaat, maar dat dat niets geeft. Je vertelt hem dat als het mis gaat en hij in zijn broek plas dat verder zelf moet regelen. Je legt een stapel schone kleren neer die hij bij een ongelukje kan aantrekken. Zijn vuile kleren moet hij in de wasmand gooien.
Als alles goed gaat, gaat je zoon balen als hij in zijn broek plast, want hij moet dan een heleboel werk verzetten in plaats van spelen. Aandacht omdat hij in zijn broek plast, krijgt hij niet, dus het levert hem verder weinig op.
Ook naar school geef je hem een aantal verschoningen mee en vertelt de juf je plan van aanpak.

Maar het kan zijn dat je na een aantal weken nog geen resultaat ziet. Als dit het geval is, adviseer ik je om de huisarts raadplegen. Het kan zijn dat je zoon geen aandrang voelt en dus niet op een plassignaal kan reageren.

Verder moet je bedenken dat je met een jong kind te maken heeft die ook complimentjes nodig heeft, zodat zijn zelfvertrouwen kan groeien. Behalve bij het zindelijk worden (hier geef je zo min mogelijk aandacht) maak je hem vaak een compliment bij dingen die hij goed doet. Laat hem maar voelen dat je het fijn vindt dat hij groot wordt en veel dingen al goed kan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Een ouderwetse katoenen luier om en een poosje gewoon omlaten als hij heeft geplast. Hopelijk gaat hij dat dan vies vinden en niet meer in de broek doen. Ikzelf heb de kans nog niet gehad om uit te proberen maar heb het al meerdere malen gehoord. En dat het echt schijnt te werken...

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
je moet hem thuis ook geen luier meer om doen. laat hem thuis maar gewoon een paar keer in de broek plassen (overdag) zo merkt hij het snelst dat dat niet prettig voelt.
door de luiers merken ze het namelijk niet zo.
en een paar keer echt een natte broek dan merken ze dat het vies aanvoelt.
gewoon blijven oefenen. regelmatig met hem even naar de wc
14 jaar geleden
Zie eerst de oorzaak te weten te komen. Dan kan je goed aan een oplossing werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ten 1e wat een onzin. Op de basisschool mag je wel een luier om. Anders is het discriminatie. En een kind mag je zijn onderwijs niet afnemen.

Nu het probleem.
Kan te maken hebben met luiheid of een daadwerkelijk medisch probleem zoals een zwakke blaas. Dus zou ik dat uit laten sluiten.
Anders een katoene hydrofile luier.
Mijn zoon hielp dat.
Heel veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"Ten 1e wat een onzin. Op de basisschool mag je wel een luier om. Anders is het discriminatie. En een kind mag je zijn onderwijs niet afnemen."
Behalve misschien als 't geen openbaar onderwijs is? Hmm.. Zijn alle basisscholen openbaar, vraag ik me nu af... Voor openbaar onderwijs heb je in elk geval volgens mij groot gelijk.
Een goede manier om het gedrag van je kind te veranderen, is hem te belonen op het moment dat hij iets doet wat jij heel prettig vindt. Als je kind voor het eerst alleen op het potje heeft geplast, of op eigen initiatief zijn speelgoed heeft opgeruimd, kun je hem met een beloning laten merken dat je dit heel erg waardeert.
Door hem een compliment te geven of hem te trakteren op een snoepje, weet je kind dat je trots op hem bent en zal hij zijn best doen dit gedrag vaker te vertonen. Hierbij is het belangrijk dat je niet te lang wacht met het geven van de beloning. De relatie tussen het gedrag en de beloning moet duidelijk voor hem zijn. Op die manier zal je kind het beste begrijpen dat hij door zijn gedrag een beloning heeft verdiend.

Er zijn verschillende manieren om je kind te belonen:
* Complimenten
* Tastbare beloning
* Beloningssysteem
* Verrassing
* Omkopen

Complimenten Door je kind een compliment te maken, laat je hem weten dat je trots op hem bent. Dit motiveert een kind vaak beter om het gedrag nog eens te vertonen, dan een tastbare beloning zoals een snoepje. Door een complimentje leert je kind welk gedrag je van hem waardeert. Je kunt je kind op verschillende manieren complimentjes maken: met woorden, knuffels, schouderklopjes of een trotse glimlach. Je kind voelt zich al beloond als jij genegenheid voor hem toont.
Hierbij is het goed om heel duidelijk het gedrag te prijzen, niet je kind zelf. Zeg liever niet: "Wat ben je toch een knappe meid", maar zeg: "Wat knap dat je zelf op het potje hebt geplast" of "Ik vind het hartstikke goed van je dat je niet hebt gehuild bij de tandarts".

Tastbare beloning In plaats van een compliment kun je je kind ook een tastbare beloning geven. Dit is een heel goed middel wanneer je kind een grote stap voorwaarts in zijn ontwikkeling probeert te zetten, bijvoorbeeld wanneer hij zijn best doet om niet meer in bed te plassen/broek. Het is niet verstandig om je kind op deze manier te belonen voor alledaagse dingen, zoals het leegeten van zijn bord. Een tastbare beloning kan van alles zijn. Je kunt je kind belonen met een leuk uitje, bijvoorbeeld naar de dierentuin of het zwembad. Maar je kunt er ook voor kiezen om hem te belonen met een snoepje of met een klein nieuw speelgoedje. Het is in ieder geval goed om de beloningen af te wisselen. Als je kind elke dag een snoepje krijgt, zal het effect verdwijnen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit had ik een neefje te logeren van 8 jr. die ook nog niet echt zindelijk was.
Hij had van alles bij zich, luiers, plastic broekjes, oud beddengoed enz.
Ik vond dat onzin en zei dat zijn tante gek was op wassen.
Resultaat hij was de hele week droog op één keertje na.
Misschien vroeg hij zo om aandacht want thuisgekomen kreeg hij weer al die hulpmiddelen en was gelijk weer dag en nacht nat.
Zijn moeder vond dat niet leuk en zo kwam de aandacht weer terug.
Probeer het eens, toeval of het werkt echt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat je zindelijkheid niet kan af kan dwingen. Sommige kinderen doen er net wat langer over. Vaak als kinderen veranderingen mee maken, zoals bijvoorbeeld het naar de basisschool gaan, ze weer onzindelijk worden. Bij ons op de basisschool (van mijn dochter) komt het regelmatig voor dat in de klas groep 1-2 een kindje erbij komt dat weer een tijdje in de broek plast. Mijn dochter heeft het zowat een half jaar gedaan.

Ik gaf mijn dochter schone onderbroeken mee en de juf deed een schone broek aan als het mis ging. Tja ik kan me voorstellen dat een juf geen tijd heeft om schone luiers om te doen, maar dat kan je tussen de middag toch zelf doen? Geen haan die ernaar kraait hoor. Ik zou er niet al te veel aandacht aan besteden. Ik zelf heb alles uit de kast gehaald om mijn dochter eerder zindelijk te maken, maar het had echt geen enkel nut. Alleen een hoop frustratie van alle kanten. Uiteindelijk (na beloningssystemen, straffen, etc) heb ik gewoon afgesproken dat als ze in de broek plaste, ze zelf schone kleren boven moest gaan aantrekken en de vieze in de was doen. Een luier deed ik niet om. Na een paar maanden was het voorbij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik begrijp dat dit ontzettend vervelend en frustrerend is. Helaas is zindelijkheid niet af te dwingen en is de één sneller als de ander. Forceer niks, complimenteer je kind als het op de w.c. plast en negeer broek plassen. Verschoon hem zonder verder aandacht aan hem te besteden als hij in zijn broek heeft geplast en maak er geen woorden aan vuil. Alleen aandacht schenken aan positief gedrag, dus wc plassen en poepen. Boos worden heeft geen enkele zin.
Je kunt met je kind afspreken dat hij bij een x aantal sticker een cadeautje mag uitzoeken wat hij graag zou willen hebben. Misschien worden die stickers dan interessanter.
Verder is elk kind anders en mag geen enkele basisschool een kind weigeren omdat het nog niet zindelijk is. Het wordt wel veracht en gevraagd omdat het geen doen is een hele klas koters te verschonen. Weigeren mogen ze écht niet.
Vertrouw je het niet en heb je zelf het gevoel dat het medisch is laat hem dan even nakijken.

Volg je moederhart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Beetjes vreemd, hebben ze het daar nog niet op het buro met je over gehad? Ik zou maandag gelijk bellen, want een 4 jarige moet, als er niets bijzonders aan de hand is, zindelijk kunnen worden. Zij hebben daar vast hulpmiddelen of testen voor. Sommige kinderen moet je ook ergens mee kunnen stimuleren. Bij de mijne hielp het dat ik zei dat hij dan niet naar school mocht. Het is even zoeken soms.

Ten 2e, hij mag rustig naar school met een luier om, alleen zijn ze niet verplicht hem te verschonen. Ook niet als er een medische oorzaak is. Juf mag namenlijk niet uit de klas en de andere kinderen alleen laten voor langere tijd.

Een neefje van mij had dit en mijn zus werd overal opgebeld om hem te komen verschonen.