Zoontje 4 wil ergens spelen waar ik hem niet alleen wil achterlaten, hoe lossen wij dit op?

Mijn zoontje is 4 jr en heeft sinds kort een nw jongentje in de klas. Dit is dikke mik. Ik ben het alleen totaal niet eens met de opvoedkunsten van de ouders.
Normaal ben ik helemaal niet zo zwart wit, en weet ik ook dat iedereen het anders doet. Maar mijn zoontje is 4, zit heel erg in de periode van het na doen. De ouders van het vriendje laten zich slaan, schoppen, steken met stokken in het gezicht(!) intimideren door een 4 jarige.. Gewoon onhandelbaar. Maar ouders geven ook totaal geen grenzen aan. Ik schrok er enorm van toen ik dit alles zag, meneertje is de baas in huis. Ook speelt het vriendje al dik een jr buiten, alleen, zonder toezicht. Ouders zijn ook niet bepaald hygienisch te noemen, en roken als ketters.

Ik dacht eerst, ga ik gewoon mee, want het zou voor mijn zoontje de eerste keer zijn dat hij uit spelen gaat. Maar nu ik alles in 1 perspectief zie.. wil ik daar liever ook niet zitten. En ga ik hem daar echt niet alleen achterlaten, nooit. Nou de eerst komende jaren niet!

Al onze opvoedkunsten worden dan verpest.
En zelfs mijn zoontje ziet dat wat het vriendje doet t.o. papa en mama niet netjes is. Dat hij zelfs soms met grote ogen staat te kijken.

Dat hij hier speeld zou ik geen probleem vinden, ik kan hem wel aan ;) Maar om nou elke keer te moeten zeggen, dat mijn zoontje niet kan... dat voelt als liegen, is het natuurlijk ook gewoon.

Maar hoe ga ik dit tactisch brengen, zowel als tegen die ouders als tegen mijn kind.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1. Wat een ouders zijn dat?! 2. Stel hoe dan ook de toekomst van je kind voorop. Het niet krijgen van een vriend op 4 jarige leeftijd (komt heus wel een andere voor), zal minder invloed op hem hebben dat wat hij daar allemaal kan zien, laat staan wat voor gedrag hij thuis gaat vertonen. 3. Hoe je dit moet brengen. Ik heb geen idee. Een moeder van een klasgenoot van mij (toen ik nog klein was) wilde dat haar kind OVERAL minimaal 1x moest gaan spelen, ongeacht of dit kind (ik dus) dit wilde of niet. Moeder + kind is toen tactisch door mij moeder de deur gewezen. Dit is echter heel iets anders. Lastig te zeggen wat je hier mee moet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik zou met mijn kind praten en uitleggen (proberen). Tegen die ouders zou ik zeggen dat je liever hebt dat ze bij jou komen spelen: 1 voor de rook en 2 dat jou kind nog niet alleen zonder toezicht op straat mag spelen.

Het beste antwoord

Als die ouders roken vind ik het heel normaal dat je je zoontje daar niet aan wil blootstellen. Je kan bijvoorbeeld zeggen: "Sorry, sigarettenrook is heel ongezond, daarom laat ik ons zoontje liever niet bij u thuis spelen. Ik hoop dat u dat begrijpt. Maar (naam vriendje) is altijd welkom bij ons thuis!".

Als je zoontje bij jou thuis speelt met het 'stoute' vriendje, kun je ervoor kiezen ze niet alleen te laten. Zo kun je het andere kind steeds corrigeren, als dat nodig is. Jouw zoontje zal dan ook zien dat jij het gedrag van het andere kindje niet goed keurt. Het kan dan best zo zijn dat jouw zoontje zijn vriendje zelf terecht gaat wijzen.

Bespreek de situatie ook eens met de leerkracht van je kindje. Deze kan er bijvoorbeeld voor zorgen dat je zoontje een werkje of spelletje moet doen met andere klasgenootjes. Zo komt je zoontje in contact met andere kinderen, die hij na een tijd misschien leuker gaat vinden dan het huidige vriendje. Zo lost de ongemakkelijke situatie zich vanzelf op.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Dit is ook eigenlijk wel een beetje liegen, maar misschien kun je zeggen dat je kind allergisch is voor sigarettenrook oid? Zeggen dat ie astmatisch is gaat misschien wat ver, maar misschien kun je er die manier onderuit komen. Steeds zeggen dat ie niet kan is ook alleen maar uitstel.

Lastige situatie. Ik kan me voorstellen dat je ermee in je maag zit. Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zeg dat je je zoontje niet in een rokerige omgeving wil laten spelen, dat je daarom liever hebt dat het vriendje bij jullie komt spelen, iedere roker weet dat roken slecht is voor kinderen, dus dat is niet beledigend
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Precies. Gewoon zeggen waar het op staat.
Je zou het kunnen proberen en dan ziet jou zoontje hoe het ergens anders ook kan gaan en in de hoop voor jou dat hij het dan niet leuk meer vind.Als je het tegen houd dat werkt alleen maar verkeerd.En anders laat je nog een ander kind meenemen om daar te spelen.
Succes verder.
Groetjes Riek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
- Sinds wanneer werkt tegenhouden van een 4-jarige verkeerd?
Ook wij hebben het wel aan de hand dat ouders van andere kinderen, laat ik het voorzichtig zeggen, er een andere opvoedmoraal op nahouden. Dit varieert van de voorbeelden die jij noemt over brutaliteit en hygiëne, maar ook taalgebruik e.d. Zolang hij nog maar 4 is zou je het nog enigzins kunnen sturen. Maar is dat in het belang van je eigen kind? Je kind wordt steeds groter en krijgt een sterkere wil. Op een gegeven moment zal hij het niet meer pikken dat je zijn vriendjes keurt en bepaalt waar hij wel of niet mag spelen.

Wat wij doen is het bespreken met ons eigen kind. Bij onze oudste van inmiddels 7 ging dat moeilijker toen ze kleuter was dan bij onze jongste van 5 die het beter oppikt. Leg uit dat de papa en mama van zijn vriendje andere regels hebben dan jullie thuis.

Je kunt, en moet, ze niet weghouden van situaties die jij onwenselijk vindt. Zo leren ze het nooit. Zorg dat ze goed weten wat jij goed vindt en wat je niet goed vindt. Dus geef ze je eigen normen en waarden mee en stuur ze daarmee op pad. Zij zien op die leeftijd al haarfijn de verschillen en leren daarvan. Tegen de tijd dat het pubers zijn worden ze namelijk helemaal geconfronteerd met verleidingen en hoe dingen gaan in andere gezinnen en dan kun je ze echt niet meer zo bijsturen als nu wel het geval is.

Wat heb je liever: dat ze nu spelenderwijs leren over verschillen en hiermee om leren gaan, of dat ze dit in de puberteit nog moeten doen?

Kortom: bereid ze goed voor en vertrouw erop dat wat jij ze hebt meegegeven uiteindelijk tussen de oren zit als referentiekader. Meer kun je niet doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben het in grote lijnen met je eens, maar in "Je kunt, en moet, ze niet weghouden van situaties die jij onwenselijk vindt" kan ik me niet helemaal vinden. Dat kan namelijk NU nog wel. Hij is pas 4. Voor de rest: +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daarom zeg ik ook: "Zolang hij nog maar 4 is zou je het nog enigzins kunnen sturen." En ik bedoel eigenlijk dat je het niet kunt maken, niet dat je het in de praktijk niet kunt doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Eerlijk duurt het langst.
Dus: de ouders vriendelijk vertellen dat je je niet kunt vinden in hun manier van 'opvoeden' en dat je ook geen voorstander bent van roken in het bijzijn van kinderen.

En je zoon precies hetzelfde vertellen, evt. in 'kindertaal'.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook dit heb ik bij mijn kinderen wel eens aan de hand gehad, moeilijk hoor.
wat ik gedaan heb is dat kindje bij mij thuis laten komen. mijn ervaring is dat dan meestal heel snel blijkt dat het helemaal niet zo'n leuk kindje is om mee te spelen en dat je kind er niet meer om vraagt.
Succes
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
tsja dat is inderdaad een beetje lastig
misschien is het een idee om inplaats van te liegen dat hij 'niet kan komen spelen' dat je 'je kind liever niet bij andere mensen achter laat'...om wat voor reden dan ook.
Dan lieg je niet echt helemaal (afhankelijk van de reden die je geeft)
Of bedenk een ' speciale dag' in de week zoals 'papier mache woensdag' (ik zeg maar wat :P)..met zo'n speciale dag laat je je kind dus een vriendje uitnodigen naar jou huis want bij jou thuis gaan ze iets speciaals doen, op deze manier is er een reden om het vriendje naar jouw huis te laten komen inpl. van jouw kind naar hun huis.

succes!