Zijn er onderzoeken verricht naar wat voor effect expliciete en schokkende beelden hebben op kinderen?

en kan iemand me ernaar doorverwijzen

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Antoni
11 jaar geleden
Misschien vind je het boek Amusing Ourselves to Death (vertaald als: Wij amuseren ons kapot) uit 1985, over de effecten van de media op de menselijke geest van Neil Postman, een Amerikaans communicatiewetenschapper, interessant. Gegevens van het boek: Amusing Ourselves to Death: Public Discourse in the Age of Show Business (1985) ISBN 0140094385 - over de geestdodende effecten van media, met name televisie. Overigens zijn de meningen (en de uitslagen van onderzoeken) over de invloed van schokkende beelden op kinderen altijd erg verdeeld (geweest). Postman werd door velen gezien als een pessimist. Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Neil_Postman

Het beste antwoord

Er was op 5 Februari een uitzending op één (VRT) in het programma Koppen over de invloed van de reclame en het internet op jonge kinderen mbt sex, porno en hun gedrag. De reportage legt het allemaal goed uit. Het is een Canadees onderzoek.
Ronduit schokkend.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet dat iedereen tegen sex of porno is maar het gaat erom dat kinderen van 8 a 9 jaar al onder invloed van de reclame en internet zich kleden en gedragen naar wat ze zien, meer nog dat ze daardoor al bepaalde gedragingen vertonen en totaal verkeerde verwachtingen hebben daardoor.

Andere antwoorden (1)

Ik weet dat er eens een experiment gedaan is geweest bij kinderen. Deze was wel gespecificeerd op agressieve beelden. Ze lieten de ene groep kinderen dus tv-beelden zien die agressief waren en de andere groep beelden die heel luchtig en lief waren. Daarna lieten ze beide groepen spelen met een babydoll (een pop). Het experiment toonde aan dat de groep met de agressieve beelden toch wel ook agressiever omgingen met de pop, en de pop sloegen of daar smijten. In tegenstelling tot de andere groep die er heel liefdevol mee omspring. Ze konden dit experiment wel niet veralgemenen. Helaas is de titel me ontglipt en vind ik het ook niet echt ergens terug. Als ik mij niet vergis is het iets met 'doll experiment' of 'babydoll'. Het is misschien wat specifieker en niet echt algemeen schokkende beelden, maar hopelijk ben je er toch iéts mee. :)