Kan ik meerdere voogden aanstellen voor het voogdijschap van mijn kind?

Ik wil graag mijn zus (verzorging) en broer (financieel) aanstellen als voogd. Daarnaast wil mijn partner zijn zus ook vragen. Is dit mogelijk? Ideaal is het niet maar we willen graag van beide kanten iemand aanstellen, maar mijn zus zou de zorg financieel niet aankunnen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (2)

Ja dat kan. Je kan dat in je testament vast laten leggen.
Het is belangrijk om dit wel met al die mensen te bespreken, want het staat ze vrij om deze taak niet op zich te nemen.
Dus als een van hen niet wil is heeft het geen zin om het in je testament op te laten nemen.
Denk er goed over na of dit een goede constructie is omdat verantwoordelijkheden elkaar kunnen overlappen. Dan moet iedereen het wel met elkaar eens zijn en goed met elkaar kunnen overleggen. Ik vraag me af of dit duidelijk is voor je kind. Je kind heeft in het geval dat het nodig is om op voogden terug te vallen een groot gemis te verwerken en behoefte aan rust en duidelijkheid. Meerdere personen die op verschillende vlakken beslissingen voor het kind neemt lijkt me verre van ideaal.
Denk in het belang van het kind!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voogdij is gezag over een minderjarig kind dat niet door de ouders wordt uitgeoefend, maar door iemand anders. De voogd neemt het recht en de plicht om voor een kind te zorgen over van de ouder(s).
Voogdij kan door 1 voogd of door 2 voogden samen worden uitgeoefend. De voogd moet 18 jaar of ouder zijn en mag niet onder curatele staan of aan een geestelijke stoornis lijden.
Ouders kunnen in hun testament of in een notariële akte 1 of 2 personen aanwijzen als voogd. Het is zelfs mogelijk al een voogd aan te wijzen nog voordat het kind geboren is. De persoon die bij testament is benoemd, is niet verplicht de voogdij te aanvaarden. Hij of zij kan de benoeming weigeren. In dat geval zoekt de rechter een ander geschikt persoon.
Mits de ouder alleenstaand is en er dus geen 2e ouder de ouderlijke macht draagt, kan het echter wel voorkomen dat de overlevende ouder deze ouderlijke macht op gaat eisen.
De rechter bepaalt dan of dit in het belang van het kind is.