Hoe werken gastouderbureau's?

Mijn dochter heeft vanaf begin volgend jaar een geweldige oppas gevonden voor haar dochtertje.
Ze komt 3 dagen oppassen. Ze wil alles regelen via een gastouderbureau maar heeft daar verder geen ervaring mee.
Hoe kun je dat het beste aanpakken.
We horen er niet allemaal zulke positieve verhalen over.
En heeft iemand goede ervaringen met een gastouderbureau in NoordBrabant.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Het gastouderbureau neemt werk uit handen maar daar moet relatief flink voor betaald worden.
Doorgaans moeten de door hen in bestand gehouden gastouders aan bepaalde eisen voldoen aangaande vaardigheid,kundigheid,VOG controle en salarisadministratie.
Helaas hebben gastouderbureaus soms regels die vooral henzelf ten goede komt.
Het belangrijkste is , dat je een goede oppasser of oppasadres vindt.
Is er "de klik"met je kind, het gezin, is de oppasser aantoonbaar betrouwbaar naast de VOG (verklaring ontrend gedrag) hoe zit het met de referenties en hoe betrouwbaar zijn die.
Ook "het Ervaringcertificaat" kan hierin een goed infobron zijn.
Voor de gastouder is het ook belangrijk of de kinderen uit een "goed nest" komen.
In dat opzicht kan een goed gastouderbureau veel betekenen en is dan zijn geld ook wel waard.
Toch zijn de eigen ogen , oren en fingerspitzengefuhl
onmisbaar, denk maar aan de problematiek rond
pedofielen, waartegen op dit moment domweg niet waterdicht beveiligd kan worden.

Toch is het zo dat verreweg de meeste mensen die zich als gastouder opgeven, een hart van goud hebben en uitstekend, zwaar onderschat werk leveren tegen vaak een onredelijk lage vergoeding.

Weest dus wat zowel gastouderbureau als gastouder of
oppaskind gezond kritisch, het zijn wel JE KINDEREN waar het over gaat en het kan bij slechte werkgevers wel je goede naam kosten.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Informeer even bij een Kinderdagopvang instelling.
Vaak hebben zij ook gastouder in dienst. Of kunnen ze je verder helpen.
Bedenk wel dat de regels zijn aangescherpt. Je moet tegenwoordig ook een EHBO diploma hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een gastouder moet vanaf volgend jaar (2010, uiterlijk september) aan bepaalde eisen voldoen. Als de oppas die je dochter heeft gevonden aan die eisen voldoet (zie http://www.minocw.nl/kinderopvang/635/Gastouderopvang.html) , zou je genoegen kunnen nemen met een online bureau. Deze bureau's zijn vaak een stuk goedkoper. (de overheid geeft een maximale vergoeding van 5 euro per uur)

Mocht de oppas niet aan de eisen voldoen, dan zou ik kijken welk bureau het meest van de opleiding voor de gastouder vergoed en welke voor jullie het goedkoopst is.

Wij hebben een gastouder waarvoor het gastouderbureau bemiddeld heeft. Jullie hebben haar zelf gevonden, dat scheelt ze een hoop werk waarvoor je wel betaald. Wij gaan in het nieuwe jaar 99 euro per maand betalen aan het gastouder bureau en 4,25 per uur aan de gastouder.

Succes ermee!