wat is het beste voor het kind

Als je als ouders van een kindje van twee uit elkaar bent, wat is dan het beste plan om na verloop van tijd een nieuwe partner te introduceren bij je kind? Wat is belangrijk om op te letten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Ik zou er opletten, dat de eerste keer dat je kind je nieuwe partner leert kennen, dit gebeurt op neutraal terrein...in een omgeving waar jij met je kind al vaker bent geweest en waar hij/zij vertrouwd is. Bijv. de kinderboerderij of de speeltuin. Zou je dit gelijk bij jezelf thuis doen, kan het voor je kind voelen als een "indringer" maar op het moment dat je elkaar al iets beter kent en je laat dan iemand bij je thuis komen, voelt het voor je kind meer als visite en kun je langzaam een band opbouwen. Probeer er op te letten, dat je je niet anders gedraagt als je nieuwe partner erbij is! Blijf gewoon jezelf!

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je voor je antwoord. Wat denk jij dat een acceptabele termijn is tussen de kennismaking en dat je nieuwe partner bij je blijft logeren? (mits het contact goed en prettig verloopt uiteraard)?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat verschilt natuurlijk per persoon, maar een week of 6 is wel netjes. Soms is het voor een kind lastig om te zien dat er iemand bij papa in bed ligt. Je zou er ook nog voor kunnen kiezen om bijv. (indien het kind al gewend is) s'avond nog even met z'n drieën op bed tv te kijken (of een boekje te lezen), zodat de slaapkamer voor je kind een ruimte is die al door je partner gebruikt is, zodat het minder vreemd is als de volgende morgen met je nieuwe partner daar wakker wordt. Desnoods kun je zeggen dat jullie nog even tv hebben gekeken en samen in slaap zijn gevallen, dat maakt het allemaal wat minder beladen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tnx!

Andere antwoorden (7)

simpel afspreken via bv de mcdonalds? niet over papa spreken en vooral met je kind blijven praten en dan je nieuwe partner uitnodigen voor een bezoekje zodat je kind je nieuwe partner langzaam leert kennen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Pas als er met een nieuwe partner een gevorderde relatie is, heel langzaam eens wat afspreken met kind erbij. Dierentuin, speeltuin. En dan kind alle aandacht geven. En partner houdt zich wat op de achtergrond.

Langzaam wennen. Langzaam opbouwen. Nou is 2 nog wel erg jong, maar toch. Altijd rekening houden met je kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ok dank je. En wat zou een acceptabele termijn zijn om na de kennismaking om je nieuwe partner bij je te laten logeren? (we zijn een ouderschapsplan aan het opstellen, vandaar)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, in ieder geval niet na een eerste date. Als het echt langer duurt dan even. Als jij en hij wel toekomst zien samen. Anders is het zo verwarrend voor je kleintje. Hoop voor je dat het gaat lukken!
Vertel je partner dat je kind *altijd* op de eerste plaats komt. En eigenlijk moet dat voor die partner ook gelden, als ware het zijn/haar eigen kind. Wellicht moet je dat iets politieker brengen, maar daar komt het wel op neer.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb dit meegemaakt bij mijn vader en moeder. Die zijn uitelkaar maar hebben toch allebei een nieuwe partner. Ik vond het niet zo erg om men moeders en vaders nieuwe partner te zien. Ik vond het juist wel leuk. Na die scheiding ben ik wel een stuk volwassener geworden anders had ik gehuild maar dat dee ik niet. Mijn broertje daarintegen wel. Maar mijn moeder en vader had alles uitgelegd. Wij gingen naar mijn opa en oma dus we hadden ook steun van hun en toen ontmoetten we onze stiefvader. Dit verliep goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als jij je goed voelt bij je nieuwe partner zal je kind dit meteeen aanvoelen en als veilig beschouwen.
Oudere kinderen kunnen er al eens een andere mening over hebben.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het aller belangrijkste is duidelijkheid voor het kind.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik heb het zelf meegemaakt als kind zijnde dat mijn ouders mij niet vertelden dat er een oom bij ons kwam wonen. Na 25 jaar ben ik er wel aan gewend geraakt, maar als kind vond ik het verschrikkelijk en zag ik deze persoon ook echt als indringer.

Het is natuurlijk niet helemaal hetzelfde verhaal... Het lijkt op die van jou, vandaar dat ik het erbij zeg..

Zelf zou ik het heel anders doen (ik zit nu in hetzelfde schuitje als jij vandaar, alleen zijn mijn kinderen wat ouder)

Ik zou zelf waarschijnlijk gewoon zeggen, kijk dit is mijn nieuwe vriendinnetje. En er wat leuks over zeggen. Dat hij/ze (daar kon ik geen wijs uit worden, of het een mannnelijke partner is of een vrouwelijke) bijv. lekker kan koken en graag met het kind wil spelen. Ik zou voorstellen iets leuks met elkaar te doen, zodat je went aan elkaar en het kind snapt dat je partner geen indringer was (zo zag ik het zelf nl als kind zijnde). En waar je dat doet, moet je natuurlijk helemaal zelf weten, dat kan zijn aan de keukentafel gezellig knutselen, of koekjes bakken, of een middagje naar de speeltuin. Maar het belangrijkste is je kind erin betrekken en hem of haar niet buitensluiten van jullie, zodat ze/hij de nieuwe partner niet gaat zien als een indringer, maar als iemand die nu bij papa's leven hoort en dus óók bij de hare/ zijne ( = je kind)...