Wat komt er allemaal bij kijken als je kind 18 jaar wordt?

Ik denk bijvoorbeeld aan een ziektekostenverzekering, maar er zijn vast nog wel meer dingen..
Waar moet ik als ouder rekening mee houden?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (4)

[quote = http://www.ouders.nl/m18-basisinformatie.htm]

18-plus - Basisinformatie meerderjarigheid

19 maart 2010

Ineens wordt je kind 18, dus wettelijk 'meerderjarig'. Wat betekent dat in de praktijk? Waar moet je rekening mee houden en welke actie moet je ondernemen?

Help, mijn kind wordt 18!

door Marieke Henselmans
en Henk Boeke

Ineens wordt je kind 18, dus wettelijk 'meerderjarig'. Wat betekent dat? Als ouders krijg je minder geld en minder te vertellen. Anderzijds krijgt je kind juist meer, zoals zorgtoeslag en stemrecht. Sommige dingen blijven echter hetzelfde, zoals de onderhoudsplicht voor uw kind (tot zijn of haar 21e verjaardag).

Hieronder leest u wat er allemaal verandert – of juist niet – en wat u het beste kunt doen.

Minder geld (voor u)
Als je kind 18 wordt, krijg je minder geld:

# Aan het eind van het kwartaal waarin uw kind 18 jaar is geworden, stopt de kinderbijslag. De Sociale Verzekeringsbank (SVB), die de betaling verzorgt, stelt u ruimschoots van tevoren op de hoogte.

# Het zogenaamde 'kindgebonden budget' (een aanvulling op de kinderbijslag voor ouders met de laagste inkomens) stopt als je kind 18 jaar wordt.

# Tot hun 18e verjaardag zijn kinderen gratis meeverzekerd in de ziektekostenverzekering van hun ouders. Daarna niet meer. Uw verzekeraar stuurt hierover bericht.

Met die ziektekostenverzekering kun je twee dingen doen. Ten eerste: je kind op je eigen polis laten staan en zelf de premie betalen. Of: de verzekering van je kind op zijn of haar eigen naam laten zetten en een aparte polis laten sturen. Hij of zij krijgt dan ook zelf de bijbehorende rekening.
#

Meer geld (voor uw kind)
Als ouders krijg je minder geld wanneer je kind 18 wordt, maar je kind juist meer:

# Met ingang van hun 18e verjaardag hebben jongeren recht op zorgtoeslag. Dat is: een tegemoetkoming in de kosten van de zorgverzekering. Aanvragen: via www.toeslagen.nl

[/quote]

etc: zie http://www.ouders.nl/m18-basisinformatie.htm
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat bij mij opkomt;
- zorgtoeslag
- studiefinanciering (als je kind nog studeert)
- uitvaart/grafverzekering (zit vaak nog bij de ouders in)
- eigen paspoort als het kind bijgeschreven staat bij de ouders
- goede zorgverzekering
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De verjaardagstaart. 18 kaarsjes. Een kado regelen. Een feest organiseren. Bier. Wijn. Geld geven om de rijbewijs te kunnen gaan halen. Enz.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze mogen al het geld van de bank halen dat op hun rekening staat dus ook de spaarrekening plunderen dus pas op ;-)