wat te doen met peuter (3 jaar) die overdag te veel prikkels krijgt?

onze dochter van 3 jaar slaapt s nachts tot half 4 en is dan wakker en gaat spelen. ook het in slaap vallen is een probleem. Komt tig x naar beneden. ze slaapt al sinds anderhalf jaar niet meer s middags. Nu zegt het consultatiebureau dat ze overdag te veel prikkels krijgt en deze moet verwerken. Heeft iemand tips wat te doen met dit probleem?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
3K

Het beste antwoord

Zulke kinderen hebben heel vaste regels nodig.
Rust Reinheid en Regelmaat is aan te raden.

- Zo veel mogelijk alles op vaste tijden doen
- Zo min mogelijk speelgoed in de kamer
- Niet te veel (liever helemaal geen) t.v.
- Niet met te veel kinderen tegelijk laten spelen (buiten school om)
- Op tijd eten en op tijd naar bed
- Voor het slapen geen snoep, drukte of herrie
- Eerst een warm bad met lavendelolie en dan een neutraal verhaaltje voorlezen

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (10)

Alles weghalen uit de woon- en slaapkamer wat niet noodzakelijk is. Dat scheelt een heleboel prikkels. Alles wat aanwezig is geeft in principe een prikkel, dus hoe minder hoe beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rust, Reinheid en Regelmaat.

Een gulden regel die al jaren geldt. Zorg zelf minder prikkels voor je kind. Laat je kind een rustig leven leiden en zelf alles ontdekken als het daar klaar voor is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Misschien de helft van het speelgoed even een kast zodat ze niet teveel spul tegelijk heeft,
de slaapkamer ook zo kaal mogenlijk zodat ze niet alles ziet als ze evenb wakker word, en dan meteen wil spelen,.

Verder vanaf halverwege de middag geen te drukke dingen meer doen, niet teveel tv, maar wat rustigige dingetjes doen .

dit advies gad cb mij toen mijn kind savonds nooit wilde slapen,
13 jaar geleden
Plan regelmatig een rustpauze in voor je peuter, even zitten met mams of paps en een boekje "lezen". Blijf zelf ook zo rustig mogelijk, onverwachte zaken zoveel mogelijk vermijden bespreken wat je gaat doen zodat er geen plotselinge veranderingen zijn. Ik bedoel hiermee iets van
als we klaar zijn met theeedrinken dan gaan we.....en vervolgens in de goede volgorde benoemen wat er gaat gebeuren. Hier ook niet van afwijken omdat dit stress oplevert dus nieuwe prikkels.

Hoop voor je dat er wat nuttige tips bijzitten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rust en regelmaat is al genoemd en neem de kleine overdag eens op schoot om een tijd een boek in te kijken en ga voor het slapengaan wat voorlezen. Een beker of fles met warme melk en honing doet ook wonderen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is vooral belangrijk dat ze ruim voor ze naar bed gaat tot rust komt. Dit doe je door een vast bedritueel.

Na het eten niet meer druk spelen
Lekker in een warm bad en daarna klaar maken voor bed
Een verhaaltje voorlezen.

trek genoeg tijd uit voor het ritueel en doe het elke avond hetzelfde. Op die manier weet je dochter wanneer het slaaptijd is en wanneer speeltijd.

Voor 's nachts is het belangrijk dat je standvastig bent en duidelijk. Als het nacht is dan moet je slapen.
Als ze wakker wordt, mag ze dus niet gaan spelen.
Zorg dat ze niet bij speelgoed kan, dat ze niet zelf het grote licht aan kan doen e.d.
Leg haar terug in bed en zeg duidelijk tegen haar dat ze moet slapen omdat het nacht is. Alle mensen slapen. Ga zelf weer naar bed.
Als ze er vervolgens weer uit komt, leg je haar weer in bed
en zeg kort dat ze moet slapen. Geen getut en geklets meer.
Als ze er nu nog weer uit komt dan leg je haar in bed zonder iets tegen haar te zeggen. Dat klinkt cru, en is ook best moeilijk maar ze wil aandacht en die krijgt ze dan niet. Ze snapt erg goed dat ze moet slapen want dat heb je al eerder uitgelegd.

Dit moet je consequent volhouden. Om je het wat makkelijker te maken, kun je er een beloningslijst aan koppelen. Als ze braaf in haar bedje is gebleven, krijgt ze in de ochtend een sticker op de lijst.

Ik heb de bovenstaande methodes veel gebruikt in mijn werk met gezinnen, het werkte elke keer zolang de ouders het consequent doorvoerden.

Veel succes
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De slaapkamer is om te slapen en niet om te spelen.
Vaak zie je hele leuke slaapkamertjes, maar het zijn soms ook teveel 'speel' kamers.
Beperk de spullen in de slaapkamer tot een bed een kast en 2 knuffels op bed en eventueel een boekje op het nachtkastje
Laat haar overdag ook niet op haar kamertje spelen, zodat ze leert dat het enige is wat ze op haar kamertje doet, slapen is.

Het zal best even een overgang zijn en het zal je een tijdje een hoop energie kosten, maar spelen om 4 uur 's nachts, dat is de bedoeling niet.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik zou naast de adviezen die al gegeven zijn toch ook proberen om haar na het middageten een uurtje op bed te leggen en dan hoeft ze niet te slapen maar zolang ze ligt zonder speelgoed of 1 rust ze toch en verwerkt ze de ochtend . dit werkte heel erg goed bij mijn zoontje
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
prikkels krijgen ze door van alles bv.
Te veel speelgoed het help deze kinderen niet meer dan drie speeltjes per dag te geven en dan ook geen dingen met geluidjes muziekjes enz.
geen televisie of radio op de achter grond.
geen drukke slaapkamer met veel kleuren.
Wat ook belangrijk is is regelmaat. dat wil niet zeggen dat altijd alles op het zelfde tijdstip moet maar dat je alles in dezelfde volgorde doet.
Wakker worden- eten-wassen-spelen-samenspelen-eten-bad-slapen dit is maar een voorbeeld dit kan ook bij de oma's opa's oppassen gedaan worden.
en ik heb ook een zoontje van drie en op dit moment zijn we in de overgang van wel middag slaapje geen en daardoor zijn de nachten soms ook kort. als ze eenmaal naar school gaan komt het slapen en al het andere van zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan zal het wel een intelligent meisje zijn. Zeer intelligente kinderen hebben minder slaap nodig. Die denken ook over veel dingen na en dat moeten ze eerst verwerken voordat ze in slaap kunnen vallen. Je kan dan het aantal prikkels verminderen, maar je kan haar ook afmatten zodat de lichamelijke vermoeidheid het van de geestelijke vermoeidheid wint.