Waarom is zweet van kinderen geurloos?

Beetje rare vraag misschien. Maar kleine kinderen hebben bijvoorbeeld geen deodorant nodig. Waar ligt dat aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.9K

Het beste antwoord

Zweet is reukloos
Ons zweet bestaat voor het grootste deel uit water. Dat verklaart waarom zweet op zich niet ruikt. Die doordringende geur komt er pas als bacteriën het afbreken. De geur is dus de afvalstof die de bacteriën achterlaten. Bacteriën houden zich graag schuil in ruimtes die wat afgesloten en vochtig zijn. Twee van die plaatsen zijn onze oksels en voeten als ze in een schoen zitten. Dat verklaart waarom mensen daar het meest geuren naar zweet.

Twee soorten zweet
Ons lichaam is bezaaid met een paar miljoen kleine zweetkliertjes die uitmonden net onder de huid. Het zijn deze kliertjes die betrokken zijn met de warmteregeling van ons lichaam. Vanaf de puberteit komt een nieuw soort zweetklier in ons lichaam. Die kliertjes monden uit in de haarwortels van de oksels en rond de geslachtsorganen. Het zweet dat daar vrijkomt heeft een andere samenstelling. De talgkliertjes voegen namelijk een klein beetje talg toe aan dat zweet. En als de bacteriën dat zweet afbreken zal het een sterkere geur nalaten. Precies omdat kindjes alleen het eerste type zweetkliertjes bezitten zal hun zweet minder ruiken. Dat verandert in de puberteit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat ligt aan de apocriene zweetklieren, en die ontwikkelen zich pas in de pubertijd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ze hebben nog niet dezelfde ontwikkelde zweetklieren als volwassenen
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De geurloosheid van kinderen draagt bij tot een grotere overlevingskans in de hele evolutie van de mens...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar haal je dat nu weer vandaan, gekkie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
LOL
Cryofiel
14 jaar geleden
Hihi!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zodat roofdieren ze niet kunnen ruiken en vinden.
Cryofiel
14 jaar geleden
Onzin. Ook zonder zweet zijn kinderen prima te ruiken - denk aan de speurhond die ze voor Milly wilden inzetten. Verder hebben roofdieren goede oren, en geen kind dat volkomen stil is. Jouw argument gaat alleen op voor kinderen die zonder te snurken of hoorbaar te ademen liggen te slapen, ver weg van volwassenen. Ik ken geen enkele samenleving, hoe primitief ook, waar dat ooit gebeurt.
Dat naarmate men ouder wordt we meer gaan 'stinken' komt omdat zweet ook een afvoermechanisme is van het lichaam die dus afvalstoffen afvoert. En naarmate men ouder wordt, men over het algemeen ongezonder is en meer afvalstoffen hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Kinderen zweten moeilijker omdat ze minder zweetklieren hebben. Ook ontwikkelen hun apocriene zweetklieren zich pas later.

Op normale dagen zweten mensen uit de apocriene zweetklieren. Deze zitten in de oksels en rond de tepels. De klieren produceren de bekende zweetlucht, die de natuur bedoeld heeft om een partner aan te trekken.
Met warm weer zet het lichaam ook de eccrine zweetklieren in, die over het gehele lichaam zitten. Die helpen mee met het afkoelen van het lichaam. Dit zweet ruikt op zich niet, maar kan door de luchtvochtigheid wel bijdragen aan de lichaamsgeur.

In totaal heeft een mens twee miljoen tot vijf miljoen zweetklieren. De meeste zitten in de handpalmen, voetzolen en het gelaat. In de oksel bevindt zich de hoogste concentratie zweetklieren.