Wat zijn standaard tijden om naar bed te gaan?

Op welke website kun je zien hoe laat kinderen op bed horen te liggen op hun leeftijd?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

Hoe bepaal je de bedtijd?
Het tijdstip waarop kinderen naar bed moeten, hangt af van de hoeveelheid slaap die ze nodig hebben en het tijdstip dat ze moeten opstaan. Dan kun je terugrekenen. Als een kind bijvoorbeeld om 7 uur moet opstaan, en 12 uur slaap nodig heeft, dan moet hij om 7 uur 's avonds naar bed. En als hij maar 11 uur slaap nodig heeft, dan kan hij om 8 uur naar bed.

Eerst moet je dus weten hoeveel slaap je kind nodig heeft. Daarvoor bestaan de volgende vuistregels:
kinderen van 4 en 5 jaar slapen gemiddeld zo'n 12 uur per dag;
kinderen van 6 t/m 9 slapen gemiddeld 11 uur per dag;
kinderen van 10 en 11 jaar willen minder graag naar bed, maar hebben toch voldoende slaap nodig: meestal 10 uur per dag;
kinderen van 12 jaar vinden zichzelf al groot en kijken ook veel tv 's avonds. Toch moeten ze wel minstens 9 uur per nacht in bed liggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
http://www.ouders.nl/mopv2009-sloot06.htm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Je kunt ook naar je kind kijken.

Is hij moe, heeft hij een drukke dag gehad?
Ik douche altijd met mijn zoontje van 11 maanden voordat hij gaat slapen, zo word hij lekker doezelig, slaap hij lekker in, en is hij schoon!
2 vliegen in 1 klap.

Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als jullie allebei daardoor goed kunnen slapen .
Dan moet je dat gewoon aanhouden.
Ieder mens is wat slapen betreft verschillend.
+1
Slapen is een individuele behoefte. Waar de een 8 uur slaap nodig heeft, heeft de ander aan 7 uur genoeg. Zo is het ook met kinderen.

Het ene kind valt om half acht om van de slaap, en een leeftijdsgenootje is om 8 uur nog klaar wakker.

Maar in het algemeen is het zo dat kinderen
-tussen de 4 en 6 jaar om 19.30 uur naar bed gaan.
-Tussen de 7 en 8 jaar is dat 8 uur,
-tussen 9 en 10 jaar half 9 en
-tussen 11 en 12 jaar 9 uur.
Dit zijn dat de doordeweekse bedtijden.
Jonge kinderen hebben meer slaap nodig dan oudere kinderen. Het gemiddelde ligt op 10 uur per nacht.

http://www.jmouders.nl/Themas/Opvoeding/Opvoed-ABC-4-tot-12-jaar/Slapen-en-bedtijd-4-tot-12-jaar.htm

http://www.gezonderafvallen.nl/page/621/bedtijd!.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dikke plus van mij voor dit antwoord
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel!
Het geven van bedtijden is m.i. onzin, aangezien kinderen ook niet allemaal op dezelfde tijd opstaan. Op mijn werkdagen moeten ze er bij mij om 6 uur uit, terwijl ze bij een ander tot half 8 in bed liggen. Dan zijn bedtijden dus niet met elkaar te vergelijken.
Het aantal slaapuren is een betere richtlijn (zie eerder antwoord), maar ik denk dat je vooral naar je kind moet kijken. En dan niet alleen naar of hij 's avonds moe is, maar ook naar hoe hij wakker wordt en of hij genoeg energie heeft om de dag goed door te komen. Of zij natuurlijk.