Wat doe ik met informatie over verwaarlozing van een kind??

Dit is de situatie, ik ken een gezin dat een minimaal inkomen heeft, het gezin bestaat uit ouders, 1 jochie van 4jaar (feb jarig) en 2 honden. Nu het het zo dat de 4jarige knul inmiddels op school zit, maar als moeders geen zin heeft om het kind weg te brengen laat ze hem maar thuis, nu is het natuurlijk zo dat hij niet leerplichtig is, maar dit is natuurlijk volkomen onverantwoordelijk gedrag. Ook krijgt de kleine jong niet fatsoenlijk te eten. Ipv dat mama een boterham maakt krijgt hij een pak koekjes als ontbijt, zodat mama weer terug naar bed kan gaan en verder slapen tot half 4 smiddags terwijl het kind alleen verder in huis is. Als de 4jarige Zegt tegen 1 uur s middags dat hij hingers heeft gebeurt het regelmatig dat hij gewoon naar buiten word gestuurd en geen eten krijgt. Ook is het meerdere malen voor gekomen dat de jongen zonder toezicht op straat liep, er een vrachtwagen voorbij reed en de jongen er gewoon op nog geen meter afstand achterbleef lopen zonder dat zijn ouders hem daar weg haalde, ook gaat hij bijvoorbeeld achter autos staan die wegrijden van parkeerplaatsen. Buurbewoners hebben hem al meerdere keren weggehaald in zo'n situatie.

Maar waar kan ik dit soort dingen melden ???

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Het beste antwoord

Neem contact op met het AMK en vraag daar om advies, dat kan ook anoniem:

Voor wie?

Iedereen die zich zorgen maakt over een kind en denkt aan kindermishandeling kan hierover advies vragen bij het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK). Of u nu privé of beroepsmatig betrokken bent bij het kind; indien u een vermoeden heeft van kindermishandeling kunt u bellen met het AMK. Kinderen en jongeren kunnen ook over hun eigen situatie bellen naar het AMK.
Wanneer vraagt u advies?

U kunt advies vragen over alles wat met kindermishandeling te maken heeft. Bijvoorbeeld:

hoe ga ik om met de zorgen over het kind?
hoe schat ik een situatie in?
hoe voer ik een gesprek met de ouder of met het kind?
hoe terecht zijn mijn zorgen?
wat kan ik doen om te helpen?

Samen met het AMK overlegt u over de ernst van de situatie, wat de signalen zijn en wat het vervolgtraject kan zijn binnen uw eigen mogelijkheden. Niemand komt te weten dat u advies heeft gevraagd bij het AMK. Het AMK zal naar aanleiding van een advies geen actie ondernemen.

U kunt meerdere malen met het AMK overleggen over hetzelfde kind. De aantekeningen van uw gesprek worden door het AMK maximaal 1 jaar bewaard, zodat u er later nog over terug kunt bellen. Mocht u na het telefoongesprek nog vragen of twijfels hebben, schroom dan niet om nogmaals te bellen.

Kan ik anoniem blijven?

Ja, u kunt anoniem blijven voor het gezin wanneer u dat wenst of als dat noodzakelijk is.

U kunt uw zorgen aan het AMK voorleggen zonder uw naam te noemen. Bij een adviesvraag hoeft het AMK geen namen te weten: niet van het kind, niet van het gezin, niet van u. Het gezin komt dus niet te weten dat u contact hebt gezocht met het AMK.

http://www.amk-nederland.nl/overhetamk.php

Toegevoegd na 50 seconden:
Wat gebeurt er bij een AMK onderzoek?

Het AMK gaat na of het kind inderdaad verwaarloosd, mishandeld of misbruikt wordt. Daartoe gaat het AMK in gesprek met het kind, de ouders en met mensen in de omgeving van het kind, die betrouwbare informatie kunnen verstrekken. Zo wordt er overlegd met de huisarts, het consultatiebureau, de school en met andere beroepskrachten die contact hebben met het gezin. Beroepskrachten hebben het recht om - zonodig zonder toestemming van hun patiënt of cliënt - informatie aan het AMK te verstrekken, ook wanneer zij een beroepsgeheim hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Wat triest voor het kind. Goed dat je er iets mee doet. Je kan dit melden bij advies en meldpunt kindermishandeling. Succes daarmee.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je kunt contact opnemen met het Advies- en Meldpunt Kindermishandeling (AMK). Het AMK is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 0900-123 123 0 (€ 0,05 per minuut). Bij het AMK bestaat de mogelijkheid om de situatie anoniem te melden.
Of je kunt het melden bij een vestiging van Bureau Jeugdzorg (BJZ) bij jou in de buurt.

Deze instanties onderzoeken eerst of vrijwillige hulpverlening mogelijk is. Lukt dat niet, dan kunnen zij de Raad voor de Kinderbescherming inschakelen.
11 jaar geleden
Dit klinkt erg triest. Je kunt natuurlijk het melden bij het bekende meldpunt van de kinderbescherming. Maar ket wel: dit kan voor het kind traumatiserend zijn. En wil niet automatisch zeggen dat het kind beter af is. Je moet dus heel goed na denken welke stappen je gaat zetten, omdat dit een hele grote impact heeft op het kind, de ouders, de familie, de kameraadjes van het kind.

Er zijn ook tussenstappen, je kunt eens gaan praten met de juf of meester van de school van de kleine, zij staan dichter bij het vuur en kunnen vaak heel goed inschatten of ze moeten ingrijpen. Voor een buitenstaander kunnen situatie net iets anders lijken dan de werkelijkheid.

Ik wens je veel wijsheid!